۰ نفر

نکات کاربردی برای بهبود رهبری کسب و کار

۵ فروردین ۱۳۹۷، ۲۰:۲۹
کد خبر: 260294
نکات کاربردی برای بهبود رهبری کسب و کار

مهم ترین ویژگی های یک رهبر تأثیرگذار چیست؟ این سؤالی است که کارشناسان جواب های متفاوتی به آن داده اند و اهمیت این موضوع باعث شده است تحقیقات و نظرسنجی های زیادی در مورد آن صورت بگیرد.

به عنوان مثال نشریه کسب و کار هاروارد، به عنوان یکی از قابل استنادترین منابع این حوزه، از ۱۹۵ مدیر بین المللی خواست که مهم ترین توانایی های یک رهبر را از بین ۷۴ ویژگی انتخاب کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فرصت امروز، طبق نتایج این تحقیقات، خصوصیاتی که بیشترین رأی را آورده بودند به ترتیب عبارتند از:

- اخلاق مداری و استانداردهای اخلاقی

- توانایی هدف گذاری

- بیان انتظارات با ارتباطات شفاف

- انعطاف پذیری در تغییر ایده ها

- آموزش مداوم کارمندان

- معاشرت های صمیمانه با کارمندان

- استقبال از ایده ها و رویکردهای جدید

- جهت دهی احساسات اعضای تیم در شکست ها و موفقیت ها

- پرورش نسل بعدی رهبران

- خلق فضای آزمون وخطا

تصور عموم مردم این است که رهبری کسب و کار، وظیفه بسیار دشوار است. این موضوع حقیقت ندارد. شاید برخی از رهبران بی صلاحیت، فضای کاری ناخوشایندی به وجود آورند یا نتوانند تیم شان را به خوبی هدایت کنند، ولی این موضوع به معنی سخت بودن اصول رهبری نیست.

در ادامه این مطلب، چهار نکته ساده و مهم را به اشتراک می گذاریم که به شما کمک می کنند به عنوان یک رهبر، نفوذ و تأثیر بیشتری بین اعضای تیم تان داشته باشید.

بیشتر لبخند بزنید

هنگامی که بیشتر لبخند می زنید، فضای مثبتی خلق می کنید که در آن، هم شما و هم تیم تان نگرش بهتری دارید. زمانی که بیشتر لبخند می زنید، ارتباط قوی تری با تیم تان برقرار می کنید و کارمندان تان حس می کنند که راحت تر می توانند به شما دسترسی داشته باشند. لبخند، یک حرکت مسری است. شما به دیگران لبخند می زنید و آنها نیز در پاسخ به شما لبخند می زنند. این جریان، حال و هوای کل محیط کارتان را تحت تأثیر قرار می دهد.

از نظر بیوشیمی، لبخند زدن باعث می شود هورمون های اندورفین و سروتونین در بدن آزاد شوند. اندورفین ، داروهای مسکن طبیعی است. هرچه مغز اندورفین بیشتری ترشح کند، بدن انسان بهتر با علائم بیماری مبارزه می کند. به طور مشابه، سروتونین نیز یکی از هورمون های شیمیایی مغز است که به عنوان یک ضد افسردگی طبیعی عمل می کند و علائم اضطراب و افسردگی را کاهش می دهد.

لبخند زدن باعث می شود دیگران راحت تر به شما نزدیک شوند و کارمندان دوست دارند با رهبر خود احساس نزدیکی و صمیمیت بیشتری داشته باشند. به همه اطرافیان تان و نه فقط رئیس تان لبخند بزنید و بگذارید این ویژگی، بخشی از اعتبار شما باشد.

بیشتر گوش دهید

هنگامی که بیشتر گوش می کنید، احترام تان را به تیم تان نشان می دهید. نشان می دهید که برای آنها و نظرات شان ارزش قائلید. به این ترتیب اعتبارتان به عنوان یک رهبر افزایش پیدا می کند. شما مجبور نیستید همیشه توصیه هایی را که می شنوید اجرا کنید، ولی گوش دادن باعث می شود احساس مسئولیت اعضای تیم بیشتر شود و به تبع آن، تعهد کاری آنها هم افزایش پیدا کند. منظور این نیست که فقط در جلسات کاری به حرف های آنها توجه کنید، بلکه برای صحبت کردن با آنها وقت بگذارید؛ حتی در محیط های غیررسمی مثل سالن غذاخوری یا زمانی که می خواهید یک قهوه بنوشید.

درعین حال، ممکن است در این صحبت ها مطالب ارزشمندی را متوجه شوید. مثلا به مشکلات و مسائل فعلی شرکت پی ببرید یا ایده های بهتری برای برنامه های آینده به ذهن تان برسد.

وقتی نشان می دهید که یک رهبر قابل دسترس هستید و به صحبت دیگران گوش می دهید، اطلاعات ارزشمندی به دست می آورید که به شما در حل چالش های مهم کمک می کنند.

هم صحبتی بیشتری داشته باشید

سه کار مهمی که برای متعهد کردن اعضای تیم تان می توانید انجام بدهید عبارت اند از: ارتباط برقرار کردن، ارتباط برقرار کردن و ارتباط برقرار کردن! کافی نیست که به اعضای تیم بگویید چه انتظاری از آنها دارید، بلکه باید توضیح دهید چرا این وظایف مهم اند. به آنها کمک کنید اهداف و اهمیت شان را درک کنند و در صورت امکان، بگویید چرا این اهداف باید برای آنها هم مهم باشد. هرچه کارمندان بهتر متوجه شوند که باید چه کاری انجام بدهند و چرا احتمال موفقیت بیشتری خواهند داشت. به یاد داشته باشید که کافی نیست فقط یک بار مسائل را برای اعضای تیم شرح دهید، بلکه باید بارها پیام تان را برای شان تکرار کنید و روی اهمیت مسائل تأکید کنید.

معاشرت و ارتباط شما با افرادتان، باعث می شود آنها رابطه بهتری با وظایف شان برقرار کنند. حتما خودتان هم خوب می دانید که تعهد و تعلق کارمندان، برای موفقیت شرکت ضروری است.

افرادتان را بیشتر تشویق کنید

همه کارمندان می خواهند حس کنند که کارشان را خوب انجام می دهند و در موفقیت شرکت سهیم هستند. تعریف و تشویق، ساده ترین راه برای انجام این کار است. تعریف و تشویق اعتمادبه نفس کارمندان را افزایش می دهد، حقیقتی که طبق هرم مازلو، یکی از نیازهای اساسی ما است.

تعریف کردن از اعضای تیم کار ساده است. به آنها بگویید: «کارت عالی بود»، «متشکرم». نیازی نیست اتفاق خارق العاده ای رخ بدهد. همین که افرادتان متوجه شوند شما تلاش شان را دیده اید، تأثیر زیادی روی آنها می گذارد. یکی از نقل قول های معروف در این زمینه را به یاد داشته باشید: «هر چیزی که تشخیص داده و به رسمیت شناخته شود، تکرار می شود.» یعنی تیم شما نه تنها بابت این تعریف و تشویق احساس مثبتی خواهد داشت، بلکه احتمال اینکه عملکرد خوب خودش را تکرار کند هم بیشتر می شود، زیرا می داند که تلاشش ارزشمند شناخته می شود.

برای تشویق تیم تان منتظر زمان بررسی عملکرد سالانه یا خبرنامه ماهانه شرکت کنید. اگر کارمندان را به خاطر وظایف خاص شان تشویق کنید، کارتان صادقانه تر به نظر می رسد و در ضمن آنها را به شوق می آورد. شور و شوق هم یک ویژگی مسری است و جریان پیدا می کند. به این ترتیب کارمندان متوجه می شوند که مشارکت شان چه ارزشی دارد.

و بازهم به یاد داشته باشید که تعریف و تشویق کارکنان تان، هیچ هزینه ای برای شما ندارد. به علاوه بهره وری شرکت افزایش پیدا می کند و تیم خشنودتری هم خواهید داشت.