۰ نفر

نایب رییس کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین:

التهاب در بازار چای با ممنوعیت کوتاه‌مدت صادرات/ وزارت صمت سنگ‌اندازی می‌کند

۲۰ شهریور ۱۳۹۷، ۱۳:۲۲
کد خبر: 299633
التهاب در بازار چای با ممنوعیت کوتاه‌مدت صادرات/ وزارت صمت سنگ‌اندازی می‌کند

نایب رییس کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه ممنوعیت صادرات چای ایرانی به مدت حدود سه هفته التهاباتی را به بازار داخلی وارد کرد، گفت: پس از لغو ممنوعیت صادرات، وزارت صمت در یک اقدام غیرقانونی صادرات محموله‌ها را منوط به انجام آزمایش در پژوهشکده چای کرده است.

اقتصادآنلاین - المیرا اکرمی؛ جلال محمودزاده در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی اقتصادآنلاین اظهار داشت: این موضوع که نمونه محموله چای برای آزمایش و بررسی به پژوهشکده چای ارسال شود، اقدامی غیرقانونی است و به نظر می‌رسد هدف وزارت صمت از این اقدام، انداختن پروسه صادرات چای در بوروکراسی اداری و به نوعی ممانعت از این موضوع است.

وی در ادامه افزود: کمیسیون کشاورزی مجلس به طور قطع این اقدام غیرقانونی را پیگیری خواهد کرد و مسئولان وزارت صمت باید در این زمینه پاسخگو باشند.

محمودزاده با بیان اینکه وزیر صمت در ستاد تنظیم بازار و ستاد واردات و صادرات تصمیمات اتخاذ شده را امضا می‌کند اما برعکس امضای خود عمل می‌کند، گفت: چندی پیش وزیر صنعت، معدن و تجارت بدون لحاظ کردن میزان تولید داخلی، ضرورت حمایت از تولید داخلی و تقویت صادرات، صادرات چای فله‌ای و بسته بندی را ممنوع اعلام کرد که این موضوع کاملا ضد تولید است، زیرا در کشور چای مازاد داریم و باید صادرات انجام دهیم.

نماینده مردم مهاباد در مجلس با اشاره به جلسات و پیگیری های کمیسیون کشاورزی مجلس  با مسئولان وزارت صمت برای رفع این ممنوعیت عنوان کرد: پس از پیگیری‌های مجلس، ممنوعیت صادرات چای لغو شد، اما در مدت دو سه هفته‌ای که این اتفاق رخ داد التهاب و استرس به بازار چای کشور وارد شد، کشاورزان دچار ضرر و زیان شدند و دلالان و واسطه‌ها وارد شدند و در مجموع مشکلات زیادی به وجود آمد.

محمودزاده با تاکید بر اینکه دستگاه‌های مرتبط با تنظیم بازار مانند وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت جهاد کشاورزی باید دقت لازم را در صدور آیین نامه‌ها و بخش نامه‌ها داشته باشند، گفت: صدور این آیین نامه‌ها و بخش نامه‌ها باید بر اساس بحث‌های کارشناسی باشد نه اینکه امروز یک تصمیمی بگیرند و فردا آن را لغو کنند، زیرا این اقدام موجب ضرر تولید داخلی می‌شود.