۰ نفر

معاون امور دام وزیر جهاد کشاورزی:

واردات مرغ نخواهیم داشت/ خروج دام از کشور قاچاق است

۵ شهریور ۱۳۹۷، ۱۲:۴۸
کد خبر: 295963
واردات مرغ نخواهیم داشت/ خروج دام از کشور قاچاق است

معاون امور دام وزیر جهاد کشاورزی گفت: واردات تخم‌مرغ تنها برای تنظیم بازار است و به مقدار رفع مشکل بازار وارد شده است.

مرتضی رضایی معاون امور دام وزیر جهاد کشاورزی در نشست خبری امروز دوشنبه 5 شهریورماه که به مناسبت هفته دولت برگزار شد، در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه اظهار کرد: ما در کشور کمبودی در زمینه تخم‌مرغ نداریم و تغییرات قیمتی تنها به منظور تنظیم بازار صورت گرفته است. در هر سه زمینه تخم‌مرغ، مرغ و گوشت قرمز (گوسفندی و گاوی) ذخیره داریم و ستاد تنظیم بازار و پشتیبانی امور دام هر زمان که نیاز داشته باشد به بازار تزریق خواهند کرد.

وی افزود: میزان تولید شیر نسبت به سال قبل 6 درصد افزایش یافته، میزان تخم‌مرغ به اندازه سال قبل بوده و گوش مرغ و گوسفند 6 تا 7 درصد افزایش تولید داشته است. تنظیم بازار به صورت متمرکز توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام می‌شود.

رضایی در رابطه با واردات نهاده‌های دامی خاطرنشان کرد: به استناد آمار میزان واردات نهاده‌ها مانند ذرت، کنجاله سویا، دانه سویا و جو 15 تا 20 درصد بیشتر از سال قبل بوده است اما واردات تخم‌مرغ تنها برای تنظیم بازار است و به مقدار رفع مشکل بازار وارد شده است.

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به دلایل افزایش قیمت دام و طیور تصریح کرد:‌ دلایل افزایش قیمت مرغ به عواملی مانند تغییر نرخ ارز، افزایش قیمت جهانی سویا و نهاده‌ها بستگی دارد که تبعات هزینه‌ای برای تولیدکنندگان داشت. گوشت مرغ در سه ماه گذشته با قیمت بسیار پایین عرضه می‌شد و باعث ضرر به تولیدکننده بود.

وی افزود: به اندازه کافی گوشت، شیر، گوشت مرغ و تخم‌مرغ تامین شده است وزن‌گیری مرغ‌ها به خاطر گرمای شدید هوا کاهش یافت و قسمتی از تولید آسیب دید اما این زیان به قدری نیست که واردات مرغ داشته باشیم.

رضایی در ادامه عنوان کرد: قیمت‌گذاری به ضرر تولیدکننده اتفاق نخواهد افتاد. برای تنظیم بازار مجبور هستیم تا زمان رسیدن به خودکفایی در گوشت قرمز از نیوزیلند و کشورهای آسیایی واردات داشته باشیم اما شیر جزو محصولات صادراتی ما محسوب می‌شود.

وی در خصوص تسهیلات اشتغال روستایی اذعان داشت: بسته اشتغال روستایی باید کاملا ثبت‌شده و زیر نظر مراکز اصلاح نژاد صورت بگیرد و هیچ‌گونه محدودیتی در پرداخت تسهیلات وجود ندارد.

رضایی با اشاره به ممنوعیت صادرات دام زنده از کشور تشریح کرد: صادرات دام زنده ممنوع شده و اگر خروجی اتفاق می‌افتد به صورت قاچاق است و آماری برای آن وجود ندارد. ممکن است به صورت پنهانی مقداری دام از کشور خارج شود اما میزان آن بالا نیست.

معاون امور دام وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با برخی نژادهای در حال انقراض دام بومی اظهار کرد: برخی نژادهای دامی مانند گاو سیستانی که در حال انقراض است در مراکز نگهداری نمونه‌هایی از آن وجود دارد تا در صورت لزوم جلوی انقراض گرفته شود.

رضایی در خصوص تولید گاو در کشور افزود: هم اکنون ۲۰۰ هزار رأس گاو دومنظوره در کشور داریم که این دام ها هم در زمینه تولید شیر و هم در زمینه تولید گوشت پتانسیل مناسبی دارند و پیش بینی می شود تا سال ۱۴۰۴ جمعیت آنها بیش از ۲۰ درصد افزایش یابد.

وی با اشاره به تغییر سایز مرغ گفت: در دنیا ۸۰ درصد عرضه مرغ در سایزهای یک کیلو و ۲۰۰ تا یک کیلو و ۸۰۰ گرم انجام می شود اما در کشور ما تمایل به سمت مرغ درشت است. در حالی که مرغ در سایز ریز بسیار اقتصادی تر، به صرفه تر و با کیفیت تر است.

رضایی عنوان کرد: ایجاد واحدهای پرورش صنعتی بز (بزهای خالص اصلاح شده وارداتی) از جمله اقداماتی است که در دستور کار ما قرار دارد. چرا که هزینه پرورش بز کمتر از دام های بزرگ است و این دام به اصطلاح دام فقرا نامیده می شود.

وی افزود: تا سال ۱۴۰۴ افزایش ۶ هزار و ۵۰۰ تنی گوشت قرمز و ۱۵۰ هزار تنی شیر از این طریق متصور است. ۱۶ تا ۱۸ درصد تولید مرغ در زنجیره های تولید انجام می شود و این زنجیره ها، مرغ را در سایز های ۱۴۰۰ تا ۱۵۰۰ گرمی عرضه می کند.

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی تشریح کرد: در سال جاری پیش بینی می شود حدود ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تن شیرخام، ۸۶۰ هزار تن گوشت قرمز، ۹۰۰ هزار تن تخم مرغ، دو میلیون و ۳۰۰ هزار تن گوشت مرغ و ۸۷ هزار تن عسل در کشور تولید شود.

وی خاطرنشان کرد: با سازمان میادین میوه و تره بار مذاکراتی انجام داده ایم که بیش از ۲۰ درصد غرفه های عرضه پروتئین دامی به طور مستقیم در اختیار تعاونی ها و تشکل های تولید قرار بگیرد تا واسطه ها از این میان حذف شوند. مذاکرات نهایی نیز در این زمینه انجام شده و طی روزهای اخیر، نتیجه آن اعلام می شود.

رضایی افزود: در سالهای پررونق صادرات تخم مرغ از کشور به بیش از ۷۰ هزار تن نیز رسید اما سال گذشته به دلیل بیماری آنفولانزا بازارهای صادراتی را از دست دادیم و صادرات به منظور کنترل قیمت در بازار داخل و عدم افزایش آن محدود شد.

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه ۲۰ تا ۳۰ درصد ظرفیت تولید مرغ در کشور خالی است، گفت: می توانیم از این ظرفیت استفاده و صادرات انجام دهیم چرا که با  توجه به افزایش نرخ ارز در حال حاضر صادرات می تواند بسیار سودآور باشد. به همین جهت ساز و کار مناسب برای این مسئله باید در نظر گرفته شود و ما این بحث را در دستور کار خود داریم.

وی تاکید کرد: سال گذشته این عدد ۹۸۰ هزار تن بوده که با توجه به محدودیت صادرات، تولید امسال پاسخگوی نیاز داخل به طور کامل خواهد بود.

رضائی اذعان داشت: سال گذشته ۲۵ میلیون قطعه طیور مولد در کشور براثر شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان معدوم شد که بر همین اساس پیش بینی می شد امسال تولید تخم مرغ به کمتر از ۶۰۰ هزار تن برسد اما با تدابیر انجام شده خوشبختانه شاهد این اتفاق نبودیم.

وی گفت: سال گذشته که بازار تخم مرغ دچار نوسانات قیمتی شدیدی شده بود، تنها ۱۰ هزار تن واردات در این زمینه صورت گرفت ضمن اینکه با توجه به جوجه ریزی های انجام شده پیش بینی می کنیم  درنیمه دوم امسال وضعیت بهتری در این زمینه خواهیم داشت.

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی در خصوص مقابله با آنفولانزای فوق حاد پرندگان تصریح کرد: برای جلوگیری از شیوع این بیماری در سال جاری ستاد بحران در وزارت جهاد کشاورزی و ستاد ملی آنفلوانزا در سطح کشور تشکیل شده که این مسئله را به دقت رصد می کند و به مرغداری های غیر مجاز و واحدهایی که حداقل استانداردهای بهداشتی را رعایت نکنند اجازه جوجه ریزی داده نخواهد شد.

رضائی درباره  نوسانات قیمت محصولات پروتئینی از جمله مرغ و گوشت در بازار، خاطرنشان کرد: قیمت تمام شده تولید این محصولات نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. ضمن اینکه ما در تولید گوشت به خودکفایی نرسیده ایم و سالانه دولت حداقل ۸۰ هزار تن یا در برخی سالها ۱۵۰ هزار تن گوشت برای تنظیم بازار وارد می کند که این محصولات با قیمت هایی کاملا متعادل به بازار تزریق می شود.

وی افزود: هر واسطه ای که وارد زنجیره عرضه می شود، باعث افزایش ۵ تا ۱۰ درصدی قیمت محصول خواهد شد.

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی در پایان گفت: گوسفند زنده به قیمت هر کیلوگرم ۲۲ هزار تومان از دامدار خریداری می شود و گوشت آن باید نهایتا برای مصرف کننده ۴۴ هزار تومان باشد اما به دلیل پدیده واسطه گری، قیمت بسیار بالاتر از این میزان است یا مثلاً در حوزه گوشت مرغ، قیمت برای مصرف کننده نهایی باید ۹ هزار تومان باشد اما به دلیل مسائلی که عنوان شد شرایط اینگونه نیست.