۰ نفر

چه موقع زمان مناسب افزایش سرمایه است؟

۳۱ مرداد ۱۳۹۵، ۲۲:۱۰
کد خبر: 141550
چه موقع زمان مناسب افزایش سرمایه است؟

کارآفرینان، در ابتدا در مورد همه چیزهای مورد نیاز برای بهبود موقعیت کاری فکر میکنند. آنها خواستههای خود را شفاف سازی میکردند. برخی نتایج به نفع آنها میشد و در حالی که در برخی موارد دیگر این طور نبود.

این به نوعی زیبایی کارآفرینی محسوب می‌شد. با وجود این، یک کینه‌جویی بالقوه که منبع ثابت  سرخوردگی برای بسیاری از کارآفرینان نوپا محسوب می‌شود، زمان مناسب افزایش سرمایه است. بسیاری از استارت‌آپ‌ها مانند yatra.com، taggle.com، Helpshift به تازگی سرمایه خود را افزایش داده‌اند. در حالی که افزایش سرمایه از سرمایه‌گذاران فرشته و سرمایه‌گذاری خطرپذیر می‌توانند به ظاهر ایده امیدوارکننده‌ای باشند و فرد باید نگاه متوازنی به جنبه‌های مثبت و منفی مرتبط با ایده مرتبط بر آنها داشته باشد.

 

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از دریک آنلاین، ریچی هکر، مدیرعامل معتقد است که کارآفرین باید با صداقت از خود بپرسد، «آیا در این زمان خاص، به سرمایه نیاز دارم؟» اگر پاسخ مثبت باشد، می‌تواند به سراغ سرمایه‌گذاری‌های جمعی برود. ریچی هکر با ترسیم آنالوژی بین پول و محصول به طنز می‌گوید که «میوه ها بر روی درخت رشد می‌کنند. اما پول این گونه نیست. این روند دقیقاً عجله و فشار را تحمیل می‌کند. علاوه بر این، او به تمامی کارآفرینان نوپا در مورد «افزایش مقدار لازم سرمایه و نه حتی یک پنی فراتر از نیاز» هشدار می‌دهد. برای نمونه، اگر بازار شما ارزشی برابر با ۲ میلیون دلار داشته باشد، به میزان همان ۲ میلیون دلار سرمایه خود را افزایش دهید. این کار موجب توجه به رفاه می‌شود. دلیل آن ساده است، هنگامی که سرمایه به صورت نجومی افزایش می‌یابد، دیر یا زود، از شرکت بیرون انداخته خواهید شد. شما استقلال تصمیم‌گیری خود را از دست خواهید داد.

 

سوجان پاتل، معاون بازاریابی هنگامی که در شرکت فعالیت داشتم به شدت معتقد بودم که کارآفرین باید تکیه کمی بر سرمایه‌گذاران فرشته و سرمایه‌گذاری‌های ریسک‌پذیر داشته باشد. اگر کارآفرین نیاز مبرم به تامین مالی داشته باشد، می‌تواند رویکرد درخواست سرمایه از اعضای خانواده و دوستان را امتحان کند. علاوه بر این، او می‌تواند از سرمایه‌گذاری جمعی استفاده کند. او باید متنظر بماند تا محصول او بازخوردهای لازم را کسب کنند. پس از دریافت تایید و افتخارات از سوی مشتریان، او باید به ادامه و حفظ الگوی کسب و کار که او را از ROI منطقی دور می‌کند بپردازد. احتمالاً اکنون می‌تواند دوباره از خود سوال کند، «آیا باید سرمایه خود را افزایش دهم؟» بنا به تخصص و تجربه می‌تواند پاسخ صحیحی به این سوال بدهد. اگر پاسخ مثبت باشد، هیچ اشتباه فاحشی در مخاطب قرار دادن سرمایه گذاران فرشته وجود ندارد. با وجود این، افزایش صرف مقدار مورد نیاز بسیار خوب خواهد بود. هرچیزی فراتر از این نیاز می‌تواند استارت‌آپ را معیوب کند.

پیش از خاتمه بحث می‌توانیم سوالات زیر را در رابطه با زمان مناسب برای افزایش سرمایه استارت‌آپ مطرح کنیم،

  • کارآفرینان نوپا باید بیشتر بر تامین مالی از سوی اعضای خانواده و دوستان تکیه کرده و رویکرد کمتری به سرمایه‌گذاران فرشته داشته باشند.
  • تا زمان دریافت بازخوردهای محصول، برای افزایش سرمایه صبر کنید.
  • تخصص و تجربه با طرح عملی کسب و کار همراه خواهد شد.