۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد:

واقعیت حضور کشتی‌های چینی در آب‌های ایران چیست؟/ مالکان شناورهای چینی ایرانی هستند

۲۸ مرداد ۱۳۹۷، ۹:۴۴
کد خبر: 294000
واقعیت حضور کشتی‌های چینی در آب‌های ایران چیست؟/ مالکان شناورهای چینی ایرانی هستند

حضور شناورهای چینی در آب های عمیق ایران موضوعی است که به تازگی از بحث های داغ رسانه ها شده است. این موضوع زمانی پیچیدگی بیشتری پیدا کرد که علی رغم تکذیب رئیس سازمان شیلات کشور، روز گذشته معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریا نوردی به صراحت حضور شناورهای صیادی در آب های ایران را رسما تائید کرد. اما، در بین تائید و تکذیب ها واقعیت ماجرا چیست؟

اقتصاد آنلاین - سپیده قاسمی ؛  چهارشنبه هفته گذشته بود که رئیس سازمان شیلات در نشست خبری به مناسبت هفته دولت  حضور کشتی‌های صیادی چینی در آب های ایران شایعه دشمنان دانست  . وی گفت: حضور صیادان چینی در خلیج فارس حقیقت ندارد و این شایعات برای ناامیدی مردم توسط دشمنان مطرح می شود.

این سخنان در حالی است دیروز معاون امور بندری و مناطق ویژه اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی، حضور کشتی‌های ماهیگیری چینی در آب های ایران را تائید کرد و از امضاء قرارداد اجاره بلندمدت شناورهای چینی‌ها برای صیادی در عمق ۲۰۰ متری آب‌های ایران، با سازمان شیلات خبر داد. 

تائید و تکذیب های مطرح شده آن هم از سوی دو مقام رسمی دولتی شبهات و سوالاتی را در ذهن ایجاد می کند. یعقوب دوجی، مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاون های صیادی ایران؛ اما، موضوع حضور شناورهای چینی در آب های ایران را به نحو دیگری تشریح می کند که در این بین قابل تامل است؛

وی در گفت و گو با اقتصاد آنلاین ضمن تائید حضور شناورهای صیادی چینی در آب های ایران تاکید می کند که این شناورها مالکان ایرانی دارند. به عبارت دیگر شناورهای صیادی چینی در اجاره ایرانی ها هستند و قاعدتا صیدهای انجام شده نیز برای مالکان ایرانی آن ها است.

دوجی با بیان اینکه این شناورهای مجهز به تکنولوژی روز برای صید ماهیان در عمق 200 متری دریا یا بالای 12 مایل هستند، ادامه می دهد: در کشور ما شناوری های مناسب برای صید در این عمق وجود ندارد و ما با اجاره شناورهای چینی امکان دسترسی به اعماق آب دریا را پیدا کرده ایم.

به گفته دوجی؛ صید اصلی این شناورها ماهیان ریز و در عمق دریا از جمله؛ فانوس ماهیان هستند که کاربرد خوراکی نداشته و برای تهیه پودر ماهی استفاده می شوند.

وی تاکید می کند: اجاره و بکارگیری این شناورها ایجاد اشتغال و راه اندازی دوباره کارخانه های فرآوری پودر ماهی در منطقه را به همراه داشته بسیار ارزشمند است.

دوجی در پاسخ به این پرسش که صیادان از کاهش صید از زمان حضور شناورهای صیادی چینی گله مند هستند، می گوید: این شناورها علاوه بر صید فانوس ماهیان مجاز به صید سایر ماهیان به میزان محدود هستند، در واقع بر اساس مجوز سازمان شیلات 60 درصد صید آن ها باید فانوس ماهیان و 40 درصد باقی مانده سایر ماهیان در عمق است

تخلفات را ایرانی ها انجام می دهند

وی اضافه می کند: البته ممکن است تخلفاتی نیز در این زمینه صورت گیرد اما، میزان آن قابل مقایسه با میزان کل صید دریایی کشور نیست و ارتباطی نیز به چینی ها ندارد.

دوجی میزان کل صیادی کشور در سال گذشته را 700 هزار تن عنوان کرد که تنها 17 هزار تن آن فانوس ماهیان بوده اند.

وی میزان صید سایر گونه های ماهی توسط شناورهای چینی را 7 هزار تن اعلام کرد که 5 هزار تن این گونه ها در اعماق و 2 هزار تن آن در دسترس دیگر صیادان هستند.

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاون های صیادی ایران حضور شناورهای اجاره ای را در تمام کشورهای دنیا امری متداول دانست.

دوجی در پایان اظهار کرد: شناورهای چینی در آب های ایران از 10 سال پیش حضور داشتند و مطرح شدن آن به تازگی و از این زاویه، شبهاتی را ایجاد می کند که به نظر می رسد در شرایط کنونی کشور، هدفی جز تخریب ندارد.

هر چند شناورهای صیادی چینی امکان دسترسی به ماهیان در اعماق دریا و آغاز به کار دوباره کارخانه های پودر ماهی را  فراهم کرده اند اما،  گزارش صیادان محلی نشان می دهد میزان صید ماهیان توسط آن ها از زمان تشدید فعالیت این شناورهای مجهز به تکنولوژی روز کاهش یافته است. ادعاهای مطرح شده درست باشد یا غلط، به نظر می رسد نظارت بر فعالیت شناورهای صیادی چینی با توجه به خطر احتمالی برای معیشت صیادان محلی، منابع و ذخایر ژنتیکی دریایی کشور ضرورت دارد.