۰ نفر

۱۰ لازمه موفقیت در کسب و کار

۱۲ دی ۱۳۹۶، ۱۰:۰۲
کد خبر: 241734
 ۱۰ لازمه موفقیت در کسب و کار

هرکس تعریف مخصوص خود را برای «موفقیت» دارد؛ ولی بخش مشترک همه این تعاریف عبارت است از تاثیر بزرگی که روی میلیون‌ها انسان می‌گذاریم؛ به این معنی که از لحاظ احساسی آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهیم.

شما می‌توانید: برای آنها لذت‌بخش باشید، منبع الهامشان باشید، انگیزه‌بخش باشید، آنها را به گریه بیندازید یا باعث شوید که کاری انجام دهند.

اصل بازاریابی و رفتار انسانی این است که آدم‌ها بر اساس احساساتشان تصمیم می‌گیرند و با منطق‌شان توجیه می‌کنند. همه ما دوست داریم وانمود کنیم که منطقی و عقلانی هستیم ولی دست آخر تصمیماتی که می‌گیریم بر پایه احساساتمان خواهد بود. اگر به موفقیت دست یافتید؛ قطعا روی هزاران یا شاید هم میلیون‌ها آدم تاثیرگذار خواهید بود و باعث می‌شوید که به نحوه خاصی رفتار یا عمل کنند. به گزارش دنیای اقتصاد، هنرمندان و افرادی که در رسانه‌ها کار می‌کنند دائما در حال انجام این کار هستند. شاید بخواهید دنیا را عوض کنید یا به بهترین شکل ممکن روی مردم موثر باشید. به همین خاطر من این لیست را از خصوصیات افرادی تهیه کرده‌ام که دقیقا به این مرحله از موفقیت رسیده‌اند.

۱- طولانی‌مدت فکر می‌کنید

هیچ‌کس یک شبه ره صد ساله را طی نمی‌کند. برای کسب اعتبار به سال‌ها وقت نیاز دارید. گری وینچوک می‌گوید اگر حاضر نیستید دو یا سه سال از عمرتان را صرف کاری که برایش تلاش می‌کنید، بگذارید ایده شما به جایی نمی‌رسد.

ما نیز به‌عنوان یک مجموعه روز به روز بی‌اعتمادتر می‌شویم. صدای ضمخت تبلیغات روز به روز بلندتر می‌شود. در نتیجه مجبور می‌شویم کاری کنیم که شنیده شدن هر کسی تقریبا غیرممکن شود. این یک موهبت پنهان است: ما به افراد ساکتی گوش می‌دهیم که بیانیه آنها سروصدا به پا می‌کند. تهیه یک پیام درست حسابی که خالی از هرگونه ناهنجاری و منحصر به فرد باشد؛ نیاز به زمان دارد. اما زمانی که به آن رسیدید از سوی دیگران یقینا شنیده می‌شوید.

۲- به دنبال «پول» هستید

فرقی ندارد؛ از هر زاویه‌ای که نگاه کنید پول است که دنیا را می‌گرداند. شاید امید به یک آرمان‌شهر بسته باشیم ولی در واقعیت قوانین خاصی وجود دارد. شاید قوانینی وجود داشته باشند که بتوان از آنها چشم‌پوشی کرد ولی از قانون پول هرگز.

برای موفقیت شما باید روی میلیون‌ها آدم تاثیر بگذارید و برای این کار باید چیزی خلق کنید که به زندگی آنها بها بدهد و برای اینکه قدر آن را بدانند باید به ازایش پول پرداخت کنند.

 به اندازه مشکلی که حل می‌کنید و همچنین میزان تاثیری که می‌گذارید پول دریافت کنید. از به دست آوردن پول شرمنده نباشید، اینگونه بیشتر می‌توانید به بقیه کمک کنید.

۳- به افرادی که می‌خواهید روی آنها موثر باشید؛ واقعا اهمیت می‌دهید

این خصوصیت، واضح است. حتی هنگامی که میلیون‌ها انسان را در آن واحد تحت تاثیر قرار می‌دهید، هر یک از آنها را به‌عنوان یک فرد در نظر می‌گیرید. می‌توانید ترس‌ها و امیدهایشان را نام ببرید و می‌دانید که چه انتظاری از شما دارند. چیزی که خلق می‌کنید تا زمانی که نمی‌دانید برای چه کسی است؛ به‌درد نخور است. موسسان و کارآفرینان باید مسوولیت نقش خود را بپذیرند. لحظه‌ای که تصمیم می‌گیرند به موفقیت برسند باید بدانند که این مردم هستند که آنها را بالا می‌برند.

۴. روی کارهایی تمرکز می‌کنید که دستمزد ساعتی‌شان رقم بالایی دارد

شغل‌هایی که ما مشغول به آنها هستیم به دسته‌های مختلفی طبقه‌بندی می‌شوند. کار روزانه‌ای که انجام می‌دهیم دستمزد متوسطی می‌تواند داشته باشد که می‌دانیم در واقعیت خروجی آن ارزش ساعت‌هایی را که روی آن وقت می‌گذاریم، ندارد. شغل‌ها انواع مختلفی دارند. جراحان، وکلا و مدیران ارشد دستمزد بسیار بالایی دارند. چون مشکلی که حل می‌کنند قیمت بالایی دارد یا بسیار ارزشمند است. زمانی که به موفقیت دست می‌یابید و روی چند نفر تاثیر می‌گذارید؛ در واقع این اثر را چند برابر می‌کنید و همچنین مشکل بزرگی را حل می‌کنید. به همین علت دستمزد و ارزش کار شما بسیار بالا است.

۵- دنبال جواب «نه» هستید

واقعیت این است که تا زمانی که جواب «نه» نگرفته‌اید، مذاکره شروع نشده است. برخی نه می‌توانند «نه» بگویند و نه «بله». اینها افرادی نیستند که به شما کمکی بکنند. همچنین کسانی که به همه‌چیز جواب مثبت می‌دهند؛ معمولا در حال پنهان کردن چیزی هستند. شخصی که چیزی دارد که شما می‌خواهید و در ازای آن از شما چیز دیگری می‌خواهد؛ با شما مخالفت خواهد کرد. آنها خواستار توافقنامه‌ای هستند که در میانه به هم برسید تا هر دو به چیزی که می‌خواهید دست پیدا کنید. پس به دنبال «نه» بروید. این زمانی است که می‌فهمید بالاخره دارید رشد می‌کنید.

۶- هر هفته رشد می‌کنید

افراد موفق دائما در حال رشد هستند. شما هرگز به موفقیت نهایی نمی‌رسید بلکه به رشد خود ادامه می‌دهید. کارهایی را انجام می‌دهید که شما را می‌ترساند و به زندگی‌تان معنا می‌بخشد و خودتان انتخاب می‌کنید که چه رنجی بکشید.

 همانطور که در مورد اول گفتم؛ شما یک شبه به موفقیت عالی نمی‌رسید. حتی اگر هم برسید نمی‌خواهید که اینطوری وارد بازی شوید. درست نیست چون هم به سیستم خیانت کرده‌اید و هم به خودتان.

۷- پنج نفر از دوستان شما نفوذگر هستند

افرادی که دور خودتان جمع کرده‌اید، مجموعه شما را تشکیل می‌دهند. مشخصا همه افراد متفاوتی هستید ولی این وسط عادت‌ها و رسوم و سرگرمی‌هایتان به اشتراک گذاشته می‌شود. هیچ‌کس به تنهایی موفق نمی‌شود. این سخت‌ترین نقطه‌ای است که باید به آن برسید. ممکن است دوستان شما از روز اول در کنارتان بوده باشند ولی اگر چیزی که در جست و جوی آن هستید «پیشرفت» است؛ شاید باید دلسوزی کمتری نسبت به این دوستی‌ها داشته باشید. این به آن معنی نیست که دوستی خود را با آنها قطع کنید. اگر هر دوی شما در آرزوی موفقیت هستید یکدیگر را حمایت می‌کنید. این یک مسیر ایده‌آل است. با این حال افراد متفاوت هستند و این خودخواهی است که بخواهید هدف خود را به دوستتان تحمیل کنید که تمایلی به آن ندارد و نمی‌خواهد طرز نگاه شما را داشته باشد.  شناخت افرادی که مسیری طولانی را طی کرده‌اند؛ تنها میانبری است که می‌تواند شما را به موفقیت هدایت کند. آنها نفوذگر هستند و با شناساندن شما به دنبال‌کننده‌هایشان کار شما را راحت‌تر می‌کنند.  البته شما هم باید یک دوست واقعی باشید و کاری کنید که همسو با اهداف آنها باشد. به همین خاطر بسیار مهم است که متوجه باشید با چه کسانی هم‌ردیف قرار می‌گیرید. بسیاری از افراد به جمع‌های اشتباهی وارد می‌شوند که باعث می‌شود بعدها از خود بپرسند چرا زندگیشان به اینجا رسیده است.

۸- دیگران دائما در حال دلسرد کردن شما هستند

این افراد بیشتر از هر کس دیگری به فکر شما هستند. آنها نمی‌خواهند که شما آسیب ببینید، پول یا وقتتان را هدر دهید و در آخر هم ناامید شوید. نیت آنها خیر است ولی ممکن است طرز بیانشان با کمی زخم زبان همراه باشد. بیشترشان کاری که شما سعی می‌کنید انجام دهید را تا کنون امتحان نکرده‌اند. آنها از محیط امن خودشان به شما که دارید می‌جنگید نگاه می‌کنند. بنابراین اگر دیگران سعی می‌کنند مانع شما شوند، نشانه خوبی است. چون شما در راه درست قرار گرفته‌اید و موفق خواهید شد. کارهای عادی محدودیت‌های عادی خود را دارد. چیزهایی که هیچ سقفی ندارند هیجان‌انگیزترند و همچنین ترسناک برای کسانی که امنیتشان را دوست دارند.

در نهایت شما به یک راهنما نیاز خواهید داشت. کسی که قبلا این مسیر را طی کرده، همه حرف‌های منفی را شنیده و با این حال باز هم به موفقیت دست یافته. ولی اگر چنین کسی را نمی‌شناسید، دلسرد شدن و بی‌تفاوتی نسبت به افراد معمولی بهترین راه برای کسب طاقت و تحمل است.

۹- روی مشکل تمرکز می‌کنید؛ نه محصول

اگر به دنبال موفقیت هستید؛ این ترتیب «میم»هایی است که باید به خاطر بسپارید: مشکل، مردم، محصول

هرکاری که می‌خواهید انجام دهید اگر روی مشکل تمرکز کنید موفقیت برای شما اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. لازم نیست جواب همه چیز را بدانید.

در حقیقت داشتن تواضع اینکه از افرادی که شما را حمایت می‌کنند بپرسید چه چیزی می‌خواهند باعث می‌شود که بیشتر شیفته‌تان بشوند. هیچ‌کس جرأت این را ندارد که غیرقابل اعتماد عمل کند. این چیزی است که بدون شک باعث سقوطشان می‌شود. جسارت داشته باشید و بپرسید و مشکل واقعی را درک کنید تا افرادتان به شما خوشامد بگویند.

۱۰- راکد ماندن شما را می‌ترساند

شما را نمی‌دانم ولی تصور اینکه ۱۰ سال دیگر همان‌جایی باشم که اکنون هستم مرا می‌ترساند. اینکه هیچ‌کس نباشم وقتی می‌توانستم کسی باشم مرا می‌ترساند. این ترس از «چه می‌شد اگر» می‌آید.

بیایید صادق باشیم، همه ما پتانسیل داریم. همه ما منحصر به فرد هستیم ولی نه استثنایی و متفاوت. همه ما می‌خواهیم کسی باشیم ولی اینکه چقدر می‌خواهیم به آن تبدیل شویم است که به کارهای ما از امروز شکل و هدف می‌دهد.

چه باور کنید چه نه، هستند افرادی که فقط با خیالبافی درباره چیزی که میخواهند راضی هستند. از تصوراتشان هیجان‌زده می‌شوند ولی دوباره به سرگرم کردن خود با اینستاگرام می‌پردازند و ذهن خود را از متوسط بودن زندگی خود منحرف می‌کنند. خیلی عجیب است نه؟

آخرین چیزی که می‌خواهم این است که یک روز بیدار شوم و ببینم که ۴۳ ساله‌ام دو فرزند دارم که دیگر فکر نمی‌کنند پدرشان بهترین مرد دنیاست و همسری که قبول کرده است که شریک اشتباهی را برای خود انتخاب کرده است.