۰ نفر

کلماتی که استیو جابز از آنها متنفر بود

۲۸ فروردین ۱۳۹۶، ۲۲:۱۳
کد خبر: 188324
کلماتی که استیو جابز از آنها متنفر بود

روزی نیست که اخبار دستِ اول از چگونگی کار در شرکت اپل و استیو جابز به گوشمان نرسد. همیشه کشفیات تازه‌ای در رابطه با نحوه‌ی شکل یافتن فرهنگ شرکت اپل توسط استیو جابز وجود دارد.

در زیر مصاحبه‌ی جدیدی را با آلیسون جانسون، نائب رئیس سابق بخش ارتباطات بازاریابی جهانی اپل را می‌بینید. از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۱، جانسون یکی از معدود افراد حاضر در اپل بود که ارتباط مستقیمی با استیو جابز داشت.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از دریک آنلاین، طبق گفته‌ی جانسون، دو مورد از منزجرکننده‌ترین کلمه‌ها در اپلِ استیو جابز «برندسازی» و «بازاریابی» بود. او می‌گوید:

“در ذهن استیو، مردم برند رو مساوی با تبلیغات تلویزیونی، آگهی و چیزای مصنوعی می‌دونستند. از نظر او مهم‌ترین چیز رابطه‌ی افراد با محصول بود. برای همین هر موقع که می‌گفتیم «برند» انگار کلمه‌ی زشتی رو به کار برده بودیم.”

در رابطه با موضوع بازاریابی، نیز جانسون می‌گوید:

“بازاریابی اون موقعیه که باید به کسی یه چیزی رو بفروشی. اگر اهمیت محصول رو توضیح نمی‌دی، اگر در مورد محصول چیزی بهشون نمی‌گی، اگر بهشون کمک نمی‌کنی که بیشترین استفاده رو از محصول ببرند، اون موقع داری به اجبار می‌فروشی! و تو هیچ‌وقت نباید در این وضعیت باشی.”

اما یک لحظه صبر کنید. مگر بازاریابی قوی‌ترین جنبه‌ از شرکت اپل نیست؟ پس چطور مدیر بازاریابی جهانی اپل ادعا می‌کند که بازاریابی در این شرکت کلمه‌ی زشتی بوده است؟

جانسون توضیح می‌دهد که اپل از کمپین های عرضه‌ی محصول خود به عنوان تلاشی عظیم برای آشنا کردن عموم مردم با محصولات جدید شرکت استفاده می‌کرد. آن‌ها در خصوص عالی بودن تجربه‌‌ی استفاده از محصولات صحبت می‌کردند و با اطلاع‌رسانی موثر این پیام را به گوش همه‌ی مردم می‌رساندند.

جانسون می‌گوید: “چیزی که در این مورد مهم بود اینه که تیم بازاریابی درست در کنار تیم توسعه‌ی محصول و تیم مهندسی بود. بنابراین عمیقاً درک می‌کردیم که چه چیزی از محصول مهم است، انگیزه‌های تیم درخصوص محصول چی ها هستند، این که امیدوار بودند محصول چه موفقیتی پیدا کنه، این که می‌خواستند چه نقشی در زندگی مردم داشته باشه. و چون ما اونقدر نزدیک به صحنه بودیم، تونستیم که این موضوع رو خیلی واضح در تمامی ارتباطات و بازاریابی هامون انتقال بدیم”