۰ نفر

۷ اشتباه در برندسازی کسب و کارهای کوچک

۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۲۲:۴۴
کد خبر: 194279
۷ اشتباه در برندسازی کسب و کارهای کوچک

وقتی درباره برندسازی موفق فکر می کنید احتمالا حروف متمایز سفید و قرمز کوکاکولا، تیک نایکی و نوارهای سه تایی آدیداس به ذهن شما خطور می کند، اما به عنوان یک کسب و کار کوچک، حتی تصور سرمایه ای که بابت این برندسازی ها صرف شده، می تواند شما را از فکر برندسازی برای خودتان منصرف کند.

پس در واقع بهتر است به جای خیال پردازی دست به عمل بزنید. فقط حواس تان باشد که از چند مشکل و اشتباه رایج در برندسازی اجتناب کنید.

1- دست کم گرفتن قدرت برند

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فرصت امروز ، از دیدگاه ارتباط با مشتری، داشتن یک برند قوی امتیازی مسلم است. برای نمونه، وقتی مردم در مورد خرید آنلاین کفش فکر می کنند Zappos  به ذهن آنها می آید. خواسته شما هم داشتن چنین ارتباط آنی و مشخصی با خریداران خودتان است.

از نظر بهینه سازی موتور جست وجو (SEO)، تعریف برند ارزشمند است. همه می دانند که موتور جست وجوی گوگل تمایل دارد در صفحه اول نتایج خود، برندها را براساس اولویت فهرست بندی کند زیرا احتمال کلیک بازدیدکنندگان روی آنها بیشتر است. کلیک بیشتر مساوی است با مشتریان خشنودتر، پس تمرکز بر ساخت برند می تواند منجر به ترافیک غیرمنتظره وب سایت و منافع حاصل از آگاهی از برند شود.

2- فراموش کردن ایجاد دستورالعمل تعریف برند

شما می دانید که شرکت قصد ایجاد یک برند را دارد، اما معنی دقیق آن چیست؟ وقتی نوبت به خلق هویت برند می رسد، شما به ایجاد یک دستورالعمل تعریف شده نیاز دارید که تمام موارد زیر را پوشش دهد. (همچنین موارد دیگر مرتبط به زمینه کاری تان). در زیر چند نکته ای که باید در نظر بگیرید آورده شده است:

- لوگو

- رنگ برند

- تگ لاین ها

- فونت ها و تایپوگرافی

- صدایی که خاص محصول شما باشد

- تصویر

- هر گونه نماد یا سخنگو.

بدیهی است که این فهرست کامل نیست. اگر برند شما دارای خصوصیت دیگری است که برای توصیف کسب و کار شما ضرورت دارد، آن را به دستورالعمل تعریف برند اضافه کنید. بدترین کاری که ممکن است انجام دهید، نادیده گرفتن ایجاد این مستندات مهم است. بدون اینها، تلاش شما برای برندسازی انسجام و جهت لازم برای موفقیت را نخواهد داشت.

3- پیچیده کردن اضافی برند

به تغییر حروف نوشته کلاسیک لوگوی کوکاکولا از نخستین زمان شروع کار آن در سال 1887 نگاهی بیندازید. با اینکه فونت حروف تغییر مختصری داشته اند، اما ظاهر اصلی آن همچنان پس از 127 سال دست نخورده باقی مانده است.

کسب و کارهای کوچک می توانند از این غول صنعت نوشیدنی درس بگیرند. از زمان شروع روند برندسازی ممکن است نسبت به افزودن مواردی که در واقع نیازی به آنها نیست اغوا شوید. در اصل لازم نیست که در لوگو شش رنگ مختلف به کار رود و همچنین نیازی نیست که برای نشان دادن بازوهای مختلف شرکت شش عامل گرافیکی مجزا داشته باشید. برای مشتری، احتمال تشخیص و به یادآوردن عوامل ساده و واضح بیشتر است، بنابراین پیچیدگی های غیر ضروری عوامل برند را تحت کنترل بگیرید.

4- افتادن در دام برندسازی مبهم

مراقب باشید از آن سوی دیگر بام نیفتید و دستورالعمل ها و عواملی نسازید که ارتباطی با برند و پیشنهاد ارزش شرکت نداشته باشند. ممکن است نمونه هایی از این موارد را در لوگوهای عمومی یا در بازاریابی دیده باشید که منجر به تکرار زیاده از حد و خسته کننده می شود. برای مثال کتاب های پرفروش، مسابقات قهرمانی گلف یا شرکت های تبلیغاتی برنده جایزه در واقع معنای خاصی ندارند.  دانیل برشتاین Daniel Burstein سردبیر و مدیر MECLABS این نوع برندسازی بی تحرک را تبلیغ نویسی کاغذدیواری یا استفاده از مهملاتی می نامد که به خاطر تکرار زیاد، معنای خود را از دست داده اند. راه حل این است که از زبان، لوگوها و تصاویر واضح و روشن استفاده کنید.

5- تقلب در دستورالعمل برند

خوب شما یک جا می نشینید و دستورالعمل دقیقی برای برند می نویسید و شروع به عملی کردن آن در کل مواد بازاریابی شرکت و برنامه های آنلاین می کنید. اما بعد از دو ماه نیاز به ایجاد یک تبلیغ جدید برای خط تولید تازه راه اندازی شده دارید و اگر می توانستید چند رنگ جدید خارج از پالت اختصاص داده شده در سند برندسازی به آن بیفزایید عالی می شد. آیا مجاز به انجام این کار هستید؟ البته که هستید. اما فراموش نکنید هربار که از مسیر دستورالعمل نوشته شده منحرف شوید، ذره ذره قدرت آن را کاهش می دهید. با انجام این کار در اصل تصویر برند جدیدی را به مشتریان معرفی می کنید که باعث می شود آن وابستگی که به کمپین برندسازی یکپارچه داشتند، کاهش پیدا کند.

6- عدم نظارت بر برند

ایجاد و اعمال دستورالعمل برای برند کسب و کار کوچک، نیمی از جنگ است. به علاوه باید در مورد نظارت بر آن و اینکه افراد دیگر کجا و چگونه عناصر برند را به جای شما به کار می برند، یک گام جلوتر باشید. در غیر  این صورت ممکن است رقبا لوگوهای مشابه بسازند یا وب سایت هایی از لوگوی شما بدون ذکر نام و لینک استفاده کنند یا شرکای کاری، تبلیغاتی را با لوگوی شما اما با رنگ های اشتباه منتشر کنند. اثر بعضی از این موارد شاید ناچیز باشد اما در برخی موقعیت ها اگر احساس کنید که عناصر برند شما مورد سوء استفاده قرار گرفته، ممکن است تعقیب قضایی ضرورت یابد.

7- تغییرات نامناسب برند

برندسازی مجدد هیچ اشکالی ندارد مگر آنکه آن را نادرست انجام دهید. توجه داشته باشید اگر هر تغییری به برند تثبیت شده خود بدهید، ارتباطی را که با مشتریان ایجاد کرده اید کاهش خواهد داد. بنابراین تنها اعمال تغییراتی اهمیت دارد که منافع آن به خطر از دست دادن کسب و کار برتری داشته باشد. اگر تصمیم به تغییر دارید باید به طور واضح پیروان خود را از تغییراتی که قرار است انجام شود آگاه کنید. در حالی که برندسازی در اصل یک حوزه از بازاریابی است، لازم نیست که بیش از حد پیچیده باشد. نیت خوب  و اجتناب از اشتباهاتی که در بالا توضیح داده شد تاثیر زیادی در کمک به کسب و کار کوچک شما دارد تا بتوانید ارتباط اساسی با مشتریان هدف تان ایجاد کنید.