۰ نفر

برندینگ و داستان‌هایش

۳ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۲۲:۴۵
کد خبر: 189554
برندینگ و داستان‌هایش

در بسیاری کمپین‌ها و محتواسازى‌هاى آنلاین این روزها، شاهد هستیم از اتفاقاتى که هیاهوی زیادى ایجاد می‌کنند، استفاده می‌کنند تا سوار موج هاى متفاوت سوشیال و آنلاین شوند.

به تازگى که روزهای المپیک را سپری می‌کردیم این اتفاقات پررنگ تر می‌شد و برندها و نام هاى متفاوتى از رویداد بزرگى مانند المپیک بهره هاى لازم خود را در راستای برندینگ بردند. تبریک ها و اظهار تاسف هاى متفاوت در فضاى آنلاین انتشار پیدا کرد و کاربران هم واکنش هاى متفاوتى نسبت به آن داشتند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از دریک آنلاین، مساله از جایى شروع میشود که برندى بیش از حد می‌خواهد سوار این موج شود و دائما به بهانه هاى متفاوت و مختلف میخواهد از موج استفاده کند، که این استفاده در نهایت منجر به سوءاستفاده و گمراهی می‌شود. در ادامه می‌خواهیم به نمونه موردی کاری که گوگل در این عرصه انجام داده می‌پردازیم.

نمونه موردی گوگل:

گوگل نمونه خوبی برای برندهایى است که در این گونه مواقع و مناسبت ها با استراتژى مناسب و کارآمدى رو به جلو حرکت میکنند. گوگل از ابتداى المپیک، تم مناسبتى براى صفحات اول جستجوى خود انتخاب میکند و همچنین در شبکه هاى اجتماعی خود مانند اینستاگرام اقدام به انتشار ویدیوهاى مناسبتى المپیک میکند. تا اینجاى کار نمیتوان تمایزى میان گوگل و سایر برندها در نظر گرفت، چرا که محتواسازی برای این رویداد را خیلی از برندهای دیگر هم انجام داده بودند. اما نکته از جایى آغاز میشود که گوگل در ویدیو کلیپ هاى کوتاهى که براى المپیک ساخته از شخصیت هایى استفاده کرده که در لوگوى خودش وجود دارند و تک تک رنگ‌های گوگل در حال ورزش با یکدیگر هستند. نکته مهم دیگر کپشن هایى است که گوگل زیر پست هایش میگذارد، مثلا کپشن انتهایی گوگل در پست آخر مربوط به المپیک این است که “دنیا المپیک ٢٠١۶ را بیش از المپیک هاى دیگر در تاریخ جستجو کردند” و کنار آن از محصول گوگل ترندز (Google Trends) خود صحبت میکند که خب طبیعى است که آمار از آن بدست آمده است.

نکته دیگرى که در ویدیو کلیپ هایش مشاهده میشود شخصیت ها و رنگ هاى متفاوت هر شخصیت است که این تنوع را از تنوع نژادها از المپیک گرفته چرا که المپیک یک جشن جهانى است و نه صرفا رویدادى محلى.

تمام این نکات به این برمیگردد که گوگل درک درستى از چگونگى استفاده از مناسبت و رویدادى خاص را به خوبى بلد است و بدون اینکه با برند خود فاصله زیادى ایجاد کند بصورت خیلى هوشمندانه اقدام به این طیف کارها میکند.

در این ویدیو آدمک های گوگل اقدام به بازی فوتبال میکنند و کپشن هم راجع به فینال بازی‌‌های المپیک است که در آن کلمه soccer بیش از کلمات دیگر جستجو شده است.

فضای رسانه‌ای ایران و برندینگ

حال در نقطه مقابل در فضاى رسانه‌اى ایران برندهایى را می‌بینیم که هر اتفاق و رویدادى را بدون استراتژى خاص و هدفی پروموت میکنند. به عنوان مثال برند غذایی روز بیتل ها را تبریک می‌گوید و برندی ورزشی روز جهانی غذا را تبریک می‌گویند.

تا دلتان بخواهد روزهاى جهانى و مناسبت هاى مختلف در دنیا وجود دارد. همچنین مناسبت ها و اتفاقات ویژه اى که در سطح محلى و کشورى هر روزه ممکن است رخ دهند، اتفاقاتی مانند مرگ یک هنرمند و یا تولد یک ستاره سینما. نکته اصلی و فراموش شده میزان ارتباط برند شما با این گونه اتفاقات و مناسبت هاست. و همچنین ارزشی که این محتوا برای مخاطبانتان ایجاد خواهد کرد.

صرف اینکه محتوای خوبی در مناسبتی خاص منتشر شود و بازخورد خوبی هم داشته باشد نمیتواند معیار خوبی برای موفقیت برند شما در این زمینه تلقی شود. چه بسا صفحات زرد اینستاگرام و تلگرام هر روز این کار را می‌کنند اما آیا آنها دارند برندی را بزرگ می‌کنند؟ برندهای معتبر دنیا ارتباطشان با محتوا مشخص است و طبق آن ارتباط و میزان آن به محتواسازی خود ادامه می‌دهند و نه اینکه مناسبت‌ها آنها را به دنبال خود بکشاند بلکه مناسبت‌ها را به نفع خود جلو می‌برند و هدفی را که به دنبالش هستند را هیچوقت فراموش نمی‌کنند.