۰ نفر

در دومین نشست‌ رسانه و بازنمایی رویدادها عنوان شد؛

الحسینی: شفافیت باعث اصلاح فعالیت‌هاى دولت مى‌شود/ سرزعیم: اغراق در فساد نباید صورت بگیرد

۳۰ تیر ۱۳۹۷، ۱۱:۲۹
کد خبر: 286713
الحسینی: شفافیت باعث اصلاح فعالیت‌هاى دولت مى‌شود/ سرزعیم: اغراق در فساد نباید صورت بگیرد

دومین نشست از سلسله نشست‌های رسانه ، افکار عمومی و بازنمایی رویدادها در سالن جلسات وزارتخانه رفاه و تأمین اجتماعی برگزار شد.

به گزارش اقتصادآنلاین، دومین نشست از سلسله نشست‌های رسانه، افکار عمومی و بازنمایی رویدادها با حضور سیدمحمدصادق الحسینی (اقتصاددان)، سعید لیلاز (استاد اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی)، شهاب الدین طباطبایی (روزنامه نگار)، علی سرزعیم (معاون امور اقتصادی وزارت رفاه) و جمعی از فعالان حوزه رسانه‌ای در سالن جلسات وزارتخانه رفاه و تأمین اجتماعی برگزار شد.

صادق الحسینى، کارشناس اقتصادى، در نشست رسانه، افکار عمومی و بازنمایی رویداد گفت: رسانه دیگر آن شرایط قدیم را ندارد و رسانه هاى رسمى پیشتاز جهت دهى به افکار مردم نیستند.

وی با اشاره به این که در گذشته واسط بین مردم و مسئولین و مردم و واقعیت، رسانه ها بودند ادامه داد: در فضای خیمه ای رسانه ایى،  هر رسانه خیمه ای داشت که در آن به طور رسمی مشغول فعالیت بود.

دومین نشست از سلسله نشست‌های رسانه، افکار عمومی و بازنمایی رویدادها

این کارشناس اقتصادی افزود: با حضو شبکه هاى اجتماعى فضاى خیمه اى تبدیل به فضاى موزاییکى شد و اکنون هر مسئولى کارى انجام مى‌دهد جلوى چشم مردم است و رسانه ها نقششان کاهش داشته است.

الحسینی گفت: دولت مردان ما فضاى جدید را درک نکرده اند و متوجه نیستند که واسطه ها از بین رفته اند. فعالیت مسئولان با فضاى مجازى و افکار عمومى آمیخته شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر اگر  مسئولین جریان خبر را در دست نگیرند شایعه سازى زیاد مى‌شود همانطور که اکنون صندوق هاى بازنشستگى به دلیل ابهام و پنهان کاری دولت با این مشکل رو به رو شده اند.

الحسینی درباره وضعیت فضاهای مجازی افزود: این به معنى بدون صاحب بودن فضاى جدید شبکه های اجتماعی نیست بلکه این فضا صاحبان خطرناکى دارد. این فضا غیرمتمرکز هست اما بى راس نیست.

این اقتصاد داد گفت: ما از کار جدى که بیگانگان در شکل دهی افکار عمومی در شبکه های اجتماعی روى کشور انجام مى‌دهند غافل هستیم اما باید بدانیم که وضعیت اقتصادى حال حاضر کشور شکننده اى داریم.

وی با اشاره به این که باید مردم را آگاه کنیم که فضاى اجتماعى جدید، فضاى آزادى که تصور مى‌کنند نیست و این فضا در حال رصد چه داخلى و چه خارجى است. کمبریج آنالیتیکز نمونه دقیق این ماجراست. افزود:  مسئولان باید توجه داشته باشند که اگر در برابر فعالیت هاى خود پاسخگو نباشند، شایعه ساخته میشود.

الحسینی گفت: صندوق هاى ما شفاف نیستند و در مقابل شفافیت مقابله مى‌کنند. چرا اطلاعات صندوق ها با توجه به اجبار قانونى در بورس منتشر نمى شود؟  

وی در ادامه با تاکید بر این که اگر در مسئله نرخ ارز شفافیت وجود نداشت، فساد فراگیر مى‌شد گفت:  آن استادی که می گوید در دهه شصت ارز بازار سیاه را به رسمیت نشناختیم و خیلی هم شرایط خوب بود یا اشتباه می کند یا خود را به ندانستن زده است. در آن دوره هم فساد سازمان یافته وجود داشت اما نمودی در رسانه نداشت!

این کارشناس اقتصاد گفت: این شفافیت را باید جدی گرفت. در حال حاضر به سمتى رفتیم که شفافیت باعث اصلاح فعالیت هاى دولت مى‌شود. راه اصلاح صندوق ها هم شفافیت است.

لیلاز: بحران ما در کشور بحران مشروعیت است

سعید لیلاز در این نشست گفت: شهید رجایی در سال ۵۹ آمد در تلویزیون و گفت بنزین را باید گران کنیم. یک شبه بنزین ۳ برابر شد ولی مردم به دولت اعتماد داشتند. الان اینطور نیست. ما چه کرده ایم با مردم؟

دومین نشست از سلسله نشست‌های رسانه، افکار عمومی و بازنمایی رویدادها

وی با اشاره به این که وضعیت فعلى ما در ایران مربوط به مردم نیست افزود: بحران ما در کشور بحران مشروعیت است ناشى از خیانتى است که به صداقت و آرمان گرایى مردم تحمیل شده است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: در سال ٨٦ با ایجاد کارت سوخت یک شبه بسیارى از پمپ بنزین ها از بین رفت. در ٦٠سال گذشته تنها دوره ای که نفت از قیمت جهانی بالاتر بود دوره شهید رجایی بود.

لیلاز گفت: ذهن از عین جلو افتاده وگرنه به لحاظ مادى در ٥ سال گذشته در حال رشد بودیم ولی مردم این را نمی‌بینند.

وی افزود: فساد همه دستگاه ها را در برگرفته است.

علی سرزعیم: رسانه های رسمی کار خود را انجام نمی دهند/ اغراق در فساد نباید صورت بگیرد

على سرزعیم معاون امور اقتصادى وزارت کار در ادامه این نشست گفت: یکى از مشکلات ما این است که از مرجع رسمى کسب اخبار نمى کنیم. چون این مراجع کار خود را درست انجام نمی دهند مردم به شبکه های اجتماعی می روند.

دومین نشست از سلسله نشست‌های رسانه، افکار عمومی و بازنمایی رویدادها

وی گفت: خبرنگارى که کتاب بخواند کم داریم بلکه خبرنگاران نیز بیشتر به سمت فضاى مجازى گرایش دارند در حالی که آنها باید جهت بدهند خود پیرو شده اند.

معاون وزیر کار ادامه داد: در گذشته حکومت ما با رسانه‌ها رفتار خوبى نداشت پس نباید توقع انتشار اخبار درست از رسانه را داشته باشیم.

سرزعیم افزود: اغراق در فساد از معضلات حال حاضر رسانه هاى کشور است. ضعف روابط عمومى در کشور نیز به این مسئله دامن زده است.

وی گفت: نخبگان همراه اصلاح اقتصادى کشور نیستند و آنها هم پیرو جو نادرست شبکه های اجتماعی شده اند.