۰ نفر

۴ اشتباه رایج در بازاریابی

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۲۳:۳۸
کد خبر: 194611
۴ اشتباه رایج در بازاریابی

اغلب افراد در انجام کارهای شان اشتباهاتی دارند که اگر آنها را رفع نکنند نمی توانند به هدف خود دست پیدا کنند یا با شکست مواجه می شوند.

در اینجا به چهار مورد از اشتباهات رایج بازاریابان اشاره خواهیم کرد که بسیاری بازاریابان از آن غافلند.

۱-بی هدفی

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فرصت امروز، در بسیاری از بازاریان دیده می شود که هر روز بدون هیچ هدفی جملاتی را تکرار می کنند و انتظار دارند فروش انجام شود. کسی که بی هدف است مسیری مشخص ندارد و نمی داند قرار است به کجا برود و در نهایت به جایی نمی رسد و تنها انرژی خود را هدر می دهد. این خیلی مهم است که بدانید چه می خواهید و از مکالمه و ارتباط تان به چه نتیجه ای می خواهید برسید.

به طور مثال وقتی شما می خواهید دوست تان را راهنمایی یا او را از انجام کاری منصرف کنید از قبل برنامه خاصی نمی ریزید، بلکه هدف خاصی را برای خود تعیین می کنید در نتیجه در لحظه بهترین عکس العمل را نشان می دهید و دوستان تان را متقاعد می کنید. در بازاریابی نیز به همین صورت است. برای اینکه بتوانید محصول یا خدماتی را بفروشید باید هدف تعیین کنید و بدانید که به چه نتیجه ای می خواهید برسید، در نتیجه ذهن تان به طور ناخودآگاه استراتژی ای برای آن ایجاد می کند.

۲-عدم پیگیری

گاهی بازاریابان با مشتری ارتباط برقرار و توجه مشتری را در قدم اول جلب می کنند، اما آن را پیگیری نمی کنند و به کلی فراموش شان می شود که می توانند او را به مشتری ثابت و وفادار خود تبدیل کنند. اگریک مشتری پیگیری نشود و در دایره ارتباطی نزدیک به شما قرار نگیرد فقط یک مشتری احتمالی باقی می ماند یا تنها یک بار از خدمات و محصولات استفاده کرده و در آخر شما را فراموش می کند. بنابراین آنقدر باید در دسترس مشتری قرار بگیرید تا خیالش از ثبات شما راحت شود و شما را به دوستان خود معرفی کند.

در واقع بسیاری از بازاریابان فقط یک برگه پر از افرادی را که نیاز به پی گیری دارند پر می کنند و موقع پیگیری دچار سردرگمی می شوند و از مشتری ها غافل می مانند. برای مدیریت صحیح و به موقع مشتریان و ایجاد روابط بهتر با آنها می توانید از نرم افزار ارتباط با مشتری crmاستفاده کنید. تمام مکالمات شما و روان شناسی مشتریان تان به همراه آدرس و مشخصاتش در این نرم افزار ثبت می شود. این نرم افزار می تواند مشتریانی را که به پیگیری نیاز دارند در روز و ساعت مشخص شده به شما یادآوری کند.

۳- بیشتر حرف زدن و کمتر شنونده بودن

برخی از بازاریابان به محض اینکه صدای مشتری را می شنوند به طور یکنواخت و پشت سرهم شروع به معرفی محصولات و خدمات خود می کنند، بدون آنکه هیچ سوالی از مشتری بپرسند. اما از این نکته غافل هستند که با این کار حتی اگر مشتری به محصول یا خدمات نیاز هم داشته باشد، منصرف می شود و بازاریاب فرصت خود را از دست می دهد. این دسته از بازاریابان دارای تفکر و نگرش«مشتری بیشتر- فروش بیشتر» هستند.

به همین دلیل سعی دارند سریع تر اطلاعات محصولات یا خدمات شان را به مشتری بدهند و سریع تر به سراغ مشتری بعدی بروند.  عده ای از بازاریابان نیز هستند که از مشتری سوال می پرسند و مشتری هم پاسخ می دهد، اما توجه زیادی به پاسخ مشتری ندارند و بدون اینکه منظور مشتری را متوجه شوند شروع به دادن توضیح و راه حل می کنند، درحالی که باید ارتباط مؤثری با مشتری برقرار کنند.

۴-بی توجهی به مشتری

گروهی از بازاریابان بسیار سریع صحبت می کنند. سریع صحبت کردن باعث می شود مخاطب متوجه نشود که شما چه می گویید و مرتب سوال بپرسد. از طرفی ممکن است مشتری شما کمی خجالتی باشد و سوالی نپرسد که در این صورت نیز متوجه حرفهای شما نشده و جواب رد می دهد.

عده ای از بازایابان نیز بسیار آرام و با طمانینه صحبت می کنند، به طوری که حوصله شنونده سر می رود و دیگر به حرف های آنها گوش نخواهد داد. راه حل این مسئله این است که هماهنگ با مشتری خود باشید، یعنی اگر سریع صحبت می کند مانند او صحبت کرده و اگر آرام صحبت می کند آرام صحبت کنید. به طور کلی سعی کنید ریتم صحبت کردن خود را با مخاطب تان هماهنگ کنید تا بر او تأثیر گذار باشید.