۰ نفر

رییس نظام صنفی کشاورزی کشور مطرح کرد:

تاخیر دوباره در اعلام نرخ خرید تضمیمی جایز نیست/ پیشنهاد قمیت 1800تومان برای خرید هر کیلو گرم گندم

۳ شهریور ۱۳۹۷، ۱۷:۰۵
کد خبر: 295464
تاخیر دوباره در اعلام نرخ خرید تضمیمی جایز نیست/ پیشنهاد قمیت 1800تومان برای خرید هر کیلو گرم گندم

رییس نظام صنفی کشاورزی کشور با بیان اینکه در 3 سال گذشته دولت در اعلام نرخ خرید تضمینی تاخیر داشته است، اظهار کرد: از دولت انتظار می رود با توجه به شرایط اقتصادی کشور به قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی عمل کرده و تا پایان شهریور ماه جاری قیمت محصولات را اعلام کنند.

اقتصادآنلاین - سپیده قاسمی؛ محمدشفیع ملک زاده امروز در نشست خبری با اشاره به تاخیر 7 ماهه دولت در سال زراعی 97-96  در اعلام نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی گفت: علاوه بر تاخیر اعلام قیمت های خرید تضمینی محصولات کشاورزی، نرخ تورم نیز در آن ها لحاظ نشد و قیمت برخی از محصولات از جمله گندم بدون تغییر ماند.

وی ادامه داد: سال گذشته وزارت جهاد کشاورزی در زمان مقرر یعنی تیرماه قیمت ها را اعلام و نرخ 1400 تومان برای هر کیلوگرم گندم را تعیین کرد اما، سازمان برنامه بودجه این نرخ را نپذیرفت و گندم را با همان قیمت سال گذشته از گندمکاران خریداری شد.

ملک زاده با یادآوری اینکه قیمت خرید گندم در سال زراعی 95- 96 نیز مطابق با نرخ تورم نبود، افزود: در آن سال نیز تنها 2.2 درصد به نرخ گندم اضافه شد و قیمت خرید هر کیلوگرم گندم از 1270 تومان به 1300 تومان افزایش یافت در حالی که بر اساس اعلام بانک مرکزی نرخ تورم در آن سال ها میانگین 9.5 درصد بود.

وی اظهار کرد: امسال نیز وزارت جهاد کشاورزی در تیرماه  قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی را به شورای اقتصاد اعلام کرده و ما انتظار داریم با توجه به شرایط اقتصادی زودتر این نرخ ها اعلام شود تا امکان انتخاب کشت محصول برای کشاورزان فراهم شود.

رئیس نظام صنفی کشاورزی کشور، میانگین قیمت مناسب برای خرید تضمینی هرکیلو گرم گندم را 1800 تومان عنوان کرد و افزود: ما اطلاعاتی از قیمت های پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی نداریم اما بر اساس آنالیزهای انجام شده قیمت مناسب خرید هر کیلو گرم برای امروز را حداقل ۱۸۰۰ تومان پیشنهاد می کنیم.

وی تاکید کرد: در یک سال گذشته زراعی شاهد رشد قیمت در بیشتر نهاده های کشاورزی بوده ایم، از جمله قیمت سموم که ۲ تا ۳ برابر و قیمت ماشین آلات بین ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش داشته است، ضمن اینکه تامین آب با توجه به خشکسالی برای کشاورزان سخت و پر هزینه بوده است.

وی در ادامه سخنان خود با هشدار درباره کاهش سطح زیر کشت گندم در کشور و خطر از دست رفتن خودکفایی این محصول ، گفت: هر چند امسال نیز دولت تا امروز موفق به خرید ۹ میلیون تن گندم شده است اما، شاهد کاهش سطح زیر کشت گندم در کشور و خودداری برخی کشاورزان از کشت این  محصول هستیم.

ملک زاده ثابت ماندن تولید گندم در کشور را ناشی از استفاده نهاده‌های مرغوب و به کارگیری تکنولوژی دانست که میزان بهره‌ وری را در هکتار بالا برده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر ضرورت ایجاد سامانه جامع اطلاعاتی کشاورزی، افزود: هنوز سامانه جامعی اطلاعاتی کشاورزان در کشور نداریم و آماری که هر ساله دولت از سطح زیر کشت یا برداشت گندم می‌دهد، بر اساس میزان گندمی است به مراکز خرید داده می شود و امکان تخلف در آن وجود دارد.

ملک زاده به ایجاد سامانه جامع بهره‌برداری کشاورزی با نام "سبک" توسط نظام صنفی کشاورزی اشاره کرد و گفت: وظیفه اصلی این سامانه ثبت و شناسایی بهره‌برداران، نوع بهره‌برداری و میزان تولید آن ها است که با استفاده از دستگاه های روز مکان یابی و ثبت و سپس توسط ادارات جهاد هر استان راستی‌آزمایی می شود.

رئیس نظام صنفی کشاورزی کشور از نهایی شدن این سامانه جامع در استان مازندران خبر داد و گفت: عملیات اجرایی سامانه سبک در چهار استان از جمله؛ خراسان رضوی، خراسان شمالی، هرمزگان و استان مرکزی در حال انجام است و تا شهریورماه به پایان می رسد، همچنین این سامانه در استان‌های اصفهان و فارس نیز تا پایان سال تکمیل خواهد شد.

ملک‌زاده در پایان سخنان خود درباره آخرین وضعیت پرداخت مطالبات گندم‌کاران، گفت: تا امروز ۹ میلیون تن گندم به ارزش حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان از گندم‌کاران خریداری شده که تاکنون حدود ۷۵۰۰ میلیارد تومان از مطالبات معادل ۶۳ درصد آن پرداخت شده است.