۰ نفر

حقه‌های گیتس، بزوس و ماسک برای بهره‌وری

۷ دی ۱۳۹۶، ۱:۴۴
کد خبر: 240721
حقه‌های گیتس، بزوس و ماسک برای بهره‌وری

در منطقه سیلیکون‌ولی آمریکا که بزرگ‌ترین شرکت‌های IT دنیا را در دل خود جای داده، شنیدن هر نوع داستان عجیب و غریب در مورد نحوه افزایش بهره‌وری غیرمتداول نیست؛ از روی آوردن به مکمل‌های غذایی و نوشیدنی‌های انرژی‌زا گرفته تا داروهای روان‌گردان، برای بالا بردن کارکرد شناختی مورداستفاده قرار می‌گیرند!

اما موفق‌ترین کارآفرین‌های دنیا نیازی به این ابزارهای عجیب ندارند. آنها می‌دانند روش‌های ساده‌تری برای به حداکثر رساندن بهره‌وری وجود دارد. اگر کسب‌وکار خودتان را اداره می‌کنید یا به فکر شروع یک مسیر کارآفرینانه در آینده نزدیک هستید، باید برخی عادت‌هایی که شما را در بلندمدت بهره‌ور و پرانگیزه نگه می‌دارد، یاد بگیرید. هیجانی‌‌شدن و باانگیزه بودن برای شروع یک پروژه جدید و عملی کردن یک ایده خیلی آسان است. اما بسیاری از کارآفرینان وقتی در ابتدای کارشان با چالش‌های متعدد مواجه می‌شوند یا مسائلی که برای آن برنامه‌ریزی نکرده بودند پیش می‌آید، ناامید می‌شوند و انگیزه خود را از دست می‌دهند. به گزارش دنیای اقتصاد، پایبند بودن به زمان و اطلاع از نحوه اولویت‌بندی وظایف در بهره‌ور ماندن و حفظ انگیزه برای ادامه کار بسیار مفید است.  در این مقاله چهار عادت مربوط به بهره‌وری که به جف‌ بزوس، بیل گیتس و الون ماسک در موفقیت کمک کرده را معرفی می‌کنیم. خبر خوب این است که این حقه‌ها آنقدر ساده هستند که هر کسی می‌تواند آنها را در زندگی خود به کار گیرد.

۱) ایمیل‌ها را اولویت‌بندی می‌کنند

بیل گیتس در روزهایی که در شرکت مایکروسافت به‌سر می‌برد از سه مانیتور برای چک کردن Inbox خود استفاده می‌کند. یکی از مانیتورها برای دیدن ایمیل‌های جدیدی که می‌آیند استفاده می‌شود. مانیتور دیگر برای ایمیل‌های خاصی است که مشغول خواندن آنها می‌شود و سومی یا روی دسک‌تاپ است و یا مرورگری برای باز کردن لینک موردنظرش باز است.  الون ماسک، موسس شرکت‌های معروف اسپیس ایکس (SpaceX) و تسلا، به استفاده استادانه از ایمیل‌های خود برای پیش بردن کارها افتخار می‌کند. او می‌گوید: «هر وقت بتوانم، سعی می‌کنم به‌صورت غیرهمزمان با همه ارتباط برقرار کنم. در کنترل ایمیل‌ها واقعا خوب عمل می‌کنم.»  جف بزوس هم که ایمیل رسمی Jeff@amazon.com او در دسترس همه قرار دارد، هر گاه اظهار نظر یا شکایتی به این ایمیل فرستاده می‌شود، آن را به مسوول مربوطه فوروارد می‌کند و در قسمت موضوع ایمیل فقط یک علامت سوال خالی می‌گذارد. مدیرعامل آمازون با این کار مدیر آن بخش را از مساله پیش آمده آگاه می‌کند، بدون اینکه مجبور باشد زمان زیادی برای آن صرف کند.

۲) جلسات غیرضروری برگزار نمی‌کنند

بیل گیتس در کتاب معروف خود به‌نام «کسب‌وکار با سرعت تفکر» که در سال ۱۹۹۹ منتشر کرد، می‌نویسد: «جلسات خوب نتیجه آمادگی خوب هستند.» او معتقد است قبل از جلسات باید اسناد و داده‌های دیگر را به افرادی که می‌خواهند در جلسه حضور داشته باشند، بفرستید تا آنها را تجزیه و تحلیل کنند و با آمادگی کامل به جلسه بیایند. به این ترتیب، کل جلسه را به بحث در مورد مسائل اصلی در مورد آن داده‌ها می‌پردازید و دیگر وقتی برای ارائه کردن آنها هدر نمی‌دهید.  جف بزوس برای اداره جلسه‌های کارآمد از قانون «دو پیتزا» استفاده می‌کند؛ یعنی تیم کاری باید به اندازه‌ای کوچک باشد که دو پیتزا بتواند در یک جلسه همه افراد حاضر را سیر کند. یکی از کارمندان سابق الون ماسک هم می‌گوید او از افرادی که در جلسات حرفی برای گفتن ندارند، می‌خواهد دلیل حضورشان را به‌طور خلاصه ذکر کنند. منطق او این است که اگر جلسات به حضور افرادی محدود شود که هدف مشخصی برای آن دارند، به بهره‌وری بیشتری خواهند رسید؛ چون این افراد هم می‌توانند اطلاعات مفیدی ارائه دهند و هم راه‌حلی اجرایی داشته باشند.

۳) هر چقدر نیاز باشد، می‌خوابند

بر اساس مطالعه‌ای که سال ۲۰۱۶ توسط سازمان غیرانتفاعی Rand صورت گرفت، آمریکا سالانه ۴۱۱ میلیارد دلار از تولید ناخالص داخلی (GDP) خود را به دلیل خواب ناکافی مردم از دست می‌دهد. کمبود خواب بر توانایی مغز برای پردازش کردن اطلاعات اثر می‌گذارد و این موضوع هم بر بهره‌وری اثرگذار است. توصیه عمومی بر این است که هر شب بین ۷ تا ۹ ساعت بخوابید تا استراحت‌تان کافی باشد. اما برخی متخصصان مثل دکتر مایکل بروس می‌گوید نیاز هر فرد به خواب با فرد دیگر متفاوت است. به‌عنوان مثال، بیل گیتس می‌گوید که او به ۷ ساعت خواب نیاز دارد، نیاز جف بزوس ۸ ساعت است و الون ماسک بین ۶ تا ۵/ ۶ ساعت خواب را کافی می‌داند. اما به هر حال، هر سه نفر موافقند که برای داشتن بهره‌وری و انجام خوب کارهایشان در طول روز دقیقا به همین میزانی که گفته‌اند، خواب نیاز دارند. نیاز بدن‌تان به خواب را کشف کنید و به همان میزان پایبند باشید.

۴) ورزش می‌کنند

در میان مزایای متعددی که برای ورزش کردن وجود دارد، می‌توانید روی افزایش بهره‌وری حساب ویژه‌ای باز کنید. مطالعات نشان داده ایروبیک به‌طور خاص به تقویت حافظه و مهارت‌های یادگیری کمک می‌کند. هر سه کارآفرینی که نام برده شدند، ورزش روزانه را در کارهای روتین خود گنجانده‌اند. بزوس و ماسک وزنه زدن را انتخاب کرده‌اند و گیتس از تردمیل استفاده می‌کند.