۰ نفر

سرمایه گذاری در یراق آلات ؛ از تولید میخ تا قفل های چشمی

۴ آبان ۱۳۹۵، ۱۲:۱۳
کد خبر: 153926
سرمایه گذاری در یراق آلات ؛ از تولید میخ تا قفل های چشمی

تولید قفل و یراق آلات موضوع سرمایه گذاری این نوبت است. صنعتی که از تولید میخ تا پیشرفته ترین قفل های چشمی و حسی را شامل می شود. دانش فنی به روز شرط موفقیت در این صنعت است.

معمولا تمام افراد هنگام خروج از خانه سعی می کنند از قفل بودن در منزل اطمینان حاصل کنند. امروزه قفل های ساختمانی رنگ و لعاب خاص تری پیدا کرده است. قفل های کلیدی کم کم جای خود را به حسگرها و قفل های کارتی می دهند. اما در این میان آنچه مهم است تداخل امنیت افراد با کیفیت قفل های تولید داخل است. اگر قفل تولیدی کیفیت لازم را نداشته باشد باعث می شود امنیت منزل و محل کار افراد به راحتی دچار خلل و مشکل شود، همین امر بهانه ای شد فرصت سرمایه گذاری این نوبت به تولید قفل و یراق آلات اختصاص یابد. با امیر نجار شریفی، رئیس اتحادیه فروشندگان میخ،  قفل و لولا وسایر فعالان بازار در زمینه سرمایه گذاری در این صنعت گفتگو کردیم که در ادامه می خوانید.

از تولید میخ تا تولید قفل های چشمی

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فرصت امروز ، در حال حاضر تولیدکننده های خوبی در زمینه تولید یراق آلات در کشور وجود دارد، اما باید بدانیم مکانیزم قفل های اروپا با مکانیزم قفل های موجود در ایران فرق کرده  است. سیستم های امنیتی این کشورها به سمت الکترونیکی شدن سوق یافته و بیشتر قفل ها با عدسی چشم یا ثبت رمز و لمس انگشت دست باز می شوند. دیگر زمان کلید گذاشتن در جیب گذشته است.

نجارشریفی با بیان این جملات می افزاید: به دلیل اینکه بیشتر اعضای صنف ما به فروش میخ مبادرت داشتند، سرفصل اتحادیه ما با میخ شروع می شود. تولید میخ برای۶۰ یا ۷۰سال گذشته است گرچه این قطعه هنوز هم کارایی دارد اما با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی، این قطعه جای خود را به پیچ داده است. در حال حاضر پیچ همان کار میخ را انجام می دهد با این تفاوت که استحکام بیشتری دارد.

تکنولوژی تولید

در گذشته تکنولوژی تولید پیچ موجود نبود و میخ از روسیه وارد می شد و به دلیل مصرف بالای میخ تولیدکنندگان زیادی در این حوزه داشتیم اما امروزه دو یا سه واحد تولیدی در این بخش فعالیت می کنند،  آن هم نه مثل سابق. در حال حاضر میخ معمولی وارد نمی شود مگر میخ فولادی و میخ های منگنه. میخ های فولادی نیز به دلیل مقرون به صرفه بودن واردات از چین از این کشور وارد می شوند.

وی ادامه می دهد: به جز دو یا سه قطعه که به دلیل نبود امکانات و تجهیزات قادر به تولید آن در داخل نیستیم اکثر قطعه ها در ایران تولید می شود. اما در این بین واردات نیز باید وجود داشته باشد. در حال حاضر بیشتر قطعاتی که تولید آن در داخل مقرون به صرفه نیست، وارد می شود. این واردات از اروپا و چین صورت می گیرد اما اخیرا اقداماتی نیز برای واردکردن برخی قطعات از کشور هند انجام شده است. در زمینه صادرات نیز به کشورهای حوزه خلیج فارس،  عراق و افغانستان قطعاتی صادر می شود اما بیشترین و بزرگ ترین بازار صادراتی ما بازار عراق و افغانستان است.

رابطه مستقیم این صنف با ساختمان سازی

رکود ساختمان باعث افت بازار شده است و این می تواند تهدیدی برای صنف ما باشد. صنف ما رابطه مستقیمی با ساختمان سازی دارد؛ زمانی که صنعت ساختمان سازی در ایران افت کرد تاثیر مستقیمی بر صنف ما گذاشت. محصولات ارائه شده در صنف ما به دلیل اینکه مصرفی نیستند ممکن است سالیان سال مورد استفاده قرار گیرند بدون اینکه خراب شده و نیاز به تعویض داشته باشند، تنها ممکن است مدل آن قدیمی شده و مصرف کننده به تعویض آن اقدام کند.

نجارشریفی ادامه می دهد: مهم ترین ایراد صنف ما این است که در آخرین مرحله ساختمان سازی قرار گرفته ایم. به طور مثال شخص در شروع ساختمان سازی از تخریب گرفته تا خرید آهن و… پول نقد خرج می کند اما زمانی که به مرحله آخر که همان خرید یراق آلات و دستگیره است می رسد دیگر پول نقدی ندارد. حال شخص می رود سراغ اینکه هم قیمت را بشکند هم جنس ارزان و بی کیفیت خریداری کند و این باعث خرابی بازار صنف ما می شود.

تعداد فعالین صنف

در حال حاضر بیش از ۲۰۰واحد تولیدی در زمینه تولید یراق آلات در حال فعالیت هستند. در این صنف حدود ۵۱۰ واحد فروشنده جوازدار و ۲۰۰فروشنده بدون جواز فعالیت می کنند. علاوه براین تعداد ۱۳۰ تا ۱۴۰واحد نیز برای کسب جواز فروش اقدام کرده اند. مرکز و بورس قطعات ما در خیابان امام خمینی و حوالی میدان حسن آباد قرار دارد و اتحادیه ما به طور کلی شامل فروشندگان و تولیدکنندگان میخ، دستگیره، قفل و یراق آلات است.

واردات و قاچاق قفل و یراق

در این حوزه به ندرت با قاچاق روبه رو هستیم اما به هرحال باید وزارت صنعت، معدن و تجارت با اتحادیه فروشندگان میخ، قفل و لولا همکاری کند و برخی تعرفه های گمرکی را تعدیل کرده تا قاچاق به صرفه نباشد. قاچاق در صنف ما خیلی مقرون به صرفه نیست.

یکی از راهکارهایی که برای جلوگیری از قاچاق وجود دارد، این است که تعرفه های گمرکی با نظر کارشناسان هر صنف اصلاح شود، اگر تعرفه کالاها صحیح و مناسب باشد، افراد به سمت قاچاق نمی روند اما در حال حاضر برخی اجناس تعرفه بالایی دارند و همین امر منجر به قاچاق می شود. همچنین لازم است روی مسائل فرهنگی کار کرده و عواقب استفاده از قاچاق را برای مردم شفاف سازی کنیم.

وی می افزاید: قدرت خرید مردم بسیار پایین آمده است. اگر واردات از کشورهای اروپایی ادامه پیدا کند قطعا خریداری وجود نخواهد داشت. مشتریان محصولات تولیدی ما، سازنده ها هستند و به طور مستقیم با مصرف کنندگان در ارتباط نیستیم. طبیعتا ۸۰درصد مصرف کنندگان به سمت جنس های مرغوب می روند، اما  سازنده ها تنها دنبال یک ظاهر زیبا و شیک هستند و کاری به کیفیت محصول وارداتی ندارند.

ماشین آلات و تجهیزات

ماشین آلات و تجهیزات مورد استفاده در این صنف، برخی در داخل کشور ساخته می شود برخی نیز از کشورهای اروپایی مثل ایتالیا که در این حوزه پیشگام هستند، وارد می شود. البته واردات این تجهیزات از چین نیز متداول است. در این میان واردات دستگاه هایی مثل دستگاه پرس از کشورهای چک و اسلواکی انجام می گیرد. حجم تولید یراق آلات در کشور حدود ۵۰ درصد و واردات نیز ۵۰درصد است. اگر تولیدکننده ما بتواند با جنس های وارداتی رقابت کند، قطعا مصرف کننده ها نیز ترجیح می دهند از اجناس تولید داخل استفاده  کنند.

سرمایه اولیه

با توجه به گستردگی شاخه های این صنف سرمایه اولیه لازم برای شروع هر کدام از بخش ها نیز متفاوت خواهد بود. به طور مثال برای شروع فعالیت در قفل در چوبی به یک سرمایه ۴ تا ۵میلیارد تومانی در یک فضا و متراژ ۳هزارمتری نیاز است. گرچه برای این مقدار فضا می توان یک سوله ۲هزارمتری نیز در نظر گرفت.

به همین ترتیب اگر شخصی بخواهد در بخش قفل کمدچوبی فعالیت کند، می تواند این کار را با یک سرمایه ۶۰۰میلیون تومانی شروع کند، همچنین برای شروع فعالیت در بخش تولید لولا یک سرمایه ۵۰۰میلیون تومانی کار راه انداز است. سرمایه اولیه برای تولید قفل کتابی برنجی نیز حدود ۲۰میلیارد تومان است.

قیمت دستگاه ها نیز بسته به سطح فعالیت افراد در این حوزه متفاوت خواهد بود، اگر شخصی بخواهد قفل کتابی برنجی تولید کند و برای شروع کار از تجهیزات ابتدایی مثل دریل گرفته تا تجهیزات پیشرفته، از برندهای ایرانی استفاده کند به ۲۰میلیارد تومان سرمایه برای خرید تجهیزات و ماشین آلات احتیاج دارد. اما سرمایه اولیه برای خرید تجهیزات قفل سرب خشک بسیار پایین تر است به همین جهت تولیدکننده این نوع قفل و واردکننده آن نیز در بازار زیاد است. تعداد نیروهای شاغل نیز با توجه به اتوماتیک بودن تجهیزات و ماشین آلات متغیر خواهد بود.

قیمت گذاری محصولات

در رابطه با نحوه قیمت گذاری یراق آلات باید بگویم این کف بازار است که قیمت یراق آلات را تعیین می کند، اما برای تعیین قیمت فرمول هایی نیز داریم؛ به این صورت که مغازه دار مجاز است ۱۵درصد سود روی قیمت قطعه فروخته شده داشته باشد. در صنف ما گران فروشی کمتر وجود دارد. در حال حاضر نیز به دلیل رکود بازار برخی مغازه داران با سود ۲ تا ۳درصد به فروش محصولات خود اقدام می کنند تا بتوانند امورات زندگی خود را بگذرانند.

مجوز و ریسک ها

رکود ساختمان سازی مهم ترین معضلی است که این صنعت را با تهدید مواجه کرده است. به طور مثال وقتی در یک خانه دستگیره ای نصب می شود ممکن است تا سالیان سال آن دستگیره سالم بماند و کار کند، بنابراین زمانی تولیدات این صنف فروش خواهد داشت که ساختمان سازی رونق داشته باشد، این صنف همانند ابزارآلات نیست که مصرفی باشد به همین جهت تا زمانی که ساختمان سازی نباشد نه تنها این صنف بلکه ۸۰ شغل وابسته به این صنعت نیز در رکود به سر خواهد برد. اگر رونق به بازار ساخت وساز برگردد، می توان منتظر بهبود شرایط در این صنف بود.

از سوی دیگر به دلیل ارتباط این صنف با آخرین مرحله ساختمان سازی زمانی که سازنده به فعالان این بازار روی می آورد زمانی است که امور ساخت وساز ساختمان تمام شده و نقدینگی کمی در دست صاحب ساختمان است، به همین جهت این صنف همواره با کمبود نقدینگی نیز مواجه است.

مجوز کسب و کار تولید در این حوزه از وزارت صنایع اخذ می شود اما واردکنندگان باید کارت بازرگانی داشته باشند که از وزارت بازرگانی می توانند این کارت را دریافت کنند. همچنین شخصی که بخواهد به طور مثال در حسن آباد مغازه داشته و خرده فروشی کند باید برای دریافت مجوز به امور اصناف مراجعه کند.