۰ نفر

۵ اشتباه کلیدی در کسب و کارهای کوچک

۳ شهریور ۱۳۹۵، ۲۱:۲۳
کد خبر: 142060
۵ اشتباه کلیدی در کسب و کارهای کوچک

شبکه‌های اجتماعی مدت کوتاهی است که در زندگی ما حضور پیدا کرده‌اند، هرچند در همین دوره‌ی کوتاه همواره با نرخی باورنکردنی رشد کرده‌اند. با این حال، “آداب” یا “ابتذالاتی” هست که کم و بیش در شبکه‌های اجتماعی وجود دارند و متأسفانه هنوز هم در پنجره‌ی مجازی دیده‌ می‌شوند.

دلایل متفاوتی موجب این اتفاق می‌شوند، ولی احتمالا بخش انگشت‌شماری از این مسائل و نگرش‌ها شامل حال گروه کسب و کارهای کوچک نیز می‌شوند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از بازده، مثال‌هایی از این دست عبارت‌اند از: (الف) میل به تصحیحات سریع یا نتایج کوتاه‌مدت، و (ب) دیدگاه سنتی تثبیت بازاریابی با پخش پیام‌های تبلیغاتی. وقت یا کمبود وقت هم بدون شک عامل موثری در این امر است.

در این‌جا به پنج اشتباه کلیدی اشاره شده‌است که کسب و کارهای کوچک در شبکه‌های اجتماعی انجام می‌دهند، و نکاتی نیز برای غلبه بر آن‌ها مطرح شده‌است.

۱. راهبردی فکر نکردن.

(مسئله: رفتن به پلت‌فرم‌های جدید بدون تفکر کافی و قبلی – “همه روی فیس‌بوک هستند، پس ما هم باید باشیم”)

برای خودتان چند هدف نهایی بگذارید، اهدافی برای به ثمر نشاندن فعالیت‌های‌تان.

همیشه از خود بپرسید “چرا ما داریم این کار را انجام می‌دهیم؟” (این پرسش به شما کمک می‌کند خطاهای اجرایی ساده یا تاکتیکی مرتکب نشوید.)

۲. فکر نکردن به مخاطبان شبکه.

(مسئله: بسیاری از کسب و کارهای کوچک درباره‌ی محصولات و خدمات‌شان غلو می‌کنند – درحالی‌که شبکه‌ی اجتماعی برای مشتری‌هاست)

وقتی راهبرد یا برنامه‌ای محتوایی نداشته‌باشید، موقعیت‌تان سبب می‌شود بیش از حد درباره‌ی خودتان حرف بزنید. این کار را نکنید!

به کسانی فکر کنید که می‌کوشید در شبکه‌های اجتماعی جذب‌شان کنید و محتوای مناسبی بسازید که پاسخگوی نیازهای آن‌ها باشد. فکر و ذکر شما باید درباره‌ی آنان باشد، مشتریان‌تان، نه خودتان.

۳. به قدر کافی فعال نبودن.

(مسئله: انگیزه‌ی کافی به دست نیامده ‌است زیرا شبکه‌ی اجتماعی در اولویت نیست)

ممکن است فکر کنید که یک‌ بار توئیت کردن در روز تلاش خوبی است، ولی اگر می‌خواهید در این مسیر شروع به پیشرفت کنید اگر روزی ۱۵ تا ۲۰ توئیت ندارید باید دستِ کم پنج تا داشته ‌باشید” در حین راه باید به ارزش خودتان بیفزایید، در بحث با دیگران مشارکت کنید‌، و به مرور زمان نتایج کارتان را خواهید دید.

اگر می‌خواهید بلاگ‌نویسی کنید، یک نوشته در ماه کافی نیست- در حقیقت، این کار پیام نادرستی را می‌رساند: “چی؟ یعنی هیچی واسه گفتن ندارید؟”- باید هدف این باشد که در شبکه‌های کمتری حضور داشته‌باشید ولی به درستی در آن‌ها مشارکت کنید، هدفمند و منظم باشید.

۴. احترام نگذاشتن به تفاوت‌های ظریف هر پلت‌فرم.

(مسئله: ارسال بیش از حد نوشته‌هایی با محتوای یکسان از طریق کانال‌های متعدد که از ابزارهای خودکار بهره می‌گیرند، بدون در نظر گرفتن مخاطبان هر پلت‌فرم)

باز هم از شبکه‌های کمتری بهره ‌بگیرید- بدانید هر پلت‌فرم چگونه کار می‌کند، چگونه افراد از آن استفاده می‌کنند و با هم در تعامل هستند؛ برای نمونه، توئیتر پدیده‌ای است که واقعا متفاوت از فیس‌بوک است – تفاوت‌ها را بدانید و رویکرد خود را به درستی طرح‌ریزی‌ کنید.

۵. از شبکه‌ی اجتماعی برای انسانی کردن سازمان آنها استفاده ‌نکنید.

(مسئله: کسب و کارها مایلند در پشت لوگوهایشان مخفی شوند، ولی هرچه باشد افراد با افراد وارد کسب و کار می‌شوند نه با لوگوها!)

افراد را مشتاق کسب و کارتان نگه‌دارید، به ارسال عکس از اتفاقاتی که در دفترتان می‌افتد، کفایت کنید، مثل نشان دادن کارمندان‌تان، یا نشان دادن افرادتان در تصویر بنر توئیترتان. سعی کنید چند تغییر در کارهای شبکه‌های اجتماعی‌تان ایجاد کنید، در بلند مدت ارزشش را خواهد داشت.