۰ نفر

۳۷راه قدرتمند برای خلاق‌تر شدن کارآفرینان

۲۶ دی ۱۳۹۶، ۱۱:۰۴
کد خبر: 245213
 ۳۷راه قدرتمند برای خلاق‌تر شدن کارآفرینان

حتی افراد حرفه ای نیز گاهی خلاقیت خود را از دست می دهند. در واقع، شواهد خیلی زیادی وجود دارد که نشان می دهد با افزایش سن، خلاقیت کاهش پیدا می کند، مگر اینکه شما به طور فعال از آن مراقبت و هر روز تلاش کنید که خلاق تر از روز قبل باشید.

«من به تدریج متوجه شدم که این مثالی دیگر از افت خلاقیت است، هنری که حتی ممکن است در نهایت و در انتهای مسیر، منقرض و به طور کلی نابود شود. » – استیون کینگ

«چیزی به نام مانع نویسندگی نداریم. این زاییده ذهن افرادی در کالیفرنیاست که توانایی نوشتن نداشتند.» – تری پراچِت

چیزی که من خیلی زود در زندگی ام به عنوان یک کارآفرین یاد گرفتم، این بود که گاهی اوقات ذهن کاملا خالی می شود.

هیچ فکر خلاقانه ای به ذهنم نمی رسید.

من بر اساس آنچه امتحان کردم و آنچه برایم مؤثر بوده است، 37 راه قدرتمند برای خلاق تر شدن کارآفرینان پیدا کردم. همه این راه ها برای شما مؤثر نیستند، ولی اگر تعدادی از این تاکتیک ها را امتحان کنید، در مدتی کوتاه دوباره می توانید خلاقیت خود را به دست آورید.

1- ایده ها و منابع جدید جمع آوری کنید

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فرصت امروز، همیشه در زمینه کاری خود به دنبال ایده ها و انگیزه های جدید باشید. مطالعه گسترده داشته باشید. از اینترنت به عنوان یک ابزار یادگیری استفاده کنید. صنعت و حیطه کاری خود را با علاقه دنبال کنید. در رایانه و موبایل خود پوشه ای درست کنید و در آن هر چیزی را که به نظرتان جالب است و ممکن است در آینده از آن استفاده کنید ذخیره کنید. این حساب پس انداز شماست، ممکن است زودتر از آنچه فکرش را می کنید احتیاج به کمی خلاقیت داشته باشید.

2- به حساب پس انداز خلاقیت خود سری بزنید

هر وقت احساس کردید هیچ ایده خلاقانه ای ندارید، به ایده ها و نکاتی که جمع آوری کردید نگاهی بیندازید. آنها را دوباره مرور کنید. نکات خلاقانه ای را که در طول چند روز گذشته یادداشت کردید مرور کنید. آیا می توانید اکنون از آنها استفاده کنید؟ این روش بارها به من کمک کرده است.

 

3. به کار دیگری بپردازید

معمولا بهترین ایده ها زمانی به فکر ما می رسند که به طور ناخودآگاه به مشکلی فکر می کنیم. اگر به کار دیگری بپردازید، ذهن شما به طور ناخودآگاه به مشکلی که با آن درگیر بودید فکر می کند.

چند بار برای شما اتفاق افتاده است که با ناامیدی کاری را رها کرده باشید و ناگهان راه حل مشکل خود را هنگام انجام کاری دیگر و زمانی که اصلا انتظارش را نداشتید، پیدا کرده باشید؟ این اتفاق همیشه برای من رخ می دهد و به همین دلیل این فرآیند فکری ناخودآگاه به بخش مهمی از کار من تبدیل شده است.

4- توفان فکری

توفان فکری یک راه بسیار مؤثر برای یافتن ایده های خلاقانه جدید است. شما می توانید این روش را با یک نقشه ذهنی ترکیب و مشکل اصلی خود را در وسط صفحه یادداشت کنید. سپس، روی زمینه های بسیار کلی تمرکز و روی کاغذ با فلش هایی آنها را به ایده مرکزی وصل کنید. سپس می توانید به این زمینه ها بپردازید و ایده های ترکیبی بیشتری بسازید و بعد دوباره این ایده ها را نیز به ایده های کوچک تر و قابل پردازش تقسیم کنید تا در نهایت به چیزی که دنبال آن هستید، دست پیدا کنید.

5- توفان فکری معکوس

اگر مشکلی برای حل کردن دارید، می توانید با استفاده از تکنیک جانبی توفان فکری که توفان فکری معکوس نام دارد، به جای تمرکز روی راه حل های احتمالی، دلیل به وجود آمدن مشکل را شناسایی کنید. وقتی دلیل مشکل را شناسایی کردید، می توانید با کمک آن راه حل های مؤثری برای حل مشکل به صورت ریشه ای پیدا کنید.

6- افکار منفی را به افکار مثبت تبدیل کنید

شاید به نظر شما تغییر ذهنیت کاری بسیار ساده باشد، ولی همین کار به نظر ساده می تواند به خلاق تر شدن شما بسیار کمک کند. به خود بگویید که «من می توانم راه حل این مشکل را پیدا کنم»، «من به ایده های سایر افراد اهمیت می دهم»، «می دانم که راهی برای حل این مشکل وجود دارد»، یا «چه راه حل بهتری می توانم پیدا کنم؟» اگر شما این افکار مثبت را تکرار و از افکار منفی دوری کنید و خود را قربانی مشکلات به وجود آمده فرض نکنید، به احتمال بسیار زیاد فکری خلاقانه به ذهن تان خطور خواهد کرد و موفق به حل مشکل می شوید و احتمال نادیده گرفتن راه حل های احتمالی نیز بسیار کمتر خواهد شد.

7- به خاطرات خوب فکر کنید

لازم نیست افکار مثبت خود را صرفا روی مشکل فعلی تان متمرکز کنید. اگر به لحظات شاد و موفقیت آمیز گذشته فکر کنید، دستیابی به ایده ها و نکات خلاقانه بسیار ساده تر می شود. اگر خاطرات خوبی از موفقیت های خلاقانه خود در گذشته داشته باشید، رسیدن به ایده های ناب و بکر بسیار راحت تر خواهد بود.

8- مدیتیشن

مدیتیشن یک راه بسیار خوب برای آرام کردن ذهن است. بعضی از مزایای آن عبارتند از افزایش تمرکز، صبر، آرامش، ایجاد نظم فکری، بصیرت و روشن بینی. با پیشرفت در این زمینه ها می توانید خلاقیت خود را به شدت افزایش دهید.

9- ارزش های خود را معلوم کنید

ما همگی به طور خودآگاه یا ناخودآگاه، یک سری ارزش های شخصی داریم. با افزایش سن، سیستم ارزش های ما نیز پیشرفت می کند و این در واقع نگاه ما به زندگی (و به طور کلی دنیا) را شکل می دهد. زمانی را به تفکر در مورد این ارزش ها اختصاص دهید. ارزیابی سیستم ارزش های شخصی به شما در کوتاه مدت کمک می کند تا خلاق تر شوید.

10- کمی از زندگی روزمره فاصله بگیرید

اگر زندگی شما با برنامه و روتین است، احتمالا بازدهی بسیار بالایی دارید. با این حال، این برنامه به خلاقیت شما اصلا کمکی نمی کند. اگر ذهن شما خالی است، از زندگی روتین خود فاصله بگیرید. کاری متفاوت انجام دهید. مسیر رفتن به محل کار خود را تغییر دهید. با افراد جدید آشنا شوید، غذاهای جدید بخورید. کاری را که قبلا انجام نداده بودید انجام دهید. فقط یک روز متفاوت باشید. این «انسان جدید» احتمالا ایده های جدیدی هم خواهد داشت.

11- ایده آل گرا نباشید

همانطور که قبلا گفتم، ایده آل گرا بودن نه تنها برای سلامتی، بلکه برای خلاقیت هم مضر است. افراد ایده آل گرا زمان زیادی را به تصحیح جزییات اختصاص می دهند و به ندرت در مورد راه حل های جدید و خلاقانه ای که خارج از منطقه امن شان قرار دارد فکر می کنند. اگر نگران ایده آل گرایی هستید، مغزتان فضای کمی برای پردازش ایده های خلاقانه دارد. یک ایده را قبل از آنکه کاملا شکل بگیرد به اشتراک بگذارید و برای بهبود آن تلاش کنید.

12- تماشای فیلم های انگیزشی

سخنرانی های تد در دسترس ترین منابع هستند، ولی ویدئوهای زیادی نیز در یوتوب وجود دارند که می توانند به خلاقیت شما کمک کنند. فقط مراقب باشید که تماشای ویدئو به کاری حاشیه ای تبدیل نشود.

13- زندگینامه افراد خلاق و تأثیرگذار را مطالعه کنید

راه دیگر تحریک مغز، مطالعه در مورد سایر افراد خلاق است. من چیزهای زیادی از این افراد یاد گرفتم، شما نیز می توانید با مطالعه زندگی این انسان های خلاق، با روش های مورد استفاده آنها در زمان خالی شدن ذهن شان از ایده های خلاقانه، آشنا شوید. چطور مشکل خلاقیت خود را حل می کردند؟ آیا چیزی از شکست ها و موفقیت های شان می آموزید؟

14- اهداف خود را تعیین کنید

تعیین هدف یک راه عالی و فوق العاده برای آزاد کردن ذهن است. تعیین هدف به من اجازه می دهد که تعهدهایم به زمان را که مستقیما به اهداف کوتاه مدتم مرتبط نیستند، از بین ببرم. زمانی را به فکر کردن در مورد اهداف بلندمدت تان اختصاص دهید و سپس این اهداف را به آیتم های کوچک و کوتاه مدت تقسیم کنید. متوجه خواهید شد که در طول انجام این کار، ذهن شما خلاق تر خواهد شد و دقیقا متوجه خواهید شد که روی چه چیزی باید و روی چه چیزی نباید تمرکز کنید. البته، ممکن است هدف داشته باشید – مثل سایر افراد موفق – در این صورت، باید میزان پیشرفت در راستای رسیدن به آن هدف را ارزیابی کنید و در صورت لزوم، فعالیت هایی را برای آینده و پس از دستیابی به اهداف فعلی تان برای حرکت مؤثر به سمت اهداف طولانی مدت طراحی کنید.

15- یک دفتر یادداشت روزانه داشته باشید

اگر هر روز زمانی را به یادداشت اتفاقات آن روز اختصاص نمی دهید، می توانید با شروع این کار خلاقیت خود را به شدت افزایش دهید. البته این کار نیازمند تعهد است. اگر در پایان روز به اتفاقات طول روز فکر و مشکلات خود را یادداشت کنید، می توانید خیلی راحت تر به ایده های خلاقانه و جدید دست پیدا کنید.

16- به یک پادکست گوش کنید

من طرفدار پادکست ها هستم و بسیاری از فکرهای خلاقانه هنگام رانندگی و گوش کردن به پادکست های افراد موفق به ذهنم خطور کرده است. این پادکست ها راهی بسیار عالی برای افزایش خلاقیت هستند، چون همگی با افراد موفق و خلاق مصاحبه می کنند. حتما به پادکست ها گوش دهید و از آنها استفاده کنید.

17- نقاط مختلف مغز خود را تحریک کنید

ما همگی نقاط قوت مختلفی داریم. برخی با دیدن خوب یاد می گیرند، برخی با شنیدن و برخی نیز عملگرا هستند و با انجام دادن کاری آن را یاد می گیرند. اگر استفاده از یک بخش مغز باعث ایجاد خلاقیت در شما نمی شود، بخش دیگری را امتحان کنید، حتی اگر در آن بخش قوی نیستید. اگر هنگام بحث، در پیدا کردن راه حل برای مشکل تان دچار مشکل می شوید، سعی کنید راه حلی را تصور کنید، یا شاید بخواهید مدل را به صورت فیزیکی بسازید. این یکی از راه های مورد علاقه من برای خلاق تر شدن است.

18. یک نقاشی بکشید

یک راه بسیار عالی برای افرادی که یادگیری بصری خوبی دارند، کشیدن نقاشی است. من طراحان زیادی را می شناسم که هر روز زمانی را به کشیدن نقاشی های فرعی برای کسب خلاقیت اختصاص می دهند. مهم نیست که چه چیزی می کشید، نقاشی شما می تواند تکامل یابد و مسیری کاملا غیرمنتظره را طی کند. با این فکر شروع به نقاشی کنید که عمل نقاشی از نتیجه آن بسیار مهم تر است.

19- محیط اطراف خود را تغییر دهید

تغییر دکور و تغییر محل کار می تواند راهی بسیار خوب برای به دست آوردن خلاقیت و ایده های جدید و بکر باشد. یک روز را به این کار اختصاص دهید، به پارکی در نزدیکی محل زندگی خود بروید یا پیاده روی کنید، به سمت مقصدی نامشخص حرکت کنید و بعد در آنجا به تفکر و کار بپردازید. تغییر محل کار شاید کلید حل مشکل و تغییر الگوی فکری شما باشد.

20- به طبیعت بروید

برخی افراد اعتقاد دارند که فقط با حضور در طبیعت، فکرشان باز و آزاد می شود. هوای تازه، صدای پرندگان، نور خورشید و سایر مناظر طبیعی می توانند برای فردی که همیشه در شهر زندگی کرده است، تنوع بسیار خوبی باشند. عجیب نیست که افراد از طبیعت الهام می گیرند.

21- به محیطی سبز یا آبی بروید

رفتن به خارج شهر، به خصوص اگر در شهری بزرگ زندگی می کنید، همیشه امکان پذیر نیست. با این حال می توانید با حضور در محیطی سبز یا آبی تأثیری مشابه دریافت کنید. این رنگ ها به کاهش سردرگمی و دستیابی به آرامش کمک زیادی می کنند. اگر به دنبال تفکرات خلاقانه و ناب هستید، به محیطی با رنگ های روشن بروید، مثلا یک باغ گل یا یک گالری نقاشی.