۰ نفر

12 قدم تا راه‌اندازی بنگاه زود بازده اقتصادی

۱۵ مهر ۱۳۹۷، ۱۵:۲۱
کد خبر: 305808
12 قدم تا راه‌اندازی بنگاه زود بازده اقتصادی

اگر کارمند یا کارگر باشید در روزهایی از سال از مشکلات کار خود بشدت کلافه می‌شوید و از دردسرهای کار کردن برای دیگران به ستوه می‌آیید. در این لحظات فقط می‌خواهید نوآوری و خلاقیت‌های خود را صرف راه‌اندازی شرکت موفقی کنید. شرکتی که به شما تعلق دارد. رویای شما این است که خودتان رئیس باشید.

یکی از نگرانی‌هایی که مانع تحقق این خیالات می‌شود، ترس از شکست است. زیرا برای مدتی طولانی به گرفتن حقوق به موقع و مشخص عادت کرده‌اید و نگران هستید نتوانید به سرعت به سودآوری برسید و نتوانید از پس مخارج بربیایید. حقیقت این است که وقتی صاحب کسب‌وکاری باشید، متناسب با ابعاد کاری که راه انداخته‌اید با چالش‌های مختلفی روبه‌رو خواهید شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از جام جم، صاحبان کسب‌وکارهای کوچک نیز مستثنی نیستند. هیچ‌کس نمی‌گوید راه‌اندازی یک کسب‌وکار کوچک موفق کار آسانی است. اما زمانی که خود را باور داشته باشید و بتوانید از کوچک‌ترین چیزها بیشترین بهره‌ها را ببرید، انگیزه بیشتری برای ادامه مسیر پیدا خواهید کرد. یادتان باشد هر کسب‌وکار موفق و پر آوازه‌ای که امروز می‌بینید، کار خود را از ابعاد کوچکی آغاز کرده است. در ادامه این مقاله با نکاتی در خصوص راه‌اندازی کسب‌وکارهای کوچک و زودبازده آشنا خواهید شد که عبور از چالش‌های پیش رو را آسان‌تر و به موفقیت بنگاه اقتصادی زود بازده‌تان کمک خواهد کرد.

دیدگاه روشنی از کار خود داشته باشید

داشتن دیدگاه، کلیدی‌ترین اصل موفقیت در کسب‌وکار و سایر جنبه‌های زندگی است. دیدگاه، تصویر واضحی از جایی که می‌خواهید به آن دست پیدا کنید فراهم می‌کند و به شما این امکان را می‌دهد که به آخر هر ماجرایی در ابتدای آن فکر کنید. این تصویر ذهنی مسیری که باید برای کسب‌وکارتان از آن عبور کنید را برای مغز روشن و انگیزه کافی برای حرکت ایجاد می‌کند. با داشتن دیدگاهی مشخص برای کسب‌وکارتان، ماموریت‌هایتان شکل می‌گیرد و اهداف کسب‌وکارتان بروز پیدا می‌کند.

به مشتریان خود چه میخواهید بفروشید؟

از زمانی که وارد دنیای کسب‌وکار می‌شوید به روشنی مشخص کنید که چه کاری قرار است انجام شود. این یکی از مهم‌ترین مراحل راه‌اندازی کسب‌وکاری موفق است. اگر بدانید قرار است دقیقا چه کاری در کسب‌وکار خود انجام دهید، چرا وارد این کسب‌وکار شده‌اید و به‌طور واضح بدانید چطور باید کسب‌وکارتان را پیش ببرید، حرکت رو به جلوی کسب‌وکارتان به مراتب سریع‌تر خواهد شد. بعلاوه، این ویژگی باعث می‌شود هر زمانی که بخواهید کسب‌وکارتان را برای شرکا یا سرمایه‌گذاران تعریف کنید، خیلی با مهارت و مسلط این کار را انجام دهید.

از منابع مالی مطمئن و پایدار استفاده کنید

راه‌اندازی کسب‌وکارهای کوچک به پشتوانه مالی، کارایی و احتیاط نیاز دارد. یکی از راهکارها، بررسی تمام فرصت‌های مالی‌ای است که در اختیار دارید. این شامل خانواده، دوستان، همکاران، سرمایه‌گذاران، بانک‌ها و... می‌شود. بانک‌ها این روزها تسهیلاتی را در اختیار بنگاه‌های اقتصادی کوچک زودبازده قرار می‌دهند. اما شرایطی که هر کدام از بانک‌های کشور برای وام کسب‌وکارهای کوچک دارند متفاوت است. بنابراین انتخاب بانک مناسب نیز اهمیت زیادی دارد. انتخاب منابع مالی مناسب توان مالی شما را افزایش خواهد داد و کمک می‌کند بهتر بتوانید کسب‌وکارتان را مدیریت کنید.

از مشاوران راه‌اندازی کسب‌وکارهای کوچک مشورت بگیرید

این روزها دوره‌های رسمی و غیررسمی زیادی برای آموزش کارآفرینی و راه‌اندازی کسب‌وکارهای کوچک مشغول فعالیت هستند. بسیاری از آنها مشاوره‌های خوبی برای حل مشکلات کسب‌وکار در مراحل مختلف به افراد می‌دهند یا امکان برقراری ارتباط میان سرمایه‌گذاران و صاحبان کسب‌وکارهای کوچک را فراهم می‌کنند. همچنین این مجموعه‌ها می‌توانند شما را با مراحل اداری راه‌اندازی کسب‌وکار و ثبت شرکت آشنا کنند. بعلاوه می‌توانید از دوره‌هایی که برای آموزش بازاریابی و فروش برگزار می‌شود نیز استفاده کنید و دانش خود را در این زمینه افزایش دهید. برخی از این شرکت‌ها به شما کمک می‌کنند طرح مناسبی برای کسب‌وکارتان بنویسید تا از این طریق بتوانید سرمایه‌گذار مناسبی برای تامین هزینه‌ها جذب کنید.

‌برای کسب‌وکارتان طرح قابل اجرا و برای بازاریابی برنامه مشخصی داشته باشید

یکی از نکات کلیدی برای راه‌اندازی کسب‌وکار کوچک موفق، داشتن طرح کسب‌وکار دقیق و قابل اجراست که تمام اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت، بازار هدف و برنامه توسعه کسب‌وکار به‌صورت دقیق در آن مشخص شده باشد. در کنار طرح کسب‌وکار دقیق، به برنامه دقیقی برای بازاریابی نیز نیاز دارید. تلاش کنید برنامه مالی روشن و مشخصی داشته باشید تا بدانید مثلا رسیدن تعداد فروش به چه عددی به معنای سودآوری مجموعه شماست یا چه زمانی به حدی خواهید رسید که شرکت خود را گسترش دهید. هر کسب‌وکاری (حتی کسب‌وکارهایی که در مقیاس بزرگ‌تری هستند) نیاز دارند برنامه کسب‌وکار مالی دقیقی داشته باشند. اگر برنامه‌ای برای کسب‌وکار وجود نداشته باشد، ممکن است به خود بیایید و بگویید اصلا چرا وارد این کار شدم؟!

روی برندسازی مجموعه خود کار کنید

بدون شک، برندسازی مجموعه‌های کسب‌وکاری نوپا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و به محض شکل‌گیری ایده راه‌اندازی باید روی برندسازی آن کار کرد. برندسازی به این معناست که چهره‌ای قابل پذیرش از کسب‌وکارتان در بازار هدفی که برای آن در نظر گرفته‌اید ایجاد کنید. این مرحله هیچ‌وقت به پایان نخواهد رسید. شخصیت‌سازی برای کسب‌وکار از مرحله انتخاب نام برای مجموعه آغاز می‌شود و شخصیتی که به آن می‌دهید با نوع کسب‌وکاری که انجام می‌دهید کاملا در ارتباط خواهد بود. سعی کنید در انتخاب طراحی‌ها، رنگ کسب‌وکار، شعارهای تبلیغاتی و نشان کسب‌وکارتان خلاقانه عمل کنید. همه‌چیز باید برای مشتری‌ها مشخص و جذاب باشد. در مجموع سعی کنید چهره کسب‌وکارتان را در ذهن افراد طوری جا بیندازید که براحتی فراموش نشود. در این حالت توانسته‌اید ارتباط روحی خوبی میان مجموعه و مشتریان ایجاد کنید که منجر به فروش بیشتر و گسترش کسب‌وکار خواهد شد.

نترسید و کسبوکارتان را راه بیندازید

زمانی که دیدگاه و ماموریت‌های شرکت خود را مشخص کردید، به‌طور شفاف و واضحی معلوم شد چه محصول یا خدماتی را ارائه خواهید کرد، با منابع مالی احتمالی ارتباط برقرار کرده و منابع مورد نیاز خود را تامین کردید، با مشاوران کسب‌وکارهای نوپا در خصوص مراحل اداری مشورت کردید و در نهایت طرح کسب‌وکار و طرح بازاریابی خلاقانه و دقیق خود را نوشتید، زمان شروع کار است! دیگر حتی نباید یک لحظه را هم صرف تعلل و خیال‌پردازی کنید. فقط کار را شروع کنید!

شبکه ارتباطی خود را گسترش دهید

برای گسترش بیشتر کسب‌وکارتان تا جایی که می‌توانید با دیگر کسب‌وکارهای کوچک و صاحبان آنها ارتباط برقرار کنید. برقراری ارتباط باعث افزایش آگاهی شما از محیط کسب‌وکار و اشتراک‌گذاری راهکارهای مورد استفاده و فرصت‌های کسب‌وکار موجود می‌شود. در رویدادهای دوره‌ای کسب‌وکار که در منطقه کاری‌تان برگزار می‌شود حتما شرکت کنید. این رویدادها فرصت بسیار خوبی برای گردهمایی کسب‌وکارهای کوچک، هم‌فکری آنها و اشتراک‌گذاری ایده‌ها و تجربیاتشان است. همچنین می‌توانید در انجمن‌های مربوط به بنگاه‌های اقتصادی زودبازده نیز عضو شوید و با شرکت در رویدادهای کسب‌وکار محلی، آگاهی خود را درخصوص کسب‌وکاری که به آن مشغول هستید افزایش دهید. شرکت در نمایشگاه‌ها و رویدادهای منطقه‌ای فرصت آشنایی مشتریان و سرمایه‌گذاران با شرکت شما و محصولی را فراهم می‌کند که شما ارائه‌اش می‌کنید. مزایای شرکت در چنین نمایشگاه‌ها و رویدادهایی به‌دلیل اثر تبلیغاتی که برای برند شما دارد بسیار زیاد خواهد بود.

سودآوری را در اولویت قرار دهید

شاید جالب باشد بدانید افراد زیادی کسب‌وکارهایی را شروع می‌کنند اما در ادامه نمی‌دانند چطور به سودآوری برسند. این قانون کلی در اقتصاد است که هدف اول هر کسب‌وکار سودآوری است. زمانی که کسب‌وکاری دیگر سودآوری نداشته باشد، ادامه فعالیت و رشد مجموعه بسیار دشوار خواهد بود. بنابراین اگر می‌خواهید در کسب‌وکار خود موفق باشید باید پول را درک کنید و بدانید که قانون طلایی پول این است که بتوانید بیشتر از چیزی که هزینه می‌کنید به دست بیاورید. به همین سادگی! اما بسیاری از کارآفرینان و صاحبان کسب‌وکارها همین قانون ساده تجارت را فراموش می‌کنند.

علاوه بر اولویت دانستن سودآوری، مدیریت هزینه‌ها نیز باید در اولویت باشد. مطمئن شوید مدیریت مناسبی روی هزینه‌ها دارید تا حداقل میزان هدررفت سرمایه و حداکثر بازدهی و سودآوری را داشته باشید. اگر احساس می‌کنید خودتان برای این کار مناسب نیستید، حتما از حسابدار با تجربه‌ای کمک بگیرید تا حساب‌های مالی‌تان را مرتب و میزان سودآوری قطعی را مشخص کند.

حتی یک مشتری را هم ناراضی نگذارید!

راضی نگه داشتن تمام مشتریان اصلا کار راحتی نیست. اما شما باید تمام تلاش خود را برای راضی نگه‌داشتن تمام مشتریانتان انجام دهید و این موضوع را به عنوان قاعده کسب‌وکارتان در نظر بگیرید. هیچ کسب‌وکاری بدون مشتری معنا و مفهوم ندارد. هرچه میزان حمایت مشتری‌ها از کسب‌وکارتان بیشتر باشد، سودآوری بیشتری خواهید داشت و به‌دنبال آن موفقیت بیشتری در کسب‌وکار خود رقم خواهید زد. هر مشتری معادل صدها میلیون تومان یا بیشتر در کسب‌وکار شما اهمیت دارد. هر یک مشتری که از دست بدهید معادل صد میلیون تومان یا حتی بیشتر از دست داده‌اید. زیرا هر مشتری که در مجموعه شما باقی بماند، مجددا از شما خرید خواهد کرد و چندین و چندبار در طول عمر کسب وکارتان سودآوری خواهد داشت. بنابراین باید برنامه درستی برای جلب رضایت مشتری از طریق خدمات مشتریان و برقراری ارتباط با مشتریان داشته باشید. همیشه سعی کنید از انتقادات و پیشنهادات مشتری‌ها برای افزایش کیفیت و اقبال عمومی محصولات یا خدمات خود بهره بگیرید.

تبلیغات را جدی بگیرید

مهم نیست که محصولات یا خدمات شما چقدر باکیفیت و مناسب است. اگر بازار هدف با این محصول یا خدمات آشنا نباشد یا انگیزه‌ای برای انتخاب آن نداشته باشد جایگاهی در بازار نخواهید داشت. اگر می‌خواهید کسب‌وکار کوچک یا متوسط موفقی داشته باشید باید برای محصول خود تبلیغ و مردم را به استفاده از محصول یا خدماتی که ارائه می‌کنید ترغیب کنید. باید این احساس را در آنها ایجاد کنید که به محصول یا خدمات شما نیاز دارند. در دنیای پیشرفته امروز با کمک شبکه‌های اجتماعی مختلف مانند اینستاگرام، لینکدین و ... با کمترین هزینه می‌توانید محصول خود را به بازار هدف معرفی کنید. اگر با وبلاگ‌نویسی آشنایی دارید، وبلاگ‌نویسی درخصوص محصولی که دارید نیز خالی از لطف نخواهد بود. روش‌های دیگر تبلیغاتی مانند پخش کردن برگه‌های تبلیغاتی و نمونه‌های رایگان نیز راه‌های خوبی برای معرفی محصولات و افزایش اقبال عمومی از کسب‌وکارتان هستند.

نسبت به کسب‌وکارتان پرانگیزه و همواره به فکر بهبود آن باشید

هیچ‌وقت به کم قانع نباشید. همیشه به فکر بهتر شدن باشید و از میانگین بالاتر بروید. به دنبال راحتی نباشید. هر روز برای بهتر شدن کسب‌وکارتان نسبت به دیروز تلاش کنید. این دیدگاه باید از شما به کارکنانتان نیز منتقل شود. حتی در زمان استخدام نیروهای خود همیشه به دنبال افرادی باشید که بازده بالاتر، کارایی بیشتر و اعتقاد بیشتری به کاری که می‌خواهند انجام دهند داشته باشند. همیشه باید به پیشرفت فکر کنید و زمانی را صرف درجا زدن و رکود نکنید. فراموش نکنید هیچ‌یک از کسب‌وکارهای پرآوازه امروز مثل شرکت اپل یا کارخانه کوکاکولا از روز اول بزرگ نبودند. اکثر کارخانه‌های بزرگ در ابتدا کسب‌وکار کوچکی بودند که با تلاش خود را به برندی منحصربه‌فرد تبدیل کردند. بسیاری از این کسب‌وکارها بیش از یک قرن در حال فعالیت هستند و در تمام این مدت خود را در صدر بازار حفظ کرده‌اند. شما نیز اگر خود و توانایی‌هایتان را باور داشته باشید، می‌توانید بسیار موفق باشید.