۰ نفر

رییس مرکز تحقیقات اصلاح نزاد ماهیان سردآبی:

تولید لاین قزل آلا در کشور کلید خورد

۳۱ تیر ۱۳۹۷، ۱۳:۴۱
کد خبر: 287043
تولید لاین قزل آلا در کشور کلید خورد

رییس مرکز تحقیقات اصلاح نزاد ماهیان سردآبی از آغاز طرح تحقیقات تولید لاین قزل آلا کشور با هدف تامین بخشی از نیاز داخلی خبر داد.

اقتصادآنلاین - سپیده قاسمی؛ علیرضا قائدی در گفت و گو با اقتصادآنلاین با بیان اینکه در صورت به نتیجه رسیدن این طرح از خروج حجم زیادی ارز از کشور جلوگیری می شود، افزود: زیرساخت های لازم برای اصلاح نژاد ماهی قزل آلا و ایجاد یک لاین بومی در کشورایجاد شده  است  و انتظار می رود با به نتیجه رسیدن این طرح از خروج بخشی از ارز برای واردات تخم چشم زده قزل آلا جلوگیری شود.

وی ادامه داد: بر اساس آمار اعلامی از سوی اتحادیه ماهیان سردآبی در حال حاضر سالانه حدود ۴۵۰ میلیون عدد تخم چشم زده قزل آلای رنگین کمان وارد کشور می شود که نزدیک به ۵ میلیون دلار ارز از کشور خارج می کند.

قائدی با تاکید بر اینکه طرح این طرح در نهایت به بخش خصوصی واگذار خواهد شد، افزود: مرکز تحقیقات اقدامات مربوط به بخش دانش بنیان  و ایجاد زیر ساخت ها را انجام خواهد داد و در مرحله بعد تمامی کار به بخش خصوصی واگذار خواهد شد. 

وی با یادآروی اینکه ایجاد لاین بومی زمان بر است، اظهار کرد: برای ایجاد لاین بومی در کشور حداقل نیاز به 20 سال زمان است که این امر از جذابیت آن برای بخش خصوصی کاسته است اما، می توان با ایجاد شرایط مناسب و سودآوری که در آینده نسیب آن ها خواهد کرد سرمایه گذاری در آن را برای بخش خصوصی جذاب کند.

قائدی اظهار کرد: البته اجرای این طرح به معنای تامین تمام تخم چشم زده مورد نیاز پرورش قزل آلا در کشور نیست و واردات همچنان ادامه خواهد داشت.

رییس مرکز تحقیقات اصلاح نژاد ماهیان سردآبی با تاکید بر لزوم ادامه واردات اظهار کرد: واردات فضای رقابتی ایجاد می کند و تولیدکنندگان داخلی را به سمت بهبود تولید سوق می دهد.

قائدی در پایان یادآور شد: در حال حاضر نیز تعداد معدودی مزرع تولید تخم چشم زده قزل آلا در کشور هستند اما به دلیل عدم انجام عملیات اصلاح نژادی تولیدات آن ها از کیفیت خوبی برخودار نیست و ماهیان حاصل از آن ها رشد کافی ندارد.