۰ نفر

آغاز فرآیند واکسیناسیون طیور برای پیشگیری از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان

۱ مرداد ۱۳۹۷، ۱۴:۵۴
کد خبر: 287323
آغاز فرآیند واکسیناسیون طیور برای پیشگیری از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور از آغاز واکسیناسیون برای پیشگیری از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در سه استان قزوین،تهران و البرز خبر داد و افزود: برنامه ریزی انجام این کار برای جمعیت مزارع مرغ تخم گذار و مرغ مادر در پایان سال گذشته به انجام رسید.

به گزارش اقتصادآنلاین، علی اصغر ماکنعلی با حضور در برنامه روی خط خبر شبکه خبر با بیان اینکه انجام واکسیناسیون در دو برنامه زمانی تعیین شده است،اظهار کرد: یک برنامه برای مرغ ها بین سن ۱۰ روز تا شش هفته وبرنامه دیگر برای مرغ هایی که سنشان بیش از ۱۰ هفته و قبل از تولید باشد انجام می شود.

وی با تاکید به این موضوع که هزینه واکسن توسط مرغداران پرداخت می شود،عنوان کرد:برای انجام این فرایند هماهنگی بین سازمان دامپزشکی کشور و تشکل های بخش خصوص وجود دارد و سازمان دامپزشکی یکی از برنامه های مدیریتی خود را در قالب واکسیناسیون هدفمند و پیشگیرانه تعریف کرده است و باید گفت که تا کنون در هفت استان برای مزارع مرغ تخم گذار و سه استان برای مزارع مرغ مادر واکسیناسیون انجام شده است.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور با تاکید به این مسئله که تا کنون دو نوع واکسن درکمیته های فنی تخصصی مورد تایید قرار گرفته است،عنوان کرد: این دو واکسن بر اساس استانداردهای روز دنیا از منابع خارجی تامین شده است و علی رغم این موضوع در شرایط فعلی در حال سیاستگذاری برای تولید واکسن در آینده نزدیک در کشورهستیم.

ماکنعلی تصریح کرد:واکسیناسیون یک ابزار کمکی موازی با سایر ابزار ها جهت کنترل و جلوگیری از شیوع بیماری در مزارع مرغ تخم گذار است اما باید به این مساله نیز توجه کرد که این ابزار به تنهایی نمی تواند از بروز و شیوع بیماری جلوگیری کند ومی بایست هم راستا با سایرموازین امنیت زیستی در سطوح مختلف به کار گرفته شود بهمین واسطه واحدهایی که واکسن دریافت کرده اند نسبت به واحدهای دیگر از مصونیت و مقاومت بیشتری برخوردار خواهند بود.

وی با اشاره به لزوم رعایت نکات امنیت زیستی در واحدهای تولیدکننده گفت: واکسیناسیون صرفا در واحدهایی انجام می شود که به تایید تیم های کارشناسی و ممیزی رسیده باشند و حائز شرایط بهداشتی و امنیت زیستی باشند اگر مجموعه این موارد رعایت شود با افزودن واکسن میتوان تا حد زیادی از شیوع این بیماری جلوگیری کرد.

ماکنعلی افزود:سازمان دامپزشکی کشوربا کمک دستگاه قضایی از فعالیت واحدهایی که تهدید علیه امنیت غذایی وبهداشتی هستند ممانعت بعمل می آورد ولی این موضوع به معنای برخورد قهرآمیز با واحدهای غیرمجاز نیست و هدف سازمان از این اتفاق ارتقا و بهبود کیفیت تولید در واحدهای اپیدیولوژیک است.

به گفته وی برنامه کنترل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان یک بسته همه جانبه است واین پایش و کنترل توسط دستگاه های مختلف از جمله سازمان دامپزشکی کشور اعمال می شود تا موضوع مدیریت بیماری به صورت صحیح انجام گردد.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور اظهار کرد: در حال حاضر شرایط به گونه ایی است که با هماهنگی و مشورت با مجامع ذیصلاح بین المللی و همچنین تدابیر اتخاذ شده توسط این سازمان تعداد و گستردگی کانون ها نسبت به همین مقطع زمانی در سال های گذشته از کاهش قابل ملاحظه ایی برخوردار بوده است و این موضوع بیان کننده تاثیر قابل ملاحظه اقداماتی است که سازمان دامپزشکی کشورجهت مهار بیماری مذکوربه انجام رسانده و ادامه این توفیق جهت موج های احتمالی بیماری منوط به تامین به هنگام واکسن جهت ادامه اقدامات پیشگیرانه می باشد.

وی تصریح کرد: سازمان دامپزشکی کشور این هشدار را به دستگاه های دست اندر کار و متولی امرمی دهد در صورت عدم تامین بموقع واکسن شاهد پیامدهای ناخوشایند و اپیدمی گسترده تری در این خصوص خواهیم بود لذا لازمه ی عبور از این بحران هم افزایی همگی نهادها و دستگاه های متولی در کنترل آنفلوانزای فوق حاد پرندگان هم جهت با ستاد پیش گیری ازآنفلوانزای فوق حاد پرندگان است.