۰ نفر

کاغذ دیواری‏‌های خلاقانه، فرصتی برای کسب و کار

۱۰ اسفند ۱۳۹۵، ۱:۵۲
کد خبر: 179601
کاغذ دیواری‏‌های خلاقانه، فرصتی برای کسب و کار

در سال‏ های گذشته‏، فروش کاغذدیواری افزایش قابل‌توجهی داشته است. این ساده‏ ترین روش برای اثرگذاری و اضافه کردن جزئیات طراحی به یک فضا است.

کتی دیدی روزی را به‌یاد می‏آورد که وقتی کوچک بود پدر و مادرش او را به فروشگاهی بردند تا خودش کاغذدیواری اتاقش را انتخاب کند.  او با نگاه به کاغذدیواری‏های خالخالی و گلدار رنگی، در نهایت کاغذی را انتخاب کرد که عکس بزرگ میکی‌ماوس با رنگ سیاه و سفید روی آن چاپ شده بود. او می‏گوید: «فکر کردم این بامزه‏ترین کاغذدیواری است و بقیه چیزها در نظرم تکراری بود.»

این یک خرید متمایز بود، اما دو دهه بعد، شغلی را که دیدی برای خودش انتخاب کرد تحت‏الشعاع قرار داد. امروز او یک استارت‏آپ موفق در حوزه طراحی کاغذدیواری را به نام «گرو هاوس گرو» (Grow House Grow) اداره می‏کند. به گزارش دنیای اقتصاد، این شرکت همان سلیقه‏ای را که دیدی در کودکی داشت پیاده می‏کند: یعنی مدرن بودن، غیرمنتظره بودن و خیال‏انگیز بودن. در میان طراحی‏های جالب و متنوع شرکت او می‏توانید میمون‏هایی بامزه با لباس قرمز، فانوس‏های کاغذی رنگی ژاپنی یا طراحی‏هایی با الهام از قصه‏ها بیابید. این کارها جزو پرفروش‏ترین‏ محصولات شرکت هستند.

دیدی در این‌باره می‏گوید: «سعی می‏کنم الگوهایی بزنم که عجیب، تک و جالب و در عین حال بادوام باشند.» او به مد کاری ندارد و طرح‌هایی را ترجیح می‏دهد که محوریتی داستانی داشته باشند و کاغذدیواری‏ها را به یک مجموعه عتیقه یا عکس‏های جمع‏آوری شده شبیه می‏کند. او معتقد است: «طرح‌های داستان‏گونه به جذابیت کاغذدیواری‏ها می‏افزاید و ما دوست داریم محیط اطرافمان را با داستان‏های جالب پر کنیم.» همزمان، یک دکور خانگی هم داریم که از نظر زیبایی‏شناختی برای مشتری مطلوب است. «می‏خواهم کاغذدیواری‏های ما هم زیبا باشد و هم مشتری آن را دوست داشته باشد، اما در ضمن می‏خواهم چیزی را به فضای خانه اضافه کنم که به دنیای اطراف ما معنی دهد.» از جزئیات معماری گرفته تا خاطره‏های جالب و طرح‌های نوستالژیک طرح‌های کاغذدیواری‏های این شرکت را دربرمی‏گیرد و هدف آن پر کردن فضای زندگی با چیزهایی است که محیطی هم شخصی و هم جهانی ایجاد کنند؛ درست مثل کاری که یک قصه انجام می‏دهد. هر الگویی که شرکت گروهاوس‌گرو طراحی می‏کند، قصه متفاوتی را تعریف و تلاش می‏کند خلاقانه و رمزآلود باشد.

شرکت گروهاوس‌گرو در سال 2008 با اندک پس‏اندازی که دیدی داشت، در بروکلین نیویورک تاسیس شد و بعد از یک شکست اولیه، از سال سوم عایدی آن دوبرابر شد. موفقیت دیدی با افزایش تقاضا برای طراحی‏های دکوراسیون جالب و نوآورانه همراه شده است. جاستین دی‏پیرو، طراح داخلی از استارت‏آپ هوم‏پولیش می‏گوید: «در سال‏های گذشته‏، فروش کاغذدیواری افزایش قابل‌توجهی داشته است. این ساده‏ترین روش برای اثرگذاری و اضافه کردن جزئیات طراحی به یک فضا است.» شرکت هوم‏پولیش هم در سه سال گذشته بیش از 10 هزار خانه و دفتر کار را طراحی کرده است. این استارت‏آپ علاوه‌بر افزایش تنوع الگوهای موجود، از تکنولوژی پیشرفته نیز بهره برده است. دی‏پیرو می‏گوید: «کاغذدیواری‏های امروز طوری طراحی می‏شوند که نصب و کندن آنها آسان باشد و دیگر نیازی نیست نگران خراب شدن دیوار باشید یا نگران باشید که باید یک کاغذدیواری را برای همیشه روی دیوارتان داشته باشید.» او به تولید کاغذدیواری‏های موقت اشاره می‏کند که به مشتریان امکان می‏دهد هر وقت می‏خواهند آن را عوض کنند و رنگ و الگویی را که دوست دارند داشته باشند. از نظر دی‏پیرو این می‏تواند برای افراد همواره مردد یا اجاره‏نشین‏ها گزینه خوبی باشد.

حالا استارت‏آپ‏هایی وجود دارند که به خانه‏های قدیمی هم جان می‏دهند. استارت‏آپ دیگری که در این حوزه حرفی برای گفتن دارد، هایگ‌اندوست نام دارد. این استارت‏آپ مثل یک انکوباتور، هنرمندان و طراحان کاغذدیواری را پرورش می‏دهد و با آنها همکاری می‏کند. این شرکت که در سال 2008 توسط ایمی‌لاگوس و کریستین کوپ تاسیس شده، به‌خاطر چاپ تصاویر جالب، مثل طراحی‏های رویاگونه جولیا روتمن معروف شده است. لاگوس در این زمینه می‏گوید: «ما در هر مجموعه کارمان با طراحان و هنرمندان متفاوتی کار می‏کنیم و بنابراین طیف زیبایی‏شناسی گسترده‏ای در محصولاتمان داریم که کار خالق آن را منعکس می‏کند.» شرکت هایگ‌اندوست در دو سال گذشته رشد 60 درصدی داشته و قرار است خط تولید خود را به محصولات جدیدتری مثل پارچه و پرده حمام گسترش دهد.

 

علل رونق تولیدکنندگان کاغذدیواری

دلیل افزایش علاقه به استفاده از کاغذدیواری‏های جدید چیست؟ دلیل عمده آن این است که تکنولوژی جدید به تولیدکنندگان امکان می‏دهد چاپ طرح‌ها را آسان‏تر و با هزینه کمتری انجام دهند و دیگر بر دستگاه‏های چاپ سیلک متکی نباشند. این موضوع هم کیفیت کار را بالاتر می‏برد و هم قیمت را پایین‏تر می‏آورد. فاکتور دیگر وجود رسانه‏های اجتماعی است. حساب کاربری اینستاگرام طراحان نقش زیادی در الهام‏بخشی به مشتریان داشته است. کریستین کوپ، از بنیان‏گذاران هایگ‌اندوست می‏گوید: «رسانه‏های اجتماعی در چند سال گذشته نقش مهمی داشته‏اند و تعداد افرادی که عکس دکورهای خانگی را می‏بینند روز به روز افزایش می‏یابد. این باعث می‏شود ذهن افراد سریع‏تر حرکت کند و ما فقط محدود به ژورنال‏های دکور نباشیم.» امروز افراد تقریبا هر طرحی را که برای دیوارهای خود بخواهند، می‏توانند پیدا کنند.