۰ نفر

ایران رتبه چهارم تولید انجیر جهان را دارد

۲۳ مرداد ۱۳۹۷، ۲۳:۳۲
کد خبر: 292998
ایران رتبه چهارم تولید انجیر جهان را دارد

مدیرکل دفتر امور میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی گفت که ایران با تولید سالانه 80 هزار تن انجیر ، رتبه چهارم را جهان را دارد .

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، مسعود لطیفیان افزود: رتبه اول تولید انجیر در جهان با 255 هزار تن متعلق به کشور ترکیه است .
وی تولید سالانه انجیر در جهان را یک میلیون تن اعلام کرد .
این مسئول وزارت جهاد کشاورزی که به منظور شرکت در آئین آغاز به کار ' پنجمین جشنواره مرغوب ترین انجیر ایران ' به مازندران سفر کرد ، همچنین گفت که این استان با داشتن 250 هکتار باغ انجیر ، رتبه ششم کشور در تولید این میوه را در اختیار دارد .
این جشنواره شامگاه سه شنبه در شهرستان گلوگاه در شرق مازندران شروع به کار کرد و تا 26 مرداد ادامه دارد . 
** اولین نهالستان استاندارد انجیر شمال کشور در مازندران 
مدیرکل دفتر امور میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی همچنین از نبود نهالستان استاندارد به عنوان یکی از موانع توسعه باغ و اقتصادی کردن تولید انجیر در شمال کشور نام برد و گفت که اولین نهالستان سالم و استاندارد شمال کشور در گلوگاه احداث می شود.
وی داشتن نهال سالم را مهم ترین دغدغه باغداران و کشاورزان دانست و افزود : اگر نهال به عنوان پایه کشت و تولید بدرستی انتخاب نشود ، ممکن است باغداران با خسارت های فراوانی در آینده رو به رو شود.
لطیفیان ، ایجاد یک‌هزار و 100 هکتار باغ انجیر را از برنامه های وزارت جهاد کشاورزی طی برنامه ششم اعلام کرد و گفت که 300هکتار از این مساحت در اراضی شیبدار خواهد بود.
وی افزود : بر اساس برنامه ریزی انجام شده و بر اساس برنامه ششم 150 هزار اصله نهال انجیر سالم و گواهی شده برای مازندران نیاز است که با احداث نهالستان استاندارد تولید خواهد شد.
این مسئول در وزارت جهاد کشاورزی گفت : به همین منظور مجوز توسعه پنج هکتار نهالستان سالم انجیر برای گلوگاه صادر شده و سرمایه گذار هم اکنون در حال انجام کارهاست .
شهرستان گلوگاه با 105 هکتار باغ انجیر و تولید سالانه 800 تن میوه از ارقام سفید ، سبز و سیاه مقام اول را در استان مازندران دارد .
انجیر از جمله میوه هایی است که طب سنتی برای آن فواید زیادی بر شمرده که کاهش فشار خون ، کاهش وزن ، جلوگیری از سرطان سینه ، بالا بردن تراکم استخوان، برطرف کردن سیاه سرفه و ذات الریه ، جلوگیری از سوء هاضمه ، کاهش حرارت بدن ، افزایش ادرار و رفع یبوست از جمله آنهاست .