۰ نفر

ظریف: باید خود را فدای مصالح مردم کنیم

۳ شهریور ۱۳۹۷، ۱۸:۰۱
کد خبر: 295471
ظریف: باید خود را فدای مصالح مردم کنیم

محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه در در همایش عبور از بحران و توسعه سیاسی ایران با تاکید بر اینکه باید خود را فدای مصالح مردم کنیم؛ نه اینکه مصالح مردم را فدای خودمان گفت: باید قدر فرصت دیپلماسی را بدانیم. دیپلماسی می تواند فرصت عبور بدون مخاطره از مشکلات را فراهم کند؛ آقای هاشمی قدر این فرصت را می دانست. اگر او با امیرعبدالله مذاکره نمی کرد، هرگز نمی توانست مسیر تاریخ را عوض کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، محمد جواد ظریف عصر شنبه در همایش عبور از بحران و توسعه سیاسی ایران، گفت: وظیفه سیاست خارجی حراست از امنیت ملی و تمامیت ارضی کشور و کمک به رفاه مردم است که آیت الله هاشمی این را به خوبی درک کرده بود.در دوران سازندگی تلاش آقای هاشمی در استفاده از امکانات خارجی ، بهبود شرایط زندگی مردم بود.
وی افزود: ما وظیفه داریم که سیاست خارجی را تبدیل به اهرمی برای کمک به اقتصادی کشور کنیم، نه این که این سیاست، باری بر دوش مردم باشد.
وزیر امور خارجه با بیان این که بار سیاست خارجی را مردم تحمل می کنند، یاد آور شد: تلاش آیت الله هاشمی رفسنجانی همواره این بود که سیاست خارجی باری بر مردم نباشد.
ظریف تاکید کرد: باید خود را فدای مصالح مردم کنیم؛ نه اینکه مصالح مردم را فدای خودمان. بدانیم که هیچ ظرفیتی بدون چالش نیست و هیچ چالشی بدون ظرفیت نیست. نمی توانیم از بحران فرار کنیم، زیرا شرایط و ظرفیت های ما باعث شده تا دیگران برای ما بحران ایجاد کنند. 
وزیر امور خارجه با بیان این که آیت الله هاشمی تأکید داشت از ظرفیت عاقلانه استفاده کنیم، خاطرنشان کرد: اگر ایشان نگران بودند جامعه در مورد مذاکره با صدام چه می گوید، هرگزمسیر منطقه را عوض نمی کردند. 
ظریف ادامه داد: اگر آقای هاشمی با امیرعبدالله مذاکره نمی کرد، هرگز نمی توانست مسیر تاریخ را عوض کند. 
وی اظهار داشت: در منطقه، هر کشوری را که نگاه کنیم یا تسلیحات او از ما بیشتر است یا امکانات دیگری دارند اما نقطه تمایز ما اتکاء به خدا و مردم است. 
وزیر امور خارجه ادامه داد: قدر این ظرفیت را باید بدانیم؛ همانطور که قدر حضورمان در منطقه و استقلال مان را هم می دانیم.
ظریف با اشاره به این که قدر فرصت دیپلماسی را نیز باید بدانیم، تاکید کرد: دیپلماسی می تواند فرصت عبور بدون مخاطره از مشکلات را فراهم کند؛ آقای هاشمی قدر این فرصت را می دانست.