۰ نفر

چاپ حرارتی فرصتی برای کارآفرینی با سرمایه اندک

۴ خرداد ۱۳۹۶، ۲۱:۲۰
کد خبر: 195621
چاپ حرارتی فرصتی برای کارآفرینی با سرمایه اندک

کارآفرینی به معنای ایجاد شغل و فراهم کردن شرایط انتخاب شغل خوب برای افراد جامعه است. کارآفرینان منزلت اجتماعی بالایی در جامعه دارند و با حمایت مادی و معنوی از این افراد می توان بر چالش بیکاری در کشور غلبه کرد و رونق تولید و صادرات را کلید زد.

 اشتغال همواره از دغدغه های دولتمردان کشورمان بوده و رهبر معظم نیز با نامگذاری سال 96 به عنوان «اقتصاد مقاومتی؛ کار و اشتغال» بر اهمیت دو موضوع اقتصاد و اشتغال تاکید کرده اند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، در سال های 92-1384 جمعیتی حدود 2.5 میلیون (2میلیون و 498هزار و پنج نفر) به جمعیت فعال کشور اضافه شد و به گفته «مسعود نیلی» مشاور اقتصادی رییس جمهوری در سال های 90-1385 تنها 70 هزار شغل در کشور ایجاد شده است که به طور میانگین 14هزار فرصت شغلی در هر سال بود. اکنون نیز در افق سال 1400 به ایجاد سالیانه حداقل 900 هزار شغل نیاز داریم.

«علی ربیعی» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در چهارمین جشنواره تجلیل از رهبران کارآفرین تاکید کرد، راه بی بدیل فقرزدایی از مسیر کارآفرینی امکان پذیر است و اگر بخواهیم در مسیر پر پیچ و خم مسابقه جهانی به یک قدرت اقتصادی و قدرت اجتماعی در منطقه تبدیل شویم باید از کارآفرینی فردی و سازمانی عبور کرده و به جامعه کارآفرین و دولت کارآفرین برسیم.

به گفته وی رهبران کارآفرینی با عنوان الگوهای موفق می توانند موجب افزایش سرمایه های اجتماعی کشور شوند و در حال حاضرکشور نیازمند به یک عقلانیت، سخت کوشی، مدارا و یک اجماع بزرگ برای عبور از مشکلات است.

بر همین اساس گفت وگویی را با یکی از فعالان حوزه صنعت چاپ که خود را پدر صنعت چاپ بر روی پوشاک، چوب، مواد فلزی و... معرفی می کند، انجام دادیم تا الگوهایی اینچنینی را که در اطراف هر یک ما زندگی می کنند به مردم معرفی کنیم.

«محسن ابراهیم خانی» فعال در حوزه چاپ ترانسفر (حرارتی و برگردان) درباره فعالیت خود در این صنعت می گوید: کار خود را 30 سال قبل با تولید کیف های ورزشی و اداری شروع کردم و پس از چند سال چاپ بر روی تولیدات خود را متناسب با درخواست مشتریان شروع کردم.

وی افزود: نزدیک به 10 سال کار چاپ بر روی گرمکن های مخصوص تیم های ورزشی مطرح کشور را انجام دادم و با مراجعه به باشگاه های مطرح و فدراسیون های کشور سفارش چاپ آرم را بر روی پوشاک و ساک های ورزشی می گرفتم.

این فعال حوزه صنعت چاپ حرارتی در ادامه گفت: دستگاه ها و مواد اولیه مورد نیاز این صنعت را از کشور ژاپن وارد می کردم که در سال 1380 با توجه به درخواست های متعددی که از شهرهای مختلف برای چاپ بر روی پوشاک بود، اقدام به ارسال این دستگاه ها به 30 شهر مختلف در سطح کشور کردم و حدود 200 نمایندگی در سطح کشور داشتیم.

ابراهیم خانی بیان کرد: صنعت چاپ حرارتی نیاز به سرمایه گذاری کلانی ندارد و به راحتی می توان با 10 تا 15 میلیون تومان (100 تا 150 میلیون ریال) و مکانی به مساحت 30 مترمربع برای 6 تا 8 نفر زن و مرد شغل ایجاد کرد. بیشتر سعی کردم در این شغل از زنان سرپرست خانوار که مهارت خاصی ندارند و از طرفی از دقت و ظرافت خاصی در انجام کارها برخوردار هستند، استفاده کنم.

وی با اشاره به اینکه شبانه روز برای ارتقای دانش و آگاهی خود دراین زمینه تلاش می کند، خاطرنشان کرد: در طول این سال ها با وجود مشکلات خانوادگی که داشتم همواره پیگیر پشرفت این صنعت بودم و سعی کردم با تحقیق های شبانه روزی چاپ ترانسفر در کشور را به سطح بالایی از کیفیت و سرعت برسانم.

این فعال حوزه صنعت چاپ حرارتی افزود: در حال حاضر بیش از 30 مدل چاپ در کشور همچون چاپ بر روی لباس، ساک، پرچم، چوپ و غیره وجود دارد که و نزدیک به 20 میلیون نفر از روش چاپ من در تولیدات خود در سطح کشور استفاده می کنند و معتقدم که این صنعت هنوز هم ظرفیت ایجاد شغل دارد.

ابراهیم خانی درباره حقوق دریافتی کارگرانی که در این حوزه کارمی کنند، گفت: حداقل حقوق دریافتی این کارگران از 800 هزار تومان (هشت میلیون ریال) شروع می شود و گاهی به 2.5 میلیون تومان (25 میلیون ریال) نیز می رسد و بستگی به تلاش و مهارت افراد دارد و در برخی مواقع با کمک به افرادی که سابقه زیادی دارند اقدام به خرید دستگاه های چاپ می کنیم تا به شکل مستقل فعالیت کنند.

وی با بیان اینکه تا کنون هیچ سازمانی از فعالیت های من حمایت نکرده است، گفت: به تازگی اقدام به تولید مواد اولیه چاپ در داخل کشور کرده ام و نمونه های آن را نیز به چین و ترکیه فرستاده ام که پس از مقایسه با تولیدات کشورهای دیگر از کیفیت و قیمت آن راضی بودند و نسبت به خرید این مواد چاپی تمایل داشتند.

ابراهیم خانی درباره اختراع مواد چاپی گفت: من سه ماه پیش اقدام به تولید این مواد چاپی در کارگاه خود کردم و از آنجایی که مواد اولیه آن پتروشیمی است با هزینه بسیار پایین و با کیفیت مناسب در مقایسه با تولیدات کشورهای دیگر می توان در داخل تولید کرد و سالانه از خروج پنج میلیارد دلار ارز از کشور جلوگیری کرد.

این فعال حوزه چاپ ترانسفر اظهار داشت: اگرچه من مواد اولیه چاپ را تولید کردم و در حال حاضر در داخل کشور استفاده می شود اما متاسفانه در زمینه ثبت اختراع با مشکل مواجه شده ام و حتی به بنیاد ملی نخبگان نیز مراجعه کرده ام اما به نتیجه نرسیده ام.

وی از مسئولان خواست از این اختراع حمایت کنند و اجازه دهند با ثبت این اختراع مقدمات صادرات این مواد به کشورهایی همچون تاجیکستان، ترکمنستان و عراق که پیشنهاد نمایندگی داده اند، فراهم شود.

** کلام آخر

براساس گزارش دیده بان جهانی کارآفرینی، ایران رتبه 47 را در بین 60 کشور دنیا از جهت شاخص کارآفرینی به عنوان گزینه شغلی مناسب به خود اختصاص داده است.

در سال 2015 (1394) از میان افرادی که در سه سال گذشته قصد کارآفرینی داشتند 17 درصد وارد مرحله کارآفرینی نوپا شدند. از سوی دیگر از میان کارآفرینان نوپای ایرانی که در 3 سال گذشته وارد دنیای کارآفرینی شدند 7 درصد به مرحله ثبات رسیدند؛ همچنین 4 درصد در این سال از کسب و کار خود خارج شدند.

باید تلاش کنیم با سنجش دقیق کارآفرینی در کشور، بررسی موقعیت آن در سطح بین المللی، تخمین مناسب و متناسب با واقعیت از شرایط کارآفرینی در کشور کاستی های کارآفرینی را بشناسیم و با اتخاذ سیاست ها و راهکارهایی عملی در جهت نیل به اهداف اقتصاد مقاومتی و مبارزه با بیکاری حرکت کنیم.