۰ نفر

۶نکته مهم پیش از توسعه کسب و کار

۲۹ بهمن ۱۳۹۶، ۱۴:۵۶
کد خبر: 253076
 ۶نکته مهم پیش از توسعه کسب و کار

هدف هر رقابت در حوزه کسب و کار کسب موفقیت و جلب حداکثر مشتریان ممکن است. در صورتی که شرکتی موفق به انجام این کار به صورت صحیح باشد، امکان توسعه کسب وکار نیز وجود خواهد داشت.

  به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فرصت امروز، مفهوم توسعه و بسط کسب وکار به هیچ وجه اصطلاحی مدرن نیست. در واقع از زمان باستاk گرفته تا دوره قرون وسطی و عصر مرکانتلیست ها افزایش تولید و گسترش تجارت به عنوان هدفی مهم مطرح بوده است. با توسعه تمدن و پیشرفت علوم به طور منظم خواست بنگاه های تجاری برای توسعه سریع و کسب سود بیشتر و مطمئن تر افزایش یافته است.

آنچه افراد به طور معمول در مورد توسعه کسب وکار با افزایش نمایندگی ها یا خط تولید در نقاط مختلف نمی دانند، ضرورت صرف هزینه های بالا، زمان و نیروی انسانی عظیم است. همچنین علاوه بر این متغیرهای مشخص بسیاری از المان های غیرقابل پیشبینی را نیز باید مدنظر قرار داد. این فرایند به هیچ وجه ریسک پذیر نیست. در واقع نگاهی به اطراف مان به خوبی بیانگر سرنوشت شمار بالای کارآفرینان شکست خورده در راستای توسعه کسب و کار  است. به همین ترتیب در صورت هرگونه بی احتیاطی در روند توسعه شرکت تان هزینه های سنگینی را پرداخت خواهید کرد. شاید به همین دلیل بسیاری از کارشناس های حوزه کسب وکار بررسی نکات مختلفی را پیش از اقدام به گسترش کسب وکارها توصیه می کنند.

صاحبان کسب وکار همیشه نیازمند توجه به تصویر بزرگتر شرکت شان در صورت تلاش برای توسعه اش هستند. این بدان معنا است که تصویری واضح و دقیق از سرنوشت برندشان پس از فرایند گسترش در اختیار داشته باشند. در حالی که برندهای بزرگ معمولا منابع متعدد و مطمئنی برای پیش بینی آینده کسب وکار در اختیار دارند، شرکت های کوچک نیازمند اتکا به توانایی منابع محدود در دسترس شان هستند.

برهمین اساس در این مقاله تیم وبسایت Success Story به بررسی برخی از نکات مهم که پیش از اقدام به توسعه کسب وکار باید مدنظر قرار داد، پرداخته است. این مرحله ای حساس برای کسب وکار خود است. در واقع هیچ فرد یا برند قادر به پیشبرد اهداف اش بدون برنامه ریزی دقیق و سنجش پیامدهای پیش بینی پذیر و ناگهانی آتی نیست.

1. آیا به طور مداوم به دنبال اهداف تان هستید؟

هنگامی که یک شرکت توان دستیابی به اهداف کوتاه مدت خود را دارد، شانس بالایی در دستیابی به اهداف بلندمدت نیز خواهد داشت. یکی از این اهداف بلند مدت توسعه کسب وکار می تواند باشد. هنگامی که شرکت ها انگیزه بالایی برای دستیابی به اهداف شان دارند، توسعه کسب وکار و چالش های همراه آن برای شان راحت تر قابل مدیریت خواهد بود. بدون شک اقدام برای گسترش کسب وکار فشارهای مالی و روانی قابل توجهی را برای شما و تیم تان به همراه خواهد داشت. اگر برای دستیابی به این هدف مصمم هستید، آنگاه چینن مشکلاتی دشواری چندانی برای تان ایجاد نخواهد کرد.

نکته ای که باید در این میان بدان توجه کرد شروع پروژه بلند مدت گسترش کسب وکار پس از پایان اهداف کوتاه مدت است. در واقع اگر در حال مدیریت برخی اهداف کوتاه مدت تان هستید، توصیه مناسب در این زمان تمرکز بر روی دستیابی بدان اهداف و سپس شروع طرحی بلندمدت است. در غیر این صورت احتمال مواجه با مشکلات دشوار در بلندمدت افزایش خواهد یافت.

2. اوضاع مالی تان چگونه است؟

یکی از مهم ترین نکاتی که پیش از توسعه کسب و کار باید مدنظر داشت، اوضاع سهام های شرکت و به طور کلی وضعیت مالی تان است. توسعه یک شرکت حتی اگر در یکی از زیرمجموعه های جزئی نیز صورت گیرد نیازمند هزینه مقدار قابل توجهی پول، زمان و سرمایه انسانی است.

در این میان شرکت هایی که مشکل زیادی در تامین مخارج جاری شان دارند، باید هرچند به طور موقت فکر گسترش خود را کنار بگذارند. در واقع اقدام برای توسعه کسب وکار در چنین مواقعی مانند یک بازی خطرناک است که یا به برد همه چیز یا باخت تمام دارایی های ختم می شود.

علاوه بر شرکت های دارای مشکلات مالی متعدد آن دسته از برندهایی که مشکل اقتصادی کمتر داشته اما همچنان پس انداز کافی برای تامین مخارج توسعه خود را ندارند نیز باید فکر گسترش خود را فراموش کنند. در چنین مواردی جبران هزینه های از دست رفته مدت بسیار زیادی به طور خواهد انجامید. تنها در صورتی که توانایی مالی لازم برای تامین هزینه های گسترش کسب وکارتان را دارید باید به فکر اقدامی عملی در این حوزه باشید.

3. آیا توانایی مدیریت تدارکات توسعه را دارید؟

صرف نظر از شرایط اقتصادی باید به نکته های دیگری نیز توجه داشت. یکی از نکات مهم در این میان توانایی شرکت برای مدیریت تدارکات و نیازهای توسعه کسب وکار است. آگاهی از منطق گسترش کسب وکار در چنین مرحله ای نقش تعیین کننده در سرنوشت برند تان خواهد داشت. المان هایی نظیر ساختار شرکت، محل تاسیس ساختمان اصلی و ساختمان جدید، هزینه تجهیزات جدید و مابع لازم برای مدیریت آن از جمله الزامات منطقی توسعه کسب وکار محسوب می شود.

در زمینه توسعه کسب وکار وظیفه ما تنها تهیه نقشه ای از انتظارات آن نیست. بدون شک در فرایند کسب وکار اتفاق های پیش بینی ناپذیر متعددی رخ خواهد داد. نقش اصلی شما به عنوان صاحب یک کسب وکار نه تنها تهیه نقشه دقیق از راه پیش رو، بلکه تضمین پیشبرد مناسب امور است. هیچ تردیدی در شکست یک شرکت با مدیریت نامطلوب و ضعف در تجربه مدیریتی وجود ندارد. برهمین اساس شاید پیش از اقدام به توسعه نگاهی دوباره به توانمندی های شخصی و همچنین مهارت های مدیران میانی شرکت ضروری باشد. در صورتی که با مشکل خاصی در زمینه مدیریت کسب وکار خود مواجه نباشید، توسعه آن بحران آفرین نخواهد بود.

4. آیا تیم تان از ایده توسعه حمایت می کند؟

توجه داشته باشید که شما تنها یک بخش از ماجرای توسعه کسب وکار هستید. آگاهی از میزان علاقه و حمایت همکاران و کارمندان دیگر از ایده گسترش کسب وکار به اندازه علاقه شخصی مان به این امر ضروری است. به همین دلیل پیش از ورود جدی به مرحله اجرای طرح گسترش کسب وکار باید نظر دیگر اعضای شرکت را نیز جویا شد. در واقع کارمندان یک شرکت نیروی محرک آن محسوب می شوند. در این میان اگر اغلب شان تمایل چندانی به گسترش کسب وکار نداشته باشند، شاید بایستی فرایند موردنظر را اندکی به تاخیر انداخت. جلب حمایت و رضایت کارمندان در این مرحله اهمیت بسیار بالایی دارد.

اغلب به هنگام بحث بر سر موضوع توسعه کسب وکار کارمندان و مدیران میانی به دو گروه متفاوت تقسیم می شوند: گروهی طرفدار و دیگری مخالف توسعه. در چینن مواردی باید با توجه به اکثریت هرکدام از طرفین دست به انتخاب زد. براین اساس هرکدام از طرفین که اکثریت کارمندان را تشکیل می دهند، برنده نهایی خواهند بود. با این حال این به معنای پایان ماجرا نیست. هر تصمیمی که گرفته شد، باید در راستای توجیه طرف مقابل برخیزید. به این ترتیب از ایجاد دوگانگی و مشکلات ناشی از آن در طولانی مدت جلوگیری خواهد شد.

5. آیا رقبای تان نیز در حال توسعه اند؟

قطعا شما تنها شرکتی که به دنبال توسعه است، نیستید. به همین دلیل باید نگاه دقیقی بر روی عملکرد رقبای تان داشته باشید. اگر اخباری مبنی بر علاقه رقیب تان به توسعه کسب وکار شنیده اید، نشانه لازم برای توسعه کسب وکارتان در دست خواهید داشت. اگر از جریان گسترش کسب وکار عقب بمانید، در نهایت قافیه را به دیگران خواهید باخت. با این حال توجه داشته باشید که صرف اقدام رقبا به توسعه کسب وکارشان دلیل کافی برای اقدام مشابه از سوی شما نیست.

اگرچه همیشه مشاهده دقیق تحرکات رقبا یکی از توصیه های راهبردی مشاوران کسب وکار محسوب می شود، اما باید توانایی ها و ظرفیت های کسب وکار خودمان را نیز مدنظر داشته باشیم. تنها در صورتی که توسعه زودتر از رقبا برای شما سودآور است، باید بدان فکر کرد. در غیر این صورت وارد بازی خواهید شد که پایان اش با تحمیل هزینه های سرسام آور به کسب وکارتان همراه خواهد شد.

6. توجه به تقاضای مشتریان

هرگاه نیازی از سوی مشتریان مطرح شود هر شرکتی باید بدون اتلاف وقت به فکر رفع آن باشد. براین اساس در زمینه توسعه کسب وکار نیز در صورتی که درخواستی از سوی مشتریان وجود داشته باشد باید به سرعت تصمیم گیری کرد. تقاضای مشتریان یکی از المان های مهم پیش از تصمیم گیری قطعی در مورد گسترش کسب وکارمان است. براین اساس بایستی اطلاعات دقیق در مورد تقاضا یا رضایت مشتریان در صورت توسعه کسب وکارمنان جمع آوری کنیم.

توجه به این نکته که رفع نیاز و پاسخگویی مناسب به درخوسات مشتریان تاثیر محسوسی بر روی آینده برندمان دارد، ضروری است. در واقع توسعه کسب وکار وقتی با رضایت و درخواست مشتراین همراه شود منابع غیرمادی بیشتری را در اختیار شرکت قرار می دهد. این منبع غیرمادی در مورد مشتریان حمایت شان از شرکت خواهد بود.