۰ نفر

۵ قانون انتخاب نام وب‌سایت کسب‌وکار

۲۲ آذر ۱۳۹۶، ۱:۲۴
کد خبر: 237403
 ۵ قانون انتخاب نام وب‌سایت کسب‌وکار

شروع یک کسب‌وکار آنلاین در روزگار کنونی می‌تواند به معنای آن باشد که ۵۰ درصد از راه موفقیت خود را طی کرده‌اید.

آنلاین بودن، به شما اجازه می‌دهد تا به مشتریان گسترده‌‌تری (فارغ از زمان و موقعیت مکانی آنها) دسترسی پیدا کرده، هزینه‌های خود را بهتر مدیریت کرده و با سرعت بیشتری بتوانید تغییرات مدنظر خود یا تغییراتی را که بازار به شما تحمیل می‌کنند، انجام دهید.

در این مطلب، فرض می‌کنیم که تاکنون تصمیم گرفته‌اید که چه محصول یا خدمتی را می‌خواهید به بازار عرضه کنید و مشتریان بالقوه خود را هم مشخص کرده‌اید. به گزارش دنیای اقتصاد، گام بعدی، ایجاد یک وب‌سایت است. البته ابزارهای آنلاین دیگری مانند تلگرام و اینستاگرام هم باعث شده‌اند تا بتوان استراتژی کسب‌وکار خود را بر مبنای آنها چید، اما هنوز هم وب‌سایت یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که هر کسب‌وکار کوچکی باید آن را جدی بگیرد. علاوه بر آنکه امروزه، بسیاری از موبایل‌های هوشمند هم می‌توانند به سادگی به وب‌سایت‌ها مراجعه کنند، داشتن وب‌سایت در کنار فعالیت‌های شما در محیط مجازی، باعث می‌شود تا وجهه حرفه‌ای‌تری داشته باشید و مشتریان جدید، بهتر بتوانند به شما اعتماد کنند.

اگر هنوز برای کسب‌وکار خود، وب‌سایتی ندارید، شرکت‌های مختلفی در داخل و خارج از کشور هستند که می‌توانند دامنه‌های (آدرس‌های اینترنتی) مدنظر شما را ارائه کنند. اگر دسترسی به کارت‌های اعتباری داشته باشید یا آن را از صرافی‌ها تهیه کنید، می‌توانید مستقیما به شرکت‌های فروش دامنه اصلی مراجعه کنید و اگر نه، از خدمات نمایندگی‌های آنها در داخل کشور بهره خواهید برد. در هر صورت، مهم آن است که به سرعت به گام‌های بعدی که انتخاب نام وب‌سایت و راه‌اندازی آن است، برسید.

بسیاری از کسانی که قصد راه‌اندازی وب‌سایت کسب‌وکار خود را دارند، در مرحله انتخاب نام و دامنه، روزها و شاید هفته‌ها زمان می‌گذارند. چنین رویکردی، غیرضروری و حتی شاید مضر باشد؛ چرا که شما را از پیشرفت در برنامه‌هایتان بازمی‌دارد. می‌توان ادعا کرد که تنها ۵ قانون اصلی برای انتخاب نام دامنه شما وجود دارد که به یاد سپردن آنها هم نسبتا ساده است:

• نام دامنه باید کوتاه باشد.

• باید بتوان آن را به سادگی به خاطر سپرد.

• نام دامنه لازم نیست (و حتی نباید) چیز هوشمندانه‌ای باشد؛ یک نام ساده، بهترین است.

• باید مرتبط با بازار گوشه‌ای و حوزه فعالیت تعیین شده کسب‌وکار باشد.

• تا حد امکان از دات کام (com.) استفاده شود. گزینه‌های دات‌آی‌آر (ir.) یا دات او‌آر‌جی (org.) در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند. بسیاری از این قوانین، به دلیل آن هستند تا افراد، زمان بسیاری را در مرحله انتخاب نام دامنه صرف نکنند و به سرعت، با یک نام مناسب کار خود را ادامه دهند؛ در عین حال با پیروی از این قوانین، این موضوع هم تضمین می‌شود که دامنه انتخابی شما، کارآیی بسیار بالایی خواهد داشت و موفقیت شما را تسهیل می‌کند. اگر نام دامنه شما کوتاه باشد، به سادگی قابل حفظ باشد و در نهایت ساده و مرتبط با بازار گوشه‌ای (یا حوزه فعالیت انتخابی شرکت شما) باشد، بازدیدکنندگان از وب‌سایت شما به راحتی می‌توانند در دفعات بعد بازهم به شما مراجعه کنند. به‌طور معمول ۸۰ درصد مخاطبان بسیاری از کسب‌وکارها و وب‌سایت‌های آنها را مخاطبان و بازدیدکنندگان ثابت تشکیل می‌دهند که با جذب شدن به مطالب یا محصولات و خدمات شما، بارها به شما سر خواهند زد. در صورتی که نام دامنه انتخابی شما، از ۴ قانون نخست پیروی کند، آنها برای بازگشت به وب‌سایتتان مجبور نخواهند بود تا به ذهن خود فشار آورده یا به تاریخچه مرورگر اینترنتی خود مراجعه کنند. در غیر این‌صورت بسیاری از آنها نمی‌توانند وب‌سایت شما را دوباره پیدا کرده و بسیاری نیز از این فرایند، خسته و دلسرد خواهند شد. در هر صورت شما بخش زیادی از بازدیدکنندگان ثابت خود را از دست خواهید داد.

درباره قانون پنجم، باید به این نکته اشاره کرد که طبیعتا می‌توان پسوندهای مختلفی برای یک نام دامنه استفاده کرد که در بسیاری از موارد، یک پسوند دات‌کام به دیگر پسوندها ارجحیت دارد. نخستین مزیت این پسوند، آن است که به‌طور گسترده‌تر و متداول‌تری استفاده می‌شود و تمام کاربران اینترنت (در ایران و جهان) با آن آشنایی دارند. نکته دوم آن است که پسوند دات‌کام، به‌طور معمول برای انواع مختلف شرکت‌ها استفاده می‌شود و وجهه‌ای حرفه‌ای‌تر به ارمغان می‌آورد. در نهایت نیز اگر تصور می‌کنید به دلیل ماهیت محصولات و خدمات خود و یا برنامه‌های بلندمدت، روزی توانایی جذب مشتریان فرامرزی را به دست می‌آوردید، یک پسوند دات‌کام باعث می‌شود تا در این مسیر، کار آسان‌تری را در پیش داشته باشید.دامنه دات‌آی‌آر در ایران شناخته‌ شده است و البته امکان آنکه نام‌های دامنه انتخابی شما، قبلا تصاحب نشده باشند، کمتر خواهد بود. در صورتی که شما ارائه‌دهنده محصولاتی هستید که امکان فروش آنها در خارج از مرزهای کشور وجود ندارد یا خدماتی خاص ایران ارائه می‌دهید، پسوند دات‌آی‌آر هم می‌تواند گزینه قابل‌قبولی برای شما باشد.

در نهایت، پسوند‌های دات‌او‌آر‌جی به دلیل روند کنونی بازارها و جامعه می‌تواند گزینه‌ای برای فکر کردن باشد. این پسوند به‌طور معمول به وسیله موسسات و نهادهای غیرانتفاعی استفاده می‌شود، اما برخی از شرکت‌ها هم از آن استفاده می‌کنند. استفاده از آن در روزگار کنونی از آن جهت توجیه پیدا می‌کند که جامعه و ذی‌نفعان مختلف، انتظار دارند تا کسب‌وکارهای امروزی نسبت به دغدغه‌های مختلف اجتماعی و زیست‌محیطی حساسیت به خرج دهند. اگر شما توجه به این دغدغه‌ها را به‌عنوان یکی از استراتژی‌های کسب‌وکار خود در نظر گرفته‌اید، می‌توانید از پسوند دات‌او‌آرجی استفاده کنید تا به نحوی به مخاطبان خود نشان دهید که اهدافی غیرانتفاعی نیز در سر دارید و همه‌چیز را معطوف به سودآوری نکرده‌اید. چنین رویکردی می‌تواند وجهه اجتماعی فوق‌العاده‌ای برای شما به همراه داشته باشد و در عین حال، موفقیت مالی هم برایتان به ارمغان بیاورد؛ به‌ویژه آنکه دات‌او‌آرجی، یک پسوند بین‌المللی است و خودتان را محدود به مرزهای ایران نیز نخواهید کرد.