۰ نفر

استارت‌آپ‌ها اقتصاد را تکان می‌دهند!

۲۶ بهمن ۱۳۹۶، ۱۰:۵۳
کد خبر: 252361
استارت‌آپ‌ها اقتصاد را تکان می‌دهند!

یک فعال حوزه کسب‌وکارهای نوپا با اشاره به توان اشتغال‌زایی گسترده استارت‌آپ‌ها، بر تاثیرگذاری مثبت اینگونه فعالیت‌ها در راستای رشد و بهره‌وری اقتصادی تاکید کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، مدیرعامل یک کسب و کار نوپا  با بیان این که ایران به دلیل قرار گرفتن در یک موقعیت استراتژیک حمل و نقلی می‌تواند محل مناسبی برای ترانزیت بین‌المللی و مخصوصا کشورهای گروه ۲۰ باشد، گفت: نبود ساماندهی منظم سیستم‌های حمل و نقل باری مانعی بسیار بزرگ در راه تحقق استعدادهای ترانزیتی ایران است، امری که در صورت تحقق می‌تواند زمینه اشتغالزایی بالایی را فراهم کند.

وی در زمینه شرکت‌های هوشمند حمل و نقل بار در ادامه با بیان این که شرکت‌های حمل و نقل به دلیل مشکلاتی که دارند نمی‌توانند به تنهایی بارهای مشتریان را به آنها برسانند، اظهار کرد: واقعیت این است که این شرکت‌ها و خود رانندگان در پیدا کردن بار مشکل دارند، ضمن این که آنها برای پیدا کردن بار برگشت به مشکل برمی‌خورند؛ امری که برای رانندگان بسیار مورد توجه است این است که به مقصدی که حمل بار می‌کنند، شیفت برگشت آنها هم فراهم باشد.

این فعال استارت‌آپی اضافه کرد: به همین دلیل است که رانندگان بسیاری از مسیرها را برای حمل بار انتخاب نمی‌کنند، در صورتی که اگر یک سیستم هوشمند اپلیکشنی بر روی موبایل آنها باشد، به راحتی می‌توانند بار برگشت خود را از شهرهای کوچک هم فراهم کنند. این قضیه علاوه بر این‌که سبب بهره‌وری در فعالیت حمل و نقلی کشور می‌شود، باعث اشتغالزایی هم خواهد شد.

جعفری فشارکی با اشاره به محدودیت‌های قرارگرفته بر سر راه خود، اظهار کرد: ما ماه‌ها به دنبال مجوز این فعالیت استارت‌آپی بودیم که آن هم به دلیل نبود اساسنامه مرتبط باعث شد تا شش ماه دیگر هم کارمان طول بکشد که البته درنهایت و با پیگیری‌های معاونت فناوری اطلاعات و ریاست جمهوری توانستیم مجوزهای لازم را اخذ کنیم.

وی اضافه کرد: اما این تازه شروع ماجراست، چرا که ما حالا باید با بسیاری از گروه‌هایی که در زمینه‌ی واسطه‌گری در حوزه حمل و نقلی فعالیت دارند، روبه‌رو شویم و انواع مشکلات را متحمل باشیم.

این فعال استارت‌آپی با بیان این‌که اساسا بستر استارت‌آپ‌ها بر روی خطوط مخابراتی و ارتباطاتی بنا شده است، اظهار کرد: جدا باید از فعالیت‌ها و اقدامات وزارت‌های ارتباطات دولت‌های یازدهم و دوازدهم تشکر کرد، چرا که آنها این فضا و بستر را برای فعالیت استارت‌آپ‌ها فراهم کرده‌اند. اگر اینترنت با سرعت بالا فراهم نمی‌شد، اساسا هیچ استارت‌آپی نمی‌توانست شکل بگیرد.

جعفری فشارکی در نهایت با اشاره به مزایای ورود استارت‌آپ‌ها به حوزه اقتصادی کشور هم گفت: سامانه‌های هوشمند مبتنی بر اینترنت اساسا می‌توانند درنهایت موجب افزایش بهره‌وری اقتصادی و حتی در سطح کلان هم باعث ایجاد اشتغال و یا به عبارتی بسترسازی برای ایجاد اشتغال شوند.

مدتی است که بحث حمایت دولت از استارت‌آپ‌ها مطرح شده که در آن البته بسیاری از کارشناسان بر ضرورت ایجاد تسهیل‌گری (به معنای برداشتن موانع رشد) تاکید داشته و معتقدند که دولت به جای حمایت‌های مالی از استارت‌آپ‌ها تمرکز خود را برروی حمایت‌های مقرراتی و مالیاتی از این کسب و کارها بگذارد.