۰ نفر

وزیر جهاد کشاورزی در مجلس:

یارانه به نان داده می‌شود نه گندم/ سعی کردیم شوک‌های قیمتی را به حداقل برسانیم

۱۰ تیر ۱۳۹۷، ۱۰:۳۷
کد خبر: 282216
یارانه به نان داده می‌شود نه گندم/ سعی کردیم شوک‌های قیمتی را به حداقل برسانیم

وزیر جهاد کشاورزی از افزایش ۵ درصدی راندمان آبیاری در طول چهار پنج سال گذشته خبر داد و گفت: در این چند سال در بحث آب و خاک یک دوران طلایی داشتیم.

به گزارش خبرنگار پارلمانی اقتصادآنلاین، در جلسه علنی امروز مجلس محمود حجتی در پاسخ به سوال قرجه طیار نماینده گنبد کاووس گفت: سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی هم در برنامه‌ای که تقدیم شده و هم در مصوبات ستاد اقتصاد مقاومتی مشخص است که مهمترین آنها صرفه‌جویی در مصرف آب و افزایش بهره‌وری است.

حجتی در ادامه افزود:  در این چند سال در بحث آب و خاک ما یک دوران طلایی داشتیم و شاهد افزایش بهره‌وری آب و راندمان آبیاری با روش‌های مختلف بوده‌ایم.

وی با بیان اینکه در طول چهار پنج سال گذشته با کمک مجلس و دولت راندمان آبیاری از ۳۹ به ۴۴ درصد افزایش پیدا کرده است، گفت: همچنین در رابطه با افزایش بهره‌وری در سال ۹۲ به ازای هر مکعب آب ۹ دهم کیلوگرم محصول خشک تولید می‌شده که این میزان به ۱.۶ کیلوگرم رسیده است.

حجتی در خصوص پرداخت مطالبات گندمکاران هم اظهار داشت: ما به نان یارانه می‌دهیم اما به غلط فرض می‌شود که یارانه به گندم تعلق می‌گیرد.

۳۵۰ هزار هکتار از اراضی ملی آزاد شده است

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه با بیان اینکه این وزارتخانه اراضی تداخلی را تحت عنوان ماده ۵۴ پیگیری می‌کند، گفت: از سال ۹۴ نزدیک به ۳۵۰ هزار هکتار اراضی ملی آزاد شده و در اختیار کشاورزان قرار گرفته است. ۴۰ تا ۵۰ سال است که مردم درگیر این موضوع هستند البته در سال‌های اخیر یعنی از سال ۸۵ به بعد هم یک عده به عرصه‌های ملی تجاوز کردند که باید به نحوی این مشکل نیز حل شود.

حجتی اظهار داشت: ‌ما در چارچوب قوانین مربوط با مجلس همکار هستیم و اگر جایی قوانین پاسخگو نیست، باید طرحی ارائه شود تا نسبت به اصلاح قوانین اقدام کنیم.

این عضو دولت دوازدهم با اشاره به اینکه موضوع الگوی کشت با سیاست‌های ترویجی، آموزشی و اعمال پشتیبانی و حمایت دولت در دست اجراست، گفت: در استان گلستان توسعه دانه روغنی کلزا مورد توجه قرار گرفته به ویژه اینکه بیشتر آب مورد نیاز این محصول، آب سبز است یا در مورد ذرت که کشت آن در استان گلستان جزء سیاست‌های ما بوده، البته سعی ما این بوده که تقریبا تولید ذرت دانه‌ای نداشته باشیم.

حجتی اظهار داشت: در ارتباط با پنبه این سوال وجود دارد که چرا نسبت به کشت آن اقدام نمی‌شود، علی رغم اینکه آب مصرفی این محصول اندک است، دلیلش این است که هزینه‌های تمام شده به خصوص هزینه‌های کارگری توجیه ندارد و راه آن توسعه مکانیزاسیون است.

 نماینده گنبد کاووس از توضیحات حجتی قانع شد   

در جلسه علنی امروز مجلس سوالات قرجه طیار نماینده گنبد کاووس از محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در چهار محور که شامل علت نبود سیاست‌های مشخص و تعریف شده بخش کشاورزی و روزمرگی در مجموعه مدیریت کشاورزی، برنامه‌ها و اقدامات ضعیف در صرفه‌جویی مصرف آب در بخش کشاورزی، ضعف عملکرد در پرداخت مطالبات گندم در سال ۱۳۹۶ و لاینحل ماندن اختلافات ۵۰ ساله منابع طبیعی با کشاورزان شهرستان گنبد کاووس مطرح شد. 

گفتنی است این نماینده مجلس پس از استماع توضیحات وزیر کشاورزی گفت: مشکل شخصی با وزیر ندارم و اگر ایشان قول دهد که مشکلات منطقه را بررسی کند سوال را به رای نمی‌گذارم. 

در ادامه مسعود پزشکیان که ریاست صحن علنی را بر عهده داشت هم عنوان کرد که وزیر جهاد کشاورزی از نزدیک مشکلات منطقه را بررسی می‌کند و بر این اساس قرجه طیار اعلام کرد که از توضیحات محمود حجتی قانع شده است.

کریمی قدوسی در جریان سوال از وزیر جهاد کشاورزی: انحصار واردات نهاده های دام و طیور در اختیار شخصی به نام «م» است

نمایند مردم مشهد  در مجلس با بیان اینکه ‌ در سال گذشته ۳۵ میلیون قطعه مرغ تلفات رخ داد، گفت: صنعت طیور ۳۰۰۰ میلیارد تومان خسارت  از محل  آنفولانزای مرغی متحمل شده است.

جواد کریمی قدوسی در جریان طرح سوال خود از وزیر کشاورزی گفت: بحث ما مربوط به صنعت دام و طیور است. این صنعت در طول انقلاب رشد خوبی داشته، اما نکته‌ای که باید به آن توجه داشت موضع انحصار است که از شیوه‌های نظام سرمایه‌داری است.

وی در ادامه افزود: در دنیا شرکت‌های بزرگ چندملیتی انحصار اقلام عمده غذایی را به دست گرفته‌اند؛ مثلا حزب دموکرات انحصار پنبه و حزب جمهوری خواه در آمریکا انحصار سویا و ذرت را در اختیار دارد؛ یکی سیگار و دیگری اسلحه را به صورت انحصاری در دست دارد و این را به دنیا نیز تعمیم می‌دهند. در این شرایط به شرکت‌های کوچک اجازه ورود به عرصه داده نمی‌شود.

کریمی قدوسی با بیان اینکه ۶۰ درصد  انحصار ورود نهاده های صنعت دام و طیور در اختیار شخصی به نام «م» است، اظهار داشت:  حجم زیادی از ارز دولت به یک فرد داده می‌شود و این فرد روز به روز قدرت پیدا می‌کند. امثال اینها در اقتصاد نقش پیدا می‌کنند و انحصار باعث می‌شود اینها قیمت‌گذاری را در دست بگیرند که ضعف وزارت کشاورزی به چشم می‌خورد.

این نماینده مجلس با تاکید بر ضرورت شکست انحصار از سوی وزارت جهاد کشاورزی گفت: ما سال گذشته شاهد تلفاتی شامل ۳۵ میلیون قطعه مرغ در کشور بودیم و 3 میلیارد تومان از محل آنفولانزا به صنعت طیور خسارت وارد شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به اینکه تولید دام سبک و سنگین از ۱۲۰ میلیون راس به زیر ۶۰ میلیون رسیده است، عنوان کرد:  به علت ضعف مدیریت واکسن سازی رازی تلفات 35 میلیون قطعه مرغ اتفاق افتاده که ممکن است در یکی دو ماه آیند شاهد این اتفاق باشیم.

کریمی قدوسی با بیان این که طبق اظهار سازمان جهانی بهداشت ایران سال گذشته رتبه اول بیماری‌های تب برفکی را داشته است، گفت: ‌ این در حالی است که ما موسسه رازی را داریم. پس چرا باید از این محل ضربه بخوریم؟

محمود حجتی در پاسخ به سوال نماینده مشهد: سال گذشته بیش از ۷ هزار تن ذرت وارد شد/ سعی کردیم شوک های قیمتی را به حداقل برسانیم

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به تولید ۲.۵ میلیون تن گوشت سفید در کشور گفت: سال گذشته بالغ بر 7 میلیون و 200 هزار تن ذرت وارد کشور شد.

 در نشست علنی امروز مجلس محمود حجتی در پاسخ به سوال کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد گفت: صنعت مرغداری صنعتی است که خدمت بزرگی را به کشور ارائه می‌کند و نزدیک به 2.5میلیون تن  گوشت سفید و نزدیک به 90 هزار تن تخم‌مرغ را روانه بازار تولید می‌کند.

وی در ادامه افزود: به دلایل خاص از نظر اقلیمی و سیاست‌های برنامه‌ای که داشته‌ایم اغلب نهاده‌های مورد نیاز این صنعت وارداتی است و این در حالی است که علیرغم همه محدودیت‌هایی که در ارتباط با بازار ارز وجود داشت و در راستای تلاطمات ارزی و قیمت ارز شاهد بودیم، دولت، ستاد اقتصادی دولت، رئیس جمهور حمایت‌های ویژه‌ای برای در اختیار گذاشتن ارز به این افراد را در نظر گرفته‌اند.

حجتی با بیان اینکه ارز برای این افراد به قیمت 3800 تومان محاسبه می‌شود، عنوان کرد: زیرا ما در 7 الی 8 ماه گذشته با افزایش قیمت روبرو بوده‌ایم و ارزی را که امروز 3800 تومان به واردکنندگان اختصاص می‌دهیم سال گذشته 3200 تومان قیمت ارز تعیین شده بود و همچنین افزایش قیمت نیز در بازار جهانی در این عرصه داشتیم و ذرت را سال گذشته کمتر از 200 دلار خریداری می‌کردیم اما در این روزها و ماه‌ها نرخ ذرت تا 250 دلار نیز افزایش داشته است.

این عضو کابینه در ادامه افزود: هم اکنون نرخ ذرت به 235 الی 240 دلار می‌رسد و بنابراین این امر نشان می‌دهد که این افزایش قیمت‌ها در بازار جهانی و در نهایت بر وضعیت واردات ما تأثیرگذار است.

حجتی با اشاره به واردات 7 هزار و 200 میلیون تن ذرت در سال گذشته گفت: امسال می‌بایست بر حسب افزایش تقاضا میزان ذرت بیشتری وارد کنیم.

وی با بیان اینکه از فروردین تاکنون دو شوک قیمتی مقطعی در بازار را تجربه کرده ایم، گفت: یکی از شوک‌ها مربوط به زمانی است که ارز 4200 تومانی مطرح شد زیرا چند روزی را واردکنندگان پشت درب بانک مرکزی ماندند و یک التهاب قیمتی نیز در زمان بحث مربوط به کامیو‌ن‌داران مطرح شد که در آن مقطع نیز شاهد التهابات یک هفته‌ای بودیم و ما تلاش کردیم با توجه به ذخایر موجود این التهاب را به حداقل برسانیم.

وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: امروز وضعیت ذخایرمان و کشتی‌های در حال تخلیه نهاده‌های مورد نیاز و همچنین در زمینه قیمت شرایط مناسبی داریم و قیمتی که امروز برای خرید در بندر امام توسط واردکنندگان اعلام می‌شود قیمتی است که سازمان حمایت اعلام می‌کند و نهاده‌ها از نظر قوانین و مقررات آیین‌نامه‌های دولت جزو محصولاتی است که احکام تعزیراتی بر آن حاکم است.

کارت زرد مجلس به وزیر جهاد کشاورزی

نمایندگان مجلس پاسخ‌های وزیر جهاد کشاورزی به نماینده مشهد را قانع کننده ندانستند و به این ترتیب محمود حجتی از پارلمان کارت زرد گرفت.

در جلسه علنی امروز مجلس سوال کریمی قدوسی نماینده مشهد در مجلس از وزیر جهاد کشاورزی درخصوص ایجاد انحصار در بازار دام و مرغ توسط آقای "م" با زیر پا گذاشتن قانون انحصار مطرح شد.

گفتنی است نماینگان پس از شنیدن توضیحات نماینده مشهد و اظهارات وزیر جهاد کشاورزی، با ۱۱۳ رای موافق، ۵۴ رای مخالف و ۴ رای ممتنع از مجموع ۱۹۸ رای نماینده حاضر پاسخ وزیر را قانع کننده ندانستند.