۰ نفر

مطالبات دامداران پرداخت شد؛

افزایش قیمت خرید توافقی شیرخام

۳۱ تیر ۱۳۹۷، ۱۴:۲۵
کد خبر: 287049
افزایش قیمت خرید توافقی شیرخام

یک مقام مسئول گفت: با تلاش های مسئولان مربوطه، قیمت خرید شیرخام در سالجاری افزایش یافت و مطالبات دامداران پرداخت شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، سیاوش سلیمی  با بیان اینکه باتوجه به گسترش دامداریها و افزایش قابل توجه ظرفیت تولید شیر کشور در سالهای اخیر، جذب شیر خام تولیدی در برهه هایی از سال، با مشکلات عدیده ای مواجه بوده است، اظهارداشت: این مسئله، پیامدهای متعددی همچون سرگردانی محصول، عدم پرداخت به موقع وجه شیر، قیمت پایین خرید و درنهایت نارضایتی گسترده دامداران را به همراه داشته ‌است.

وی اضافه کرد:کارخانجات شیرخشک نیز که توان جذب بالای شیرخام و تبدیل آن به محصولی با ماندگاری طولانی و قابل برگشت به زنجیره تولید را دارند، بدلیل قیمت پایین خرید شیرخشک و خامه استحصالی از طرف صنایع لبنی، عملا  قادر به اثربخشی در این فرآیند پرتنش نبوده‌اند.

دبیرانجمن صنفی کارفرمایی شیرخشک کشور تصریح کرد: حتی پس از تصویب قیمت خرید شیرخام به مبلغ ۱۴۴۰۰ ریال در سال ۹۲، به علت عدم تمکین خریداران و کارخانجات، توفیقی در بهبود شرایط و افزایش قیمت فراهم نشد و تنها از سال ۹۳ و با آغاز طرح‌های خرید تضمینی و حمایتی شیر و تبدیل آن به شیرخشک و خامه توسط وزارت جهادکشاورزی با مدیریت سازمان مرکزی تعاون روستایی بود که توانست تاحدودی در وضعیت بازار شیر تغییرات مثبتی ایجاد کند.

سلیمی ادامه داد:ازطرفی پرداخت مطالبات دامداران و کارخانجات شیرخشک با تعویق و مشکلات فراوان روبرو بود و همچنین قیمت مصوب سال ۹۲ هرگز محقق نشد.

وی اضافه کرد: خوشبختانه از اوایل اردیبهشت ماه سالجاری و با همت وزیر جهاد کشاورزی و تلاش های سازمان تعاون روستایی، در زمینه تأمین بودجه و تخصیص اعتبارات لازم، این مسائل حل و فصل شد.

سلیمی اضافه کرد: این اقدام، پس از چند سال انتظار، علاوه بر ایجاد دلگرمی در بین دامداران و تولیدکنندگان شیر، از یکسو موجب پدید آمدن ثبات و تعادل قیمت محصول پایه و ازسوی دیگر عامل تنظیم بازار استحصالات مربوطه نظیر خامه و شیرخشک به نفع پایداری درازمدت عرضه این فرآورده‌ها  شده است.

وی ادامه داد: پرداخت مطالبات (کارمزد) قبلی کارخانجات تولید شیرخشک همزمان با تسویه بخش اعظم مطالبات دامداران حاکی از توانمندی و تأثیرگذاری کم سابقه مسئولان مربوطه است.