۰ نفر

شریعتمداری:‌ استان‌ها، کشور صادراتی مشخص داشته باشند

توجه ویژه به بخش معدن‌ و اکتشاف در سال۹۷/ صنعت نساجی کشور نوسازی می‌شود

۵ اسفند ۱۳۹۶، ۱۴:۱۴
کد خبر: 254279
توجه ویژه به بخش معدن‌ و اکتشاف در سال۹۷/ صنعت نساجی کشور نوسازی می‌شود

وزیر صنعت، ‌معدن و تجارت گفت: حوزه معدن و توجه به اکتشاف اولویت اصلی این وزارتخانه در سال آینده خواهد بود؛ در این پیوند، اصلاح مقررات معدنی در دستور کار است و واگذاری پهنه های غیرفعال به مردم برای فعال کردن آنها از مهمترین برنامه هاست.

 «محمد شریعتمداری» در نشست با روسای سازمان های استانی صنعت، معدن و تجارت افزود: باید همه امکانات برای این موضوع مهم در سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی، معاونت معدنی وزارتخانه و ایمیدرو بسیج شوند. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا ،  وی اظهار کرد: سال 97 مشارکت ایدرو و ایمیدرو در پروژه های مختلف را بیشتر از سال های گذشته شاهد خواهیم بود، این دو سازمان می توانند معادل 9 هزار میلیارد ریال بابت بدهی های خود ضمانت نامه صادر کنند و تا 49 درصد اجازه مشارکت در پروژه های مختلف را دارند.

پیش از این «مهدی کرباسیان» معاون وزیر صنعت معدن و تجارت اعلام کرده بود: پنج درصد از تولید ناخالص داخلی کشور از بخش معدن و صنایع معدنی است، اما با این وجود 22 درصد صادرات کشور در این حوزه انجام می شود.

** نهایی شدن طرح نوسازی صنعت نساجی

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با اشاره به برنامه های مربوط به طرح نوسازی صنایع گفت : طرح نوسازی صنایع حوزه صنایع نساجی تهیه و در 13 سرفصل نهایی شده است.

وی ادامه داد: برنامه توسعه فعالیت های صنعت خودروسازی آخرین مراحل ویرایش نهایی خود را می گذراند و برنامه توسعه فعالیت های صنایع معدنی بویژه فولاد در ستاد فولاد نهایی شده و تا پایان سال ابلاغ می شود.

شریعتمداری تاکید کرد: دورنمای سال 97 در حوزه صنعت و تولید مثبت و خوب است و بخش قابل ملاحظه ای از آنچه مورد نظر بوده در مجلس تصویب و ابلاغ شده است‌.

وی تصریح کرد: مجموعه احکام مصوب شده در مجلس تصویر روشنی از سال آینده به ما می دهد و پیگیری روسای سازمانها در استانها و پافشاری آنها برای رسیدن به اهداف ضرورت دارد.

** طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی

شریعتمداری با اشاره به اجرای طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی در سال آینده، گفت: این اقدام حرکت قابل توجهی است و سهم 70 هزار دستگاهی هدفگذاری شده برای سال نخست این طرح در سال 97 باید محقق شود.

وی تاکید کرد: نوسازی خودروهای سنگین معادن نیز باید در طرح نوسازی خودروهای سنگین گنجانده شود.

تعداد خودروهای جایگزین شده در سه سال اجرای طرح 202 هزار و 500 دستگاه است که منابع اختصاص یافته از سوی دولت معادل قطعات منفصله خودرو (بیش از هفت میلیارد دلار) برآورد شده است.

در این طرح سهم تسهیلات بانکی 212 هزار و 600 میلیارد ریال و آورده متقاضی 183 هزار میلیارد ریال خواهد بود.

** استان ها، کشور صادراتی مشخص داشته باشند

این مقام مسئول تصریح کرد: سازمان توسعه تجارت در نخستین فرصت باید با تغییر ساختار مانند سازمان های صادراتی جهان در جایگاه واقعی خود برای حمایت از صادرات قرار بگیرد، همچنین در استان ها باید با توجه ویژه به صادرات و تجارت خارجی، بخش های صادراتی فعال شوند و همه استان ها کشور صادراتی مشخص و هدفگذاری مشخص داشته باشند.

وی گفت: به موضوع آموزش و مدیریت در سال 97 باید توجه ویژه داشته باشیم؛ در این پیوند، ایدرو و ایمیدرو برای کمک به آموزش استان ها باید برنامه داشته باشند.

برپایه این گزارش، استفاده از ظرفیت اصناف بویژه صنوف تولیدی، واحدهای کوچک و متوسط (sme)ها در توسعه صادرات موضوع مهم دیگری بود که شریعتمداری در این نشست بدان اشاره کرد و افزود: این مهم باید در اولویت سازمان توسعه تجارت باشد و عملکرد استان ها را در این زمینه مورد ارزیابی و بررسی قرار دهد .

ایجاد مراکز تجاری در خارج از کشور و راه اندازی فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای و توجه به فعالیت های دانش بنیان و واحدهای صادرات گرا، موضوعات مهم دیگری بودند که به گفته وزیر صنعت‌، معدن و تجارت باید در دستور کار قرار گیرد و به صورت جدی در برنامه ها دیده شود و برای نوسازی واحدهای صنعتی، باید واحدهای تولیدی صادرات گرا و دانش بنیان در اولویت باشد.

وی ادامه داد: استان ها دفاتر خود را برای جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی در سطح منطقه خود فعال و باید از کیک سرمایه گذاری خارجی سهم بیشتری بگیرند، همچنین همه پرداخت ها و مصارف منابع دولتی از جمله مابه التفاوت پرداخت سود بانکی باید هدفمند بوده و به افزایش ثروت کشور کمک کند‌.