۰ نفر

پرورش گوزن، صنعتی جدید با سوددهی بالا

۱۲ خرداد ۱۳۹۷، ۱۷:۲۹
کد خبر: 276023
پرورش گوزن، صنعتی جدید با سوددهی بالا

اولین پرورش دهنده گوزن در ایران و تنها پرورش دهنده در استان یزد، پرورش این گونه در معرض خطر را در مقایسه با سایر دامداری‌ها مقرون به صرفه دانست.

عباس شریفی اظهار داشت: با وجود اینکه پرورش گوزن در کشورهای دنیا طرفداران بسیاری دارد، اما در ایران کاملا ناشناخته مانده اما به تازگی با اطلاع رسانی‌های انجام شده، مردم با اهمیت و ارزش غذایی گوشت این حیوان تقریبا آشنا شده‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، وی افزود: گوشت گوزن نسبت به گاو دارای کیفیت بالاتری است و همین امر یکی از دلایل محبوبیت پرورش گوزن به عنوان منبع غذایی است و گوزن به عنوان یکی از حیوانات حلال گوشت و دارای مزیت‌های بی‌شمار، هم برای مصرف کننده و هم سرمایه گذار است.

شریفی عنوان کرد: کشور ما با توجه به برخورداری از اقلیم متنوع و مناسب برای پرورش گوزن همچنین داشتن چندین گونه بومی، ظرفیت بالایی برای پرورش این حیوان دارد ضمن اینکه متاسفانه نسل این حیوان بر اثر عواملی همچون تخریب زیستگاه و شکار بی‌رویه و غیرمجاز در ایران در حال نابودی است.

نخستین پرورش دهنده گوزن در ایران بیان کرد: پرورش مرال حق انتخاب خوبی برای برخی فعالیت‌های کوچک یا پاره وقت کشاورزی است اما پرورش دهندگان باید توجه داشته باشند که لازم است در مورد بازاریابی محصولاتشان بسیار فعال باشند و در مورد پرورش گوزن و کارهای مربوط به آن آگاهی کافی داشته باشند.

وی افزود: برای احداث یک مزرعه مناسب، پرورش و نگهداری گوزن ابتدا باید اندازه کار و فعالیت و مقدار هزینه و بازارهای عرضه را پیش بینی کرد.

شریفی خاطرنشان کرد: مرال، بزرگترین نوع از گونه گوزن است که نرها با داشتن شاخ و اندازه بزرگتراز ماده‌ها متمایزترند و وزن آنها تا ۲۴۰ کیلوگرم نیز می رسد و مهمترین مزیت پرورش گوزن در مقایسه با سرمایه‌گذاری در دیگر دام‌ها این است که گوزن علوفه‌های مرتع را با کارایی بالایی به پروتئین تبدیل می‌کند.

وی ادامه داد: بر این اساس با مدیریت مناسب می‌توان گوزن را در زمین‌های حاشیه‌ای پرورش داد، همچنین گوزن‌ها به خوبی با شرایط چراگاه‌های موجود سازگار می‌شوند و مزیت بزرگ دیگر این حیوان، نسبت بالای گوشت کم‌چربی تولید شده به ازای هر کیلوگرم وزن زنده دام است.

این فعال محیط زیستی گفت: گوشت گوزن در بسیاری از مناطق دنیا برای تهیه غذاهای مختلفی مانند استیک، انواع خورشت‌ها، کباب و ... استفاده می‌شود و مزه این گوشت مشابه گوشت گاو بوده و البته بوی تندتری دارد.

وی یادآور شد: گوشت گوزن بافت نرم‌تری نسبت به گوشت گاو دارد ضمن اینکه چربی آن نیز کمتر است.

شریفی عنوان کرد: البته مطالعات متخصصان تغذیه نشان می‌دهد که این گوشت دارای کالری کمتر و پروتئینی تقریبا مشابه با گوشت گاو و گوسفند است و گوشت گوزن های پرورشی دارای بافت ریز، ملایم، ترد و خوش طعم و مطبوع و متمایز از گوشت گوزن شکار و وحشی است.

وی تصریح کرد: گوشت این حیوان همچنین با توصیه های متخصصان قلب برای منع استفاده از چربی، کلسترول و کالری سازگاری دارد.

شریفی اظهار داشت: در حال حاضر گوشت گوزن به قیمت هر کیلوگرم ۲۰۰ هزار تومان در حد کم در بازار عرضه می شود که مشتریان خاص خود را دارد.

وی با اشاره به مزایای پرورش گوزن مرال افزود: مرال قدرت باروری بالایی دارد و عمر پرورش و تولید مثلی طولانی دارد و به راحتی زایمان می کند و خیلی زود بچه های خود را از شیر می گیرد ضمن اینکه رفتار آرام مرال ها و جثه مناسب، وارسی دام ها و جابجایی ها را آسان می کند همچنین زمستان های سرد و تابستان های گرم را تحمل می کند و حساسیت آن به بیماری پایین است..

شریفی افزود: پرورش تجاری گوزن، صنعت جدیدی است و نیاز نداشتن پرورش گوزن به محیط سرپوشیده، سازگاری با شرایط آب و هوایی و سوددهی بیشتر در مقایسه با پرورش گاو و گوساله، فرصت مناسبی برای پرورش این دام در استان یزد است.

وی تصریح کرد: استفاده از شاخ گوزن برای مصارف دارویی، پوست آن برای چرم سازی و بهره گیری از گوشت آن به عنوان ماده‌ای پروتیئنی در سبد غذایی و در اختیار گذاردن گوزن به قرقگاه‌های شکار، از اهداف اجرای طرح پرورش گوزن در یزد است.

شریفی ادامه داد: بدون تردید نگهداری و پرورش گوزن به عنوان یک دام، نیازمند مراقبت‌های پزشکی و تخصصی فراوانی است که در این زمینه با کمبود شدید نیروی متخصص روبرو هستیم.