۰ نفر

انتقال پیام منفی به جامعه؛

نوبخت: عدم رای به کلیات بودجه باعث اتلاف ۷۲ساعته وقت می‌شود/ این بودجه قرار نیست به همه مشکلات کشور در طی یک سال پاسخ مثبت دهد

۸ بهمن ۱۳۹۶، ۱۷:۰۶
کد خبر: 248247
نوبخت: عدم رای به کلیات بودجه باعث اتلاف ۷۲ساعته وقت می‌شود/ این بودجه قرار نیست به همه مشکلات کشور در طی یک سال پاسخ مثبت دهد

رییس سازمان برنامه و بودجه با تاکید بر اهمیت تصویب کلیات بودجه سال ۹۷ و لزوم تسریع در بررسی جزئیات این لایحه، خاطرنشان کرد: عدم رای نمایندگان به کلیات بودجه تنها باعث اتلاف ۷۲ ساعته وقت نمایندگان شده و پیام منفی به جامعه منتقل می‌کند.

محمدباقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه بعدازظهر یکشنبه در جریان بررسی کلیات لایحه بودجه سال ۹۷ در صحن علنی مجلس شورای اسلامی پس از بیان اظهار نظرات مخالفان و موافقان این لایحه با تقدیر از موافقان کلیات لایحه بودجه سال آینده، اظهار کرد: مجلس پس از استماع بیانات موافقان و مخالفان محترم لایحه در مرحله‌ یک تصمیم قرار گرفته است؛ این تصمیم قطعا بر پایه ملاک و شاخصی خواهد بود که بتواند متناسب با این تصمیم انتخاب شود. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا ، وی ادامه داد: تصمیم مجلس محترم این است که آیا به کلیات لایحه بودجه رای بدهد یا خیر؛ مفهوم دیگر این تصمیم آن است که مجلس محترم قرار نیست که الان در خصوص بودجه سال ۱۳۹۷ تایید یا عدم تایید داشته باشد بلکه فقط موضوع رای به کلیات مطرح است.

رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: شاخصی که می‌تواند به ما کمک کند که آیا ما و وجدان‌مان و خدایمان و مردمی که از تصمیمات ما مطلع می‌شوند، ببینند آیا نمایندگان‌شان به حق یا شاخص درست عمل کردند یا نه، مهم این است که از چه شاخصی برای چه موضوعی استفاده شود. در جلسه امروز موضوع ما بودجه است و باید بدانیم بودجه‌ای که بر اساس ماده یک قانون محاسبات عمومی، بودجه‌ای است که قرار است توقعات ما را برطرف کند دارای چه ظرفیت‌هایی است.

نوبخت با تاکید بر اینکه این بودجه قرار نیست که بتواند به همه مشکلات کشور در طی یک سال پاسخ مثبت بدهد، خاطرنشان کرد: بودجه سال آینده بر اساس ماده یک قانون محاسبات عمومی یک پیش‌بینی از درآمد و منابع تامین اعتبار و همچنین برآوردی از مصارفی است که اگر در راستای سیاست‌های مورد نظر هزینه شود، می‌توانند ما را به اهداف‌ مورد نظرمان برسانند.

وی ادامه داد: بر اساس این ماده قانونی در بودجه تنها دو موضوع پیش‌بینی منابع و مصارف و سیاست‌ها و اهداف بیان می‌شود.

وی ادامه داد: بر اساس این ماده قانونی در بودجه تنها دو موضوع پیش‌بینی منابع و مصارف و سیاست‌ها و اهداف بیان می‌شود. هر نماینده محترمی اگر در خصوص این پیش‌بینی یعنی منابع و مصارف اشکالی می‌بیند به کلیات لایحه رای ندهد. همچنین اگر نسبت به سیاست‌ها و اهدافی که در لایحه و گزارش کمیسیون تلفیق دنبال می‌شود نماینده‌ای اعتراض دارد و آن را از اهداف برنامه ششم به عنوان سند بالادستی نمی‌داند حتما به این لایحه رای ندهد.

سخنگوی دولت گفت: با توجه به این‌که در سیاست‌ها می‌گوییم سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مورد نظر و در اهداف اعلام می‌کنیم که اهداف قانون برنامه ششم مطرح است، پس ضابطه و شاخص ما برای منابع و مصارف و دقت پیش‌بینی و واقع‌بینانه بودن یا نبودن این پیش‌بینی است بنابراین اگر نمایندگان به این نتیجه رسیدند که سیاست‌هایی که در این لایحه تبیین شده است با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و همچنین با اهداف برنامه ششم متباین است حتما به این لایحه رای ندهند اما اگر سیاست مورد نظر در این لایحه و گزارش دقیقا سیاست اقتصاد مقاومتی بود و برنامه‌ها همان برنامه‌های برنامه ششم بود، قطعا هیچ حجت دیگری میان ما و خدا وجود ندارد جز اینکه به کلیات این لایحه رای مثبت داده شود.

وی گفت:‌ آنچه در پیش‌بینی دولت برای منابع در سال 1397 بود، چیزی در حد 368 میلیارد تومان بود که کمیسیون محترم با افزودن بخشی در قسمت درآمدها نه در بخش واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای نفت و دارایی‌های مالی یعنی اوراق، منابع بودجه را به 385 هزار میلیارد تومان یعنی 4.7 درصد افزایش داد. پایه و مبنای این عدد نسبت به مالیات است و مالیات نیز در حد 6.7 درصد یعنی به اندازه نرخ تورم رشد کرد که از نظر ما این مالیات به قیمت جاری قابل دستیابی است.

رییس سازمان برنامه و بودجه خاطرنشان کرد: اگر نمایندگان به دنبال یک منبع مطمئن می‌گردند، منابع حاصل از درآمدهای مالیاتی پیش‌بینی شده در لایحه دولت یک منبع مطمئن است اما بیشتر از این میزان پیش‌بینی شده می‌تواند به مودیان فشار وارد کند بنابراین چنانچه در لایحه دولت آمده و کمیسیون تلفیق نیز اعلام کرده، من می‌گویم که منبع پیش‌بینی شده در لایحه بودجه واقع‌بینانه و قابل دستیابی است.

وی با اشاره به نرخ پیش‌بینی شده نفت در لایحه بودجه سال 97، گفت: سال قبل من در تریبون مجلس اعلام کردم که نظر دولت نسبت به نفت در حد 50 دلار است و امروز مشاهده می‌کنیم که دقیقا پیش‌بینی سال قبل دولت تحقق پیدا کرده است و به طور متوسط در 10 ماه گذشته قیمت دلار به اندکی از 50 دلار نیز بالاتر رفته است. همین دولت امروز به نمایندگان می‌گوید که با 55 دلار برای هر بشکه قیمت‌گذاری می‌توانیم قیمت‌گذاری واقع‌بینانه‌ای داشته باشیم.

نوبخت با تقدیر از کمیسیون تلفیق برای تایید رقم 55 دلار برای نرخ هر بشکه نفت در لایحه بودجه سال 97، افزود: اعداد و ارقامی که به عنوان منابع در گزارش کمیسیون تلفیق و لایحه دولت وجود دارد و با توجه به ماده یک قانون محاسبات عمومی اعلام می‌کنم که پیش‌بینی‌های انجام شده در لایحه بودجه صحیح است. البته نمایندگان این حق را نیز دارند که اگر فکر می‌کنند این پیش‌بینی صحیح نیست آن را تغییر دهند.

وی اظهار کرد: نمایندگان برای اینکه پیش‌بینی‌های لایحه بودجه را تغییر دهند و آن را به آنچه که فکر می‌کنند واقعی است نزدیک کنند پس باید به کلیات آن رای دهند و بدانند که راهی جز تایید کلیات بودجه ندارند.

سخنگوی دولت با بیان این‌که «بر اساس قانون آیین‌نامه داخلی مجلس در صورت رد کلیات لایحه بودجه، این لایحه به کمیسیون تلفیق باز می‌گردد و پس از 72 ساعت مجددا به رای گذاشته می‌شود»، خاطرنشان کرد: الان این امکان وجود دارد که نمایندگان 72 ساعت زودتر تغییرات مورد نظر خود را پس از تصویب کلیات و بدون آنکه یک پیام منفی به جامعه منتقل کنیم که مجلس لایحه دولت را رد کرده است، انجام دهد.

نوبخت گفت:‌ لایحه بودجه مدتی است در اختیار نمایندگان است و مجلس محترم هر تغییری که مناسب می‌دانسته را تاکنون اعمال کرده است و در صورتی که کلیات لایحه رد شود افکار عمومی از مجلس سوال می‌کنند که اگر این لایحه مورد نظر شما نبود، خب آن را تغییر می‌دادید. از سوی دیگر ممکن است نمایندگانی باشند که بگویند لایحه دولت بهتر از گزارش کمیسیون تلفیق بود. در این شرایط نیز باز انتخاب بر عهده نمایندگان است و آنها می‌توانند پیشنهاد بازگشت به لایحه دولت را ارائه دهند.

وی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به سیاست‌های آمده در لایحه بودجه سال 97، خاطرنشان کرد: سیاست ما در بودجه سیاست کاهش فقر مطلق در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است. دولت در سال آینده مصمم است با همکاری مجلس نه تنها به افرادی که تشخیص می‌دهیم مستحق دریافت یارانه هستند بلکه خواهیم توانست به گروه دیگری که پایین‌تر از خط مستمری هستند نیز یارانه پرداخت کنیم.

سخنگوی دولت با اشاره به اجرای طرح افزایش 3.4 برابری یارانه‌های خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی از سوی دولت از ابتدای سال 96 که توسط مجلس تصویب شده بود، گفت: نگاه مجلس و موافقت دولت با این طرح باعث شد که بتوانیم نسبت به افزایش درآمد و مستمری اقشار آسیب‌پذیر و اقشار تحت پوشش و حمایت اقدام کنیم که این کار صورت گرفت. تقریبا در سال جاری چهار هزار میلیار تومان یارانه خانوارهای تحت پوشش در کل سال افزایش یافت که تصمیم نمایندگان مجلس بود و دولت با آن موافقت کرد.

نوبخت افزود: برای سال آینده دولت می‌خواهد این رقم را به هفت هزار میلیارد تومان افزایش دهد و نمایندگان نیز قطعا این موضوع را به عنوان نوعی توجه به اقشار کم درآمد تایید خواهند کرد. در نتیجه اگر با وضعیت فعلی در این زمینه گام برداریم، دولت این قول را می‌دهد که برنامه ارائه شده از سوی رییس‌جمهور در انتخابات مبنی بر به صفر رساندن فقر مطلق تا پایان دولت دوازدهم تحقق یابد. در این زمینه حتما مقام معظم رهبری نیز خرسند خواهند شد از اینکه ببینند نوع نگاه دولت و مجلس به اقشار کم درآمد است.

به گزارش ایسنا، رییس سازمان برنامه و بودجه در بخش دیگری از صحبت‌های خود در حمایت از کلیات لایحه بودجه سال 97 به بیان اهداف آمده در این لایحه پرداخت و اشتغال را به عنوان نخستین هدف لایحه بیان کرد و گفت: اگر نمایندگان فکر می‌کنند که برنامه اشتغال لایحه بودجه 97 جزء اهداف برنامه ششم نیست حتما به این لایحه رای ندهند اما بر اساس گزارش مکتوبی که به نمایندگان ارائه شده است، با اجرای 9 برنامه می‌توانیم یک میلیون و 32 هزار فرصت شغلی با رقمی حدود 73 هزار و 400 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری ایجاد کنیم.

وی با تاکید بر اینکه این کار به معنای آن نیست که پول بپاشیم یا اینکه بیکاران را بدهکار کنیم، خاطرنشان کرد: این اقدام بدان معناست که دولت می‌خواهد این میزان سرمایه‌گذاری را در قالب اجرای 9 برنامه از جمله ایمن‌سازی بافت‌های مسکونی، برنامه‌هایی در حوزه حمل و نقل و برنامه‌هایی در زمینه پرورش و تکثیر ماهی در قفس و توسعه کشت گلخانه‌ای و صنایع تبدیلی و تکمیلی انجام دهد.  

نوبخت با اشاره به برنامه‌های دولت در زمینه ایمن‌سازی بافت‌های مسکونی، گفت: دولت قرار است از سال 97، 10 هزار واحد مسکونی روستایی و شهری که در بافت فرسوده قرار دارد را بازسازی کند تا دیگر افکار عمومی نگران مسائلی نظیر زلزله نباشند. این طرح اینگونه اجرا نخواهد شد که هر واحد مسکونی بازسازی شود بلکه این طرح به صورت محله به محله اجرا و شهرهای مدرن، آباد و آماده برای مردم ایجاد خواهند شد که در آن تمام نیازهای مردم تامین شده باشد.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد:‌ دولت می‌خواهد 50 هزار واحد مسکونی در شهر و 50 هزار واحد مسکونی در روستا بسازد که در مجموع با این اقدامات علاوه بر ایمن‌سازی ابنیه در بافت‌های فرسوده و ساخت واحدهای مسکونی ارزان قیمت، دولت می‌تواند 300 هزار فرصت شغلی از این طریق ایجاد کند.

وی گفت:‌ در ارتباط با حمل و نقل درون شهری و برون شهری، دولت حدود 25 هزار فرصت شغلی پیش‌بینی کرده است. با اجرای این طرح‌ها علاوه بر اینکه می‌توانیم تعداد زیادی از ناوگان حمل و نقل را نوسازی کنیم،‌ تعداد زیادی نیز فرصت شغلی ایجاد خواهد شد که متعاقب آن هم آلودگی هوا رفع می‌شود و هم چهره‌ای تازه‌تر به شهرها داده می‌شود.

نوبخت با اشاره به برنامه‌های دولت برای حمایت از برنامه‌های پرورش و تکثیر ماهی در قفس و توسعه کشت گلخانه‌ای و صنایع تبدیلی و تکمیلی،‌ افزود: در لایحه جزئیات ایجاد 67 هزار فرصت شغلی در این زمینه آمده است. همچنین در ارتباط با سیاست‌های فعال بازار کار و طرح کارورزی 221 هزار فرصت شغلی در لایحه دولت برنامه‌ریزی شده است. همچنین در خصوص صنایع کوچک و خوشه‌های صنعتی اشتغالزا 75 هزار فرصت شغلی، برای تکمیل طرح‌های نیمه تمام صنعتی و حوزه گردشگری به ترتیب 52 هزار و 173 هزار فرصت شغلی پیش‌بینی شده است.

وی تصریح کرد: در لایحه‌ بودجه 97 که دولت آن را ارائه کرده و کمیسیون تلفیق نیز آن را تصویب کرده است می‌توانیم به شش درصد رشد اقتصادی دست یابیم و همچنین بر اساس این لایحه می‌توانیم رشد سرمایه‌گذاری را به 11.2 درصد و نرخ تورم را همچنان تک رقمی نگه داریم و نرخ بیکاری را حداقل یک واحد درصد کاهش دهیم.

رییس سازمان برنامه و بودجه در پایان اظهار کرد: نمایندگان مجلس اگر قرار است داوری کنند ببینند که آیا اهداف و برنامه‌هایی که دولت در لایحه بودجه آورده در برنامه ششم وجود دارد یا خیر که در واقعیت باید گفت که اینگونه است. در پایان از همه نمایندگان شریف، فهیم و نکته‌سنج خواهش می‌کنم که به کلیات لایحه بودجه 97 رای مثبت دهند چرا که بازگشت این لایحه به کمیسیون جز اینکه 72 ساعت وقت نمایندگان مجلس را به تاخیر بیندازد و یک پیام منفی به جامعه‌ای که نیازمند نشاط و امید است صادر نکند، نتیجه‌ای نخواهد داشت.