۰ نفر

سرمایه گذاری روی شابلون گل زنی

اگر ۱۰۰ میلیون تومان دارید، وارد این حرفه شوید

۲۸ دی ۱۳۹۵، ۱۵:۱۲
کد خبر: 171264
 اگر ۱۰۰ میلیون تومان دارید، وارد این حرفه شوید

در ادامه احمد پناهی، مدیر شرکت خدماتی چاپ خرداد در رابطه با حرفه خود می گوید: کار ما کاری خدماتی است و به طور مستقیم با تولیدکنندگان پوشاک در ارتباط هستیم، به این صورت که تولیدکنندگان این صنف بعد از برش پارچه ها برای ایجاد طرح و نقش روی پارچه به گل زنان مراجعه می کنند.

گل زنان با دو روش سنتی و مدرن که سنتی آن معمولاً به صورت دستی و با استفاده از شابلون و تعداد زیادی نیروی کار انجام می شود و روش مدرن که در آن تقریباً نیروی کار دیگر دخالتی ندارد و ایجاد چاپ و طرح با استفاده از دستگاه ها و تجهیزات اتوماتیک صورت می گیرد به ارائه خدمات می پردارند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فرصت امروز ، وی با بیان اینکه بسته به نوع کار و خدمات خواسته شده از سوی مشتریان نوع مواد اولیه مصرفی می تواند متفاوت باشد، ادامه می دهد: نگاشتن طرح و نقشه روی پیراهن می تواند با کیفیت های متفاوتی ارائه شود،  اگر تولیدکننده ای کاری در سطح پوشاک خارجی می خواهد، می توانیم با استفاده از رنگ های تایوانی و ترکیه ای مثل انتکس و  کالر پلاست به ارائه خدمات چاپ بپردازیم. قیمت این رنگ ها بسته به نوع آن متغیر است.

به طور مثال رنگ سیاه و سفید که ارزان ترین آنهاست از کیلویی 40هزار تومان شروع می شود و تا 120هزار تومان برای رنگ های طلایی، نقره ای و فلورسنت ها می رسد. اما اگر بخواهید در سطح کارهای بازار و معمولی کار کنید همان رنگ های ایرانی جوابگوی کار شما خواهد بود.

شروعی متفاوت با سرمایه هایی متفاوت

مدیر شرکت خدماتی چاپ خرداد با اشاره به اینکه برخی تجهیزات و لوازم مورد نیاز این صنف در داخل تولید می شود،  می افزاید: اقلامی مثل توری شابلون هستند که به طور عمده از خارج وارد می شود. این واردات معمولاً از کشورهای چین و سوییس صورت می گیرد.

برای رنگ هایی مثل پلاستیزول که پایه روغنی دارند،  پاروهایی هم از کشور تایوان وارد می شود، اما در مورد شابلون های مورد استفاده باید بگویم این شابلون ها با آهنگری در داخل خود ایران تأمین می شوند.

وی در رابطه با میزان سرمایه اولیه برای شروع کار می گوید: برای شروع این حرفه در یک سطح سنتی قابل قبول داشتن یک سرمایه اولیه 40میلیون تومانی ضروری است اما باید در نظر داشت که هزینه  اجاره مکان از این میزان سرمایه اولیه جدا است.

نکته ای دیگر که برای شروع کار در سطح سنتی باید در نظر داشت این است که هزینه های فعالیت در این سطح بسیار بالاتر و سوددهی آن نیز پایین تر است. پیشنهاد من این است که اگر شخصی قصد ورود به این حرفه را دارد نوع مدرن آن را تجربه کند. قیمت دستگاه های این سطح از 45میلیون تومان به بالا است، اما بهتر است دستگاهی که خریداری می شود ضمن دارا بودن کیفیت بالا و  مصرف پایین برق، بازدهی بالایی نیز به همراه داشته باشد.

قیمت چنین دستگاهی نیز بالای 100میلیون تومان خواهد بود. گفتنی است برای شروع کار در یک سطح مدرن، علاوه بر خریداری کردن دستگاه های مختلف به تعداد انواع چاپ های ارائه شده مثل فلوک، پلاستیزول و. . . باید میز عکاسی دیجیتال و دستگاه خشک کن هم خریداری کنید.

مشکلات این صنف چیست؟

پناهی با بیان اینکه میزان فضای مورد نیاز برای ارائه خدمات سنتی حداقل 100متر است،  در رابطه با تعداد نیروی کار مورد نیاز می گوید: روش سنتی  با استفاده از نیروی دست و کارگر انجام می شود،  به این صورت که شما یک میز چاپ باید ببندید و کارها را که همان پارچه های برش خورده هستند روی میز چاپ پهن می شوند و به تعداد رنگ های مورد استفاده در طرح انتخاب شده، به شابلون احتیاج دارید.

کارگران پشت هم دور میز می چرخند، رنگ ها یکی پس از دیگری روی پارچه نقش می بندند و در آخر کارها روی طنابی برای خشک شدن آویزان می شوند. برای کار در چنین سطح و روشی شما حداقل به پنج نیروی کار نیاز دارید.

مدیر شرکت خدماتی چاپ خرداد در رابطه با دستمزد فعالان این حرفه می گوید: کارگر ساده 800هزار تومان، کارگر شابلون زن یک میلیون و 200 هزار تومان و سرپرست کارگاه نیز حدود یک میلیون و 600 هزار تومان به بالا دریافت می کند. در مجموع شما باید ماهانه با وجود 3 کارگر 5 میلیون تومان دستمزد پرداخت کنید، این در صورتی است که اگر به هزینه فوق هزینه های اجاره بها و تأمین مواد اولیه مثل رنگ و. . . و هزینه های آب و برق یک کارگاه سنتی خدمات چاپ و گل زنی اضافه شود ماهانه 10میلیون تومان صرف هزینه های جاری یک کارگاه خواهد بود. تمام این مسائل زمانی مشکل ساز می شود که بدانید قیمت خدمات ارائه شده در این صنف برای سال ها ثابت باقی مانده است.  (برای هر رنگ 300 تومان)

وی در پاسخ به این پرسش که آیا سرمایه گذاری در این حرفه را پیشنهاد می کنید یا خیر،  می گوید: روش سنتی آن را اصلا، روش مدرن آن را هم چون تجربه نکرده ام نمی توانم بگویم که سودده خواهد بود یا خیر. در سال های اخیر به قدری وضع این صنف اسف بار بوده است که بسیاری از قدیمی های این صنف کار خود را تعطیل کردند.

پناهی با توصیف  کردن آینده تاریک این صنف ادامه می دهد: با ورود پوشاک چینی، چاپ  و نقش های آماده و همچنین ورود ترک ها به بازار چاپ و گل زنی ایران، این صنف چشم انداز روشنی نخواهد داشت. تا زمانی که اتحادیه یک ساز و کار مناسبی را برای واحد شدن قیمت ها و ارائه تسهیلات به کارگاه های تولیدی در نظر نگیرد،  وضع به همین منوال ادامه خواهد داشت. این صنف به شدت نیازمند یک کار گروهی و تیمی است تا با متحد شدن اعضای آن، واحدهای تولیدکننده پوشاک نتوانند با هر قیمتی که می خواهند از این صنف، خدمات طلب کنند.

در همین راستا باید اتحادیه یک نظارت دقیق و اصولی برای یکسان سازی قیمت ها و تعطیلی واحدهای بدون مجوز انجام دهد. حرفه چاپ و گل زنی کار بسیار سخت و طاقت فرسایی است، امیدوارم با رفع مشکلات این بخش،  انگیزه فعالیت برای فعالان این صنف باقی بماند.