۰ نفر

در گفت و گو با اقتصاد آنلاین مطرح شد:

قیمت جهانی زعفران ایران نصف شد/ اشتباه بزرگ محاسباتی وزارت کشاورزی در تنظیم بازار

۱۳ مرداد ۱۳۹۷، ۱۳:۰۴
کد خبر: 290306
قیمت جهانی زعفران ایران نصف شد/ اشتباه بزرگ محاسباتی وزارت کشاورزی در تنظیم بازار

عضو شورای ملی زعفران گفت: با کاهش ارزش ریال در برابر دلار مشتریان خارجی قیمت خرید هر کیلوگرم زعفران ایرانی را تا 600 یورو کاهش دادند.

اقتصاد آنلاین – سپیده قاسمی؛ علی حسینی درگفت و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین با بیان اینکه مشتریان خارجی سال گذشته در همین زمان هر کیلوگرم زعفران ایرانی را 1200 یورو می خریدند، افزود: مشتریان خارجی زعفران ایرانی با سوء استفاده از شرایط به وجود آمده برای اقتصاد کشور قیمت خرید این محصول را به نصف کاهش داده اند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر وزارت جهاد کشاورزی با اشتباه محاسباتی خود در تنطیم بازار قیمت این محصول را در داخل کشور افزایش داد که زیان بزرگی را برای این بخش در پی خواهد داشت.

حسینی با اشاره به ورود تعاون روستایی به خرید حمایتی زعفران و افزایش قیمت آن در بازار داخل، توضیح داد: افزایش قیمت این محصول در داخل با دخالت تعاون روستایی همزمان با کاهش نرخ خرید آن در بازار جهانی، آینده بازار این محصول را به مخاطره انداخته است.

وی اضافه کرد: همچنین اجبار تجار به تصویه ارز صادراتی با نرخ دلار 4200 تومانی موجب شده آینده خوبی برای صادرات این محصول متصور نباشیم.

به گفته این عضو شواری ملی زعفران، آمار رشد صادرات در 3 ماه نخست سال جاری به دلیل کاهش قیمت و به تبع آن افزایش حجم خروج زعفران از کشور بوده است و نباید آن را به رونق بازارخارجی این محصول تعبیر کرد.

  حسینی تنها راهکار نجات آینده بازار جهانی زعفران کشور را کاهش هزینه تولید و افزایش تولید در واحد سطح با بهبود بهره‌وری دانست تا به این ترتیب با فراهم نمودن امکان افزایش حجم صادرات خلاء کاهش نرخ جبران شود.