۰ نفر

رکورد تولید گوجه فرنگی در یک روستای زلزله زده کرمانشاه

۱۷ مرداد ۱۳۹۷، ۶:۱۵
کد خبر: 291308
رکورد تولید گوجه فرنگی در یک روستای زلزله زده کرمانشاه

21 آبان ماه سال گذشته بود که «هادی» از اهالی روستای «کوئیک» در استان کرمانشاه که به کشاورزی اشتغال دارد، همه عزیزان خود را در جریان زلزله از دست داد وعلاوه بر خانواده خود، سوگوار 100 نفر دیگر از هم ولایتی‌هایش شد؛ زلزله‌ای که نه تنها خانه‌اش بلکه همه دنیایش را بر سرش آوار کرده بود و در چنین شرایطی تصور نمی‌شد که بتواند به زندگی برگردد، اما دل را به تقدیر سپرد و از یک سو، غمخوار درد خانواده‌های دیگر شد و از سوی دیگر، توانست کشت خود را بموقع انجام دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، چرا که روستاییان مناطق دیگر که شنیده بودند چه بر سر اهالی و خانه‌های این روستا آمده آستین همت را بالا زده بودند و چند روز پس از وقوع این زمین لرزه ویرانگر با کمک یک خیر، ماشین‌آلات کشاورزی را بار تریلی کرده بودند و به کمک روستاییان کوئیک آمده بودند تا اگر غم از دست دادن عزیزانشان رمقی برایشان نگذاشته، در آستانه فصل زراعی آنان، زحمت کشت محصولات را بکشند تا مبادا در چند ماه آینده غم نان نیز به داغ کوئیکی‌ها اضافه شود.به دنبال این زلزله، 643 واحد مسکونی این روستای سه گانه که به کوئیک عزیز، کوئیک حسن وکوئیک مجید معروف است، اما کوئیک خوانده می‌شود، به طور صد درصد تخریب شد و خانواده‌ای نبود که عزیزی را زیر آوار از دست نداده باشد. حال با گذشت 8 ماه از زلزله «ازگله» حتی خود هادی نیز باور نمی‌کند که با نزدیک شدن به ماه‌های پایانی سال زراعی توانسته رکورد تولید گوجه فرنگی را بزند. روستای «کوئیک» یکی از صدها روستای منطقه زلزله‌زده «ازگله» کرمانشاه است که در حدفاصل میان سرپل‌ذهاب و ثلاث‌باباجانی قرار دارد و به‌دنبال زلزله دچار خسارت‌های فراوان و تلفات بسیاری شد.

روستاییان از ترس پس لرزه حاضر نیستند به خانه‌ها برگردند

«محبی» یکی دیگر از اهالی روستای «کوئیک عزیز» است که هرچند نتوانسته در کشاورزی به رکوردی دست یابد و باید امسال را نیز با پول فروش گندم از زمین یک هکتاری‌اش بگذراند، اما جزو روستاییانی است که موفق شده با پشتیبانی 3 برادر دیگرش خانه ویران شده‌اش را بسازد. اما همسرش که داغ دختر سه ساله‌اش را بر دل دارد با وجود پایان کار ساخت خانه حاضر نیست به زیر سقف برود چرا که او و دیگر فرزندان خانواده با هر پس‌لرزه‌ای که هنوزهم ادامه دارد به یاد از دست دادن «روژان کوچولو» می‌افتند و از ترس تکرار این فاجعه جرأت رفتن به زیر سقف را ندارند.

خانم «مهربانو» که همسر و پسرش را در زلزله از دست داده اما گلایه‌های دیگری دارد و می‌گوید: امثال من که مردان خانه‌مان را از دست داده‌ایم برای نوسازی واحدمان، مشکلات بزرگ‌تری داریم و در ساخت خانه دست تنها هستیم. در همین حال، «بهروز صادقی» دهیار کوئیک عزیز  تصریح می‌کند: سال گذشته در آستانه فصل کشت بودیم که زلزله همه خانه‌هایمان را تخریب کرد و این نگرانی به وجود آمد که کشت روی زمین بماند اما خدا خیرشان بدهد کشاورزان روستاهایی که کمتر خسارت دیده بودند به کمک‌مان آمدند و زمین‌هایی که آماده بود را برای کشاورزان، مخصوصاً آنانی که مردشان را از دست داده بودند، کاشتند. وی خاطرنشان می‌کند: این روحیه همدلی یکی از ویژگی‌های منحصر به‌فرد روستاییان است که ما را به زندگی دلگرم می‌کند. صادقی می‌گوید: حال پس از گذشت چند ماه دانه‌هایی را که آنان کاشته بودند ما برداشت می‌کنیم و در تولید گوجه فرنگی، کشاورزان به عملکرد خوبی رسیده‌اند، اما در زمین‌های زیر کشت گندم به‌دلیل خشکسالی تولید مناسبی نداشتیم. به‌گفته وی 3 روستای کوئیک در مجموع یکهزار و 800 سکنه دارند که در جریان زلزله در مجموع 100 نفر کشته داده‌اند. وی با اشاره به افزایش دستمزد کارگر به بالای 100 هزار تومان در طول چند هفته اخیر، می‌افزاید: در یک هفته قیمت آهن کیلویی 2 هزار تومان افزایش یافته، ضمن اینکه وامی که به واحدهای روستایی می‌دهند کفاف تمام کردن واحدها را نمی‌دهد و در حال حاضر بسیاری برای ادامه ساخت واحدشان با مشکل روبه‌رو شده‌اند.

ساخت واحدها با سرعت

«علی عسگری» مسئول ستاد معین استان مرکزی مستقر در سرپل ذهاب نیز می‌گوید: مردم این روستا هم مانند دیگر روستاییان مشارکت خوبی در ساخت و ساز دارند و شاید به همین دلیل است که ساخت و ساز در مناطق روستایی از ساخت و ساز شهری سبقت گرفته است. وی با اشاره به اینکه کل 642 واحد مسکونی این روستا در جریان زلزله ازگله تخریب کامل شده بود، می‌افزاید: تاکنون کار ساخت 77 واحد به پایان رسیده و 113 واحد در مرحله نازک کاری است. عسگری روحیه اهالی این روستا را تلاش و سرزندگی می‌خواند و توضیح می‌دهد: در حال حاضر تنها تعداد انگشت شماری از روستاییانی که واحدشان ساخته شده هنوز ترجیح می‌دهند در کانکس زندگی کنند.

کشاورزی عامل بازگشت به زندگی در روستاهای کرمانشاه

کرمانشاه جزو یکی از استان‌های پیشرو در کشاورزی است. شرایط اقلیمی این استان به‌گونه‌ای است که هم مناطق گرمسیر و سردسیر و البته خیلی سرد هم دارد به همین دلیل تنوع محصول کشاورزی زیادی در این دیار وجود دارد.

«خسرو شهبازی» رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در خصوص وضعیت کشت در روستاهای سه گانه، می‌گوید: کشاورزان کوئیکی با وجود اینکه بیشترین خسارت را بابت زلزله دیده بودند اما توانسته‌اند در برخی محصولات مانند گوجه فرنگی رکورد بزنند.

 در این منطقه عملکرد در هکتار گوجه فرنگی بی‌نظیر بوده و برخی از کشاورزان توانسته‌اند از هر هکتار 150تن محصول برداشت کنند.