۰ نفر

یک مقام مسئول وزارت جهاد کشاورزی خبرداد؛

خرید تضمینی ۲۶ هزارتن سیب زمینی بهاره از کشاورزان

۱ مرداد ۱۳۹۷، ۱:۱۹
کد خبر: 287164
خرید تضمینی ۲۶ هزارتن سیب زمینی بهاره از کشاورزان

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی بابیان اینکه تاکنون۲۵هزار و۷۸۰تن سیب زمینی ازکشاورزان خریداری شده است،گفت:تاکنون۸۵درصدبهای آن به کشاورزان پرداخت شده والباقی طی روزهای آتی تسویه خواهد شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از سازمان مرکزی تعاون روستایی، حسین شیرزاد اظهار داشت: این سازمان به عنوان بازوی اصلی دولت در تنظیم بازار محصولات کشاورزی، در فصل زراعی جاری نیز براساس تکلیف قانونی و ابلاغیه‌ شماره ۰۲۰/۲۱۱۰ مورخ دهم اردیبهشت سال ۹۷وزیر جهاد کشاورزی و مطابق دستورالعمل مربوطه نسبت به انجام خرید تضمینی محصول سیب زمینی بهاره از مناطق مختلف کشور شامل منطقه جیرفت و کهنوج، خوزستان ، اصفهان و گلستان اقدام کرده است.

وی با اعلام اینکه قیمت خرید تضمینی هر کیلو سیب زمینی بهاره مطابق مصوبه شورای اقتصاد ۴۱۲۱ریال از کشاورزان است، گفت: جمع کل سیب زمینی خریداری شده از مناطق یادشده به میزان ۲۵هزار و ۷۸۰ تن بوده که تاکنون ۸۵ درصد بهای آن به کشاورزان پرداخت شده و الباقی ظرف روزهای آتی تسویه خواهد شد.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران ادامه داد:از آنجائی که هدف اصلی اجرای خرید تضمینی ایجاد تعادل در عرضه و تقاضای بازار سیب زمینی بوده است این محصول نباید مجدداً وارد بازار شود، چون باعث آشفته شدن بازار و کاهش مضاعف قیمت آن خواهد شد لذا بخش اعظم محصول خریداری شده جهت فرآوری به صنایع تبدیلی مرتبط ارسال و به فرآورده های مختلف از جمله نشاسته، چیپس و پودر سیب زمینی تبدیل شده و همچنین جهت تعلیف دام به دامداران فروخته شده است.

شیرزاد در ادامه گفت:سازمان تعاون روستایی با رصد کردن دقیق بازار و زیرنظر داشتن شرایط تولید، برنامه خرید حمایتی و مداخله خود را با دامنه محدود تا تنظیم و متعادل کردن قیمت محصول در بازار ادامه خواهد داد و در این زمینه الحمدلله مشکل خاصی بلحاظ اجرایی و یا اعتباری وجود ندارد.

مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در پایان بیان کرد: سیاست قطعی و راهبردی سازمان مرکزی تعاون روستایی، آنست که با استفاده از توان اتحادیه‌ها و تعاونی های کشور، نسبت به ایجاد و تکمیل زنجیره‌های تولید محصولاتی نظیر سیب زمینی بویژه در مناطق مستعد و توسعه صنایع تبدیلی با محوریت تولیدکنندگان و کشاورزان اقدام کند.