۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین عنوان شد:

​خرید شیرخام از دامدارن با قیمت 2100تومان صحت ندارد/ دست باز صنایع لبنی در قیمت‌گذاری، محصولات را گران کرد

۱۲ شهریور ۱۳۹۷، ۱۶:۲۱
کد خبر: 297713
​خرید شیرخام از دامدارن با قیمت 2100تومان صحت ندارد/ دست باز صنایع لبنی در قیمت‌گذاری، محصولات را گران کرد

روز گذشته صنایع لبنی از خرید هر کیلو گرم شیرخام به قیمت 1850 تا 2100 تومان از دامداران به رغم تعیین قیمت مصوب 1570 تومان توسط ستاد تنظیم بازار خبر داد و یکی از دلایل مهم افزایش قیمت لبنیات را به گردن دامداران انداخت. موضوعی که اتحادیه دامدارن آن را به شدت رد می کند و عدم نظارت بر صنایع لبنی ، افزایش قیمت در دیگر نهاده های تولید و دست باز آن ها در قیمت گذاری محصولات را دلایل اصلی افزایش قیمت محصولات لبنی می داند.

اقتصادآنلاین – سپیده قاسمی؛ احمد مقدسی، رییس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران ایران، در گفت و گو با خبرنگار اقتصادآنلاین با رد ادعای مطرح شده از سوی صنایع لبنی، بالاترین قیمت خرید شیرخام از دامداران با در نظر گرفتن جوایز کیفیت و سلامت محصول را 1600 تا 1700 تومان عنوان کرد.

وی ادامه داد: کارخانه های لبنی شیرخام را از دامداران با قیمت مصوب 1570 تومان خریداری می کنند.

به گفته مقدسی؛ بر اساس قوانین برای شیرهای که از درصد چربی بالاتر و بار میکروبی کمتری برخوردار هستند جوایزی در نظر گرفته می شود اما، هیچگاه صنایع لبنی هر کیلو گرم شیرخام را از دامدارن  2100 تومان خریداری نکرده اند.

وی تاکید کرد: حتی اگر فرض را بر این بگیریم که صنایع لبنی بیشتر شیرها را با جوایز از دامدارن خریداری می کنند، تنها سه محصول ماست، شیر و پنیر شامل سیاست قیمت گذاری می شود و دست صنایع در قیمت گذاری سایر محصولات باز است.

رییس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران ایران اظهار کرد: صنایع لبنی تنها برای محصولات صادراتی حاضر به خرید شیر کیفی و پرداخت جوایز هستند و این محصولات را نیز با نرخ ارز آزاد و با سود زیاد به فروش می رسانند.

مقدسی؛ تاثیر سایر عوامل همچون افزایش قیمت پت و تتراپک را بر افزایش قیمت محصولات لبنی بسیار بیشتر از قیمت شیرخام دانست.