۰ نفر

اسامی برندها چگونه ایجاد می شود؟

۶ آذر ۱۳۹۵، ۹:۲۲
کد خبر: 160625
اسامی برندها چگونه ایجاد می شود؟

آیا هرگز از خودتان پرسیده اید که برندها چگونه اسامی مناسب و ایده آلی برای خود انتخاب می کنند؟ پاسخ این است که این برندها اغلب افرادی به این منظور استخدام می کنند چراکه انتخاب یک نام مناسب برای برندها کار بسیار دشواری بوده و برای انتخاب یک نام مناسب و ایده آل به ترکیب استادانه ای از هنر و علم نیاز است.

اما برای آن دسته از کسانی که می خواهند خود نام کسب و کارشان را شخصا انتخاب کنند نکاتی وجود دارد که با استفاده از آن خواهند توانست با نحوه انتخاب اسامی برندهای معتبرجهان آشنا شده و درک صحیحی از اسامی موجود داشته باشند.

معیارها

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فرصت امروز ، به صورت استراتژیک نامی که برای یک برند انتخاب می شود باید ارتباط مستقیمی با هدف آن داشته و درک صحیحی از برند و محصولاتی که به بازار عرضه می کند در ذهن مشتریان ایجاد کند، اما چنانچه از دیدگاه خلاقانه به موضوع بنگریم نام انتخابی باید کوتاه، ساده، به یاد ماندنی، متمایز و الهام بخش باشد و درنهایت به لحاظ قانونی (که چالش برانگیزترین بخش نام گذاری است) باید در دسترس بوده و پیش از این دیگران آن را به ثبت نرسانده باشند.

بهترین مثال در این زمینه برند Burger King است که تمامی معیارهای مذکور در فرآیند انتخاب آن رعایت شده است. اسم این رستوران زنجیره ای آمریکایی به خوبی بیانگر ماهیت فعالیت آن به عنوان خانه همبرگر یا بزرگ ترین تولید کننده همبرگر بوده و به آسانی در اذهان مردم باقی می ماند. رعایت تمامی معیارهای موجود برای نام گذاری سبب شده است تا برند Burger King تصویر متمایزی از خود ارائه کند.

ابداع نامی واقعی

به طور کلی دو دسته نام برند وجود دارد: شما می توانید از اسامی واقعی موجود در دیکشنری یا اینکه از اسامی ساخته شده استفاده کنید. گفتنی است در این دو دسته بندی برای انتخاب نام مناسب برای برندها یک طیف مشخصی از اسامی وجود دارد: اسامی توصیفی، خاطره انگیز و دلخواه.

اسامی توصیفی

نام های توصیفی به شما کمک می کنند تا مخاطبان را از ماهیت برندتان آگاه سازید. برای مثال می توان به نامی که گروه خودروسازی فولکس واگن آلمان برای خود انتخاب کرده است اشاره کرد. فولکس واگن (یا با تلفظ صحیح تر ولکس واگِن) در زبان آلمانی به معنای خودروی مردم است.

اسامی توصیفی مخاطب را به سرعت در جریان ماهیت فعالیت های شما و محصولاتی که عرضه می کنید قرار می دهد. بنابراین در صورت استفاده از این قبیل نام ها، منابع و زمان کمتری برای انتخاب نام مناسب برند خود صرف خواهید کرد. اسامی ابداع شده نیز می توانند توصیفی باشند مانند NetFlix  که محلی برای یافتن فیلم است یا Citibank  که به معنای بانک شهری است که هرگز فعالیت های آن متوقف نمی شود.

اسامی خاطره انگیز

انتخاب اسامی خاطره انگیز که به شخصیت یا واقعه ای تاریخی اشاره می کند به زمان بیشتری نیاز دارد، اما در صورت استفاده از این دست اسامی، برند شما نامی خاص و متمایز خواهد داشت. برای نمونه انتخاب نام twitter به معنای غوغای پرندگان به هنگام تایپ کردن کامنت توسط کاربران است.

مثال دیگر در این رابطه برند تولید لوازم ورزشی یعنی Nike  است که از نام خدای پیروزی در یونان باستان اقتباس شده و هدف از انتخاب آن تشویق ورزشکاران به مبارزه و پیروزی با استفاده از محصولات این شرکت است.

نام های دلخواه

اسامی دلخواه نظیر Pepsi از آنزیم Pepsin که منجر به هضم غذا می شود گرفته شده و Cisco  نیز از حذف عبارت San Fran ایجاد شده و به مقر شرکت Cisco در ایالت سانفرانسیسکوی آمریکا اشاره دارد. از جمله دیگر اسامی که به صورت اتفاقی و دلخواه انتخاب شده اند می توان به شرکت تولید شکلات Snickers اشاره کرد که نام آن از اسب مالک این شرکت گرفته شده است. انتخاب نامی مناسب و ایده آل برای یک برند فرآیند بسیار دشواری است و اسامی برندها از جمله منابع ارزشمند آنها به شمار می روند که برای محافظت از این اسامی اقدامات قانونی گسترده ای صورت می پذیرد.