۰ نفر

نوبخت در نشست خبری با خبرنگاران پارلمانی:

برای ۳۴۰دستگاه بودجه عملیاتی در نظر گرفته شده است

۳ بهمن ۱۳۹۶، ۱۴:۰۸
کد خبر: 246997
برای ۳۴۰دستگاه بودجه عملیاتی در نظر گرفته شده است

سخنگوی دولت گفت:‌ بودجه سال 97 متفاوت با بودجه سنواتی گذشته تدوین شد و نخستین تحول در بودجه سال آینده اصلاحاتی است که در ساختار تدوین بودجه درنظر گرفته شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین، محمد باقر نوبخت در نشست خبری خود در جمع خبرنگاران پارلمانی با اشاره به اینکه تصمیم گیری در مورد تغییر در روال بودجه ریزی در سال 80 انجام شد، گفت: البته این اتفاق مغفول ماند و تا امسال رخ نداد.

به گفته سخنگوی دولت در روال فعلی برای هر دستگاه بودجه سال گذشته به اضافه 5 تا 10 درصد افزایش اعتبار بدون توجه به افزایش اهداف آن دستگاه در نظر گرفته می شد.

برای 340 دستگاه و ردیف بودجه عملیاتی در نظر گرفته شده است

نوبخت در بخش دیگری از سخنانش افزود: در بودجه سال 97 بودجه مبتنی بر عملکرد که حکم قانونی برای آن صادر شده بود، شروع شده است.

او با اشاره به اینکه در قانون برنامه ششم تاکید شده که تا 20 درصد از بودجه ریزی دستگاه ها بر مبنای عملکرد باشد، یعنی بودجه ای براساس قیمت تمام شده محصولی که قرار است آن را در سال آینده ارائه کنیم، تصویب کنیم و بر این اساس برای 340 دستگاه و ردیف بودجه عملیاتی در نظر گرفته شده است.

به گفته رییس سازمان برنامه و بودجه برای اینکه مجلس در جریان نحوه بودجه ریزی قرار بگیرد علاوه بر کتب های معمول، کتابی منتشر شده تا حرکت 340 ردیف و دستگاه و نحوه محاسبه متفاوت آن با سنوات گذشته مشخص شود.

نوبخت با تاکید بر شفافیت بودجه سال 97، اطلاع مردم از ریز بودجه دستگاه های مختلف را دلیلی برای این شفافیت دانست و اظهار داشت: علاوه بر این 6 هزار سند در 14 مجلد بیشتر از پیوست های سال گذشته به مجلس ارائه دادیم و این موارد در سایت سازمان برنامه و بودجه هم گذاشته ایم.

او تمرکز بودجه ریزی از مرکز به استان ها را از دیگر تغییرات بودجه سال آینده برشمرد و گفت:  به موجب این موضوع 20 واحد درصد از بودجه ای که استان ها باید برای آن تصمیم گیری کنند به نسبت سال 95 در سال 97 بیشتر شده است؛ به عبارت دیگر 868 طرح عمرانی که در مرکز برای آنها تصمیم گرفته می شد به استان ها واگذار کردیم و بنابراین در راستای تمرکز زدایی قدم برداشته ایم.

بازسازی بافت های فرسوده در سال 97

نوبخت به بخشی دیگر از لایحه بودجه سال 97 اشاره کرد و توضیح داد: تلاش داریم در سال 97 بافت فرسوده در شهرها و روستاها را بازسازی کنیم و انجام این کار خانه به خانه نخواهد بود، بلکه هر محله به شکل یک شهرک درنظر گرفته می شود و آن را بازسازی می کنیم.

سخنگوی دولت گفت: با این کار تعداد خانه هایی که در محله ها ایجاد می شود بیش از شرایط عادی است و می توانیم در سال یک میلیون مسکن فراهم کنیم و آنها را با وام 9 درصد به افراد بدهیم.

سه برنامه برای بخش کشاورزی

سخنگوی دولت در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه برای بخش کشاورزی سه برنامه وجود دارد، گفت: از جمله این برنامه ها پرورش ماهی در قفس و یا کشت گلخانه‌ای با توجه به کمبود آب است.

نوبخت در ادامه افزود: همچنین یکی از برنامه ها این است که تسهیلات به واحدهای صنعتی نیمه تمام یا واحدهایی که با تمام ظرفیت کار نمی‌کنند، داده شود که این طرح هم اشتغال زایی را به دنبال خواهد داشت.

به گفته او مهارت‌آموزی درباره مشاغل روستایی و عشایر هم در دستور کار دولت  قرار دارد.

نوبخت به موضوع طرح‌های ناتمام هم اشاره و تصریح کرد: حدود ۷۱ هزار پروژه ناتمام وجود دارد که ۶۸ هزار تای آن مربوط به پروژه استانی و شش هزار مربوط به پروژه ملی است که نیمه تمام مانده است.

به گفته او برای اتمام این پروژه‌ها حدود ۵۰۰ هزار میلیارد تومان پول نیاز است که در بودجه این میزان پول وجود ندارد، بنابراین بر اساس مکانیزم مرسوم در دنیا موسوم به مکانیزم شرکت خصوصی - عمومی، ۱۵ هزار میلیارد تومان منابع اختصاص داده شده تا حدود ۱۲۶ هزار میلیارد تومان منابع برای اتمام طرح‌ها از طریق شرکت‌های بخش غیردولتی استفاده شود.

کمیسیون تلفیق کمک‌های خوبی داشته

نوبخت با اشاره به اینکه تاکنون کمیسیون تلفیق کمک‌های خوبی داشته، گفت: انتظار این است که مجلس از این اصلاحات پشتیبانی می‌کند، اصلاحاتی که ممکن است موافقان و مخالفانی داشته باشد ولی انتظار ما از اصحاب رسانه و صاحب نظران کمک به دولت برای انجام برنامه‌های اصلاحات اقتصادی است.

او با تاکید بر اینکه دولت نیاز به همکاری مجلس در همه موارد دارد، اظهار داشت: امیدواریم با همکاری مجلس و دولت، قانون بودجه خوبی برای سال آینده در دستور کار قرار بگیرد.