۰ نفر

رییس کل بانک مرکزی تشریح کرد:

آخرین اقدامات انجام شده در مورد موسسات اعتباری غیرمجاز/ هیات‌های تسویه حساب در حال شکل گرفتن است

۷ اسفند ۱۳۹۶، ۱۹:۴۸
کد خبر: 254838
آخرین اقدامات انجام شده در مورد موسسات اعتباری غیرمجاز/ هیات‌های تسویه حساب در حال شکل گرفتن است

رئیس کل بانک مرکزی در نشست مشترک با رییس کمیسیون اقتصادی مجلس آخرین وضعیت رسیدگی به سپرده گذاران موسسات مالی را تشریح کرد.

اقتصادآنلاین - المیرا اکرمی؛ ولی الله سیف در جمع خبرنگاران گفت: محور نشست امروز بررسی آخرین اقدامات برای تعیین تکلیف سپرده‌گذاران موسسات مالی بود. البته در مورد تسویه مطالبات ساران موسسات مالی سقف مالی تعیین شده که بر اساس فرمول‌هایی مطالبات کمتر از میزان سقف تعیین شده  تسویه می‌شود.

سیف در ادامه افزود: به دلیل اینکه فرمول‌های تسویه حساب با ساران به طورکامل تبیین نشده و ابهاماتی را ایجاد کرده؛ سوالاتی را برای ساران مطرح کرده که برای رفع ابهام ساران در سایت بانک مرکزی تمامی اطلاعات وجود دارد و چنانچه ساران بعد از مراجعه به سایت با مطلبی روبرو می‌شوند که بانک مرکزی در خصوص آن ابلاغیه به بانک‌های عامل داشته، اما انجام نشده است، می‌توانند اعتراضات خود را بیان کنند.

به گفته رییس کل بانک مرکزی هیات تسویه‌ در تمامی موسسات مالی در حال شکل گرفتن است تا دارایی‌های جدید به سرعت شناسایی شده و متناسب با دارایی شناسایی شده موضوع مطالبات ساران باقی مانده تعیین تکلیف شود.

سیف با بیان اینکه در سایت بانک مرکزی تمامی تصمیمات بانک در خصوص ساران و همچنین مصوبات نمایندگان سران سه قوه وجود دارد، اظهار داشت: این مصوبات و تصمیمات به ابلاغیه‌هایی تبدیل شده و توسط بانک مرکزی به بانک‌های عامل یا موسسات مالی ابلاغ شده است.  

وی با اشاره به اینکه رسیدگی به وضعیت سپرده‌گذاران موسسات مالی در حال انجام بوده و اقدامات تکمیلی نیز در این راستا مدنظر است، گفت: البته باید متخلفان در این رابطه در هر جایگاهی هستند با برخورد قانونی روبه‌رو شوند و خوشبختانه مرجع قضایی نیز به این موضوع ورود کرده است.

سیف تاکید کرد: در هر دستگاه و سازمان و هر سمتی که هرگونه بی‌مبالاتی و تخلفی صورت گرفته که منجر به سوءاستفاده از دارایی‌ها و منابع مردم شده، باید مورد رسیدگی قرار بگیرد و با قاطعیت با آن برخورد شود.

به گفته او در حال حاضر شفافیتی در خصوص مسائل مذکور ایجاد شده و دامنه تخلفات نیز مشخص شده و این امیدواری وجود دارد که موضوع در مرجع قضایی هم به سرعت به نتیجه برسد و برخوردهای لازم با متخلفان، مسببین و مسئولان تعاونی‌ها انجام شود.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به تشکیل هیات‌های تسویه برای تک تک موسسات و تعاونی‌ها گفت: هیات‌های تسویه حساب، وظیفه دارند که هرچه سریع تر دارایی‌های متعلق به سپرده‌گذاران را شناسایی کنند و اعضای هیات تسویه به نحوی انتخاب شده‌اند که بتوانند از امکانات دستگاه‌های خود استفاده کنند تا به سرعت کارها را به جلو برود.

سیف با تاکید بر لزوم اتخاذ تدابیری که از بروز پدیده‌ موسسات مالی غیرمجاز در آینده جلوگیری کند، گفت: نظام و مردم کشور از بابت مسائل موسسات مالی خسارت دیدند و بنابراین تجربیات اخیر باید موجب شود که دستگاه‌ها احساس مسئولیت کنند و به هیچ وجه اجازه شکل‌گیری تعاونی و موسسه غیرمجاز با هدف انجام عملیات بانکی را ندهند و همواره مجوز بانک مرکزی مبنای کار قرار گیرد تا این بانک بتواند نظارت و مراقبت‌های لازم را از سپرده‌های سپرده‌گذاران داشته باشد.