۰ نفر

دلیل گرانی گوشی از زبان وزیر ارتباطات

جهرمی: تا ۱۴بهمن یک گوشی دیگر شامل رجیستری می‌شود/ پیگیری ورود تأمین اجتماعی به واردات آیفون

۱ بهمن ۱۳۹۶، ۱۵:۲۱
کد خبر: 246474
جهرمی: تا ۱۴بهمن یک گوشی دیگر شامل رجیستری می‌شود/ پیگیری ورود تأمین اجتماعی به واردات آیفون

وزیر ارتباطات گفت: طرح رجیستری به بخش حساس ماجرا رسیده و بخشی که بیشترین قاچاق را برعهده دارند، در قسمت آخر طرح رجیستری قرار دارند و اکثر قاچاق در چند برند باقی‌مانده می‌شود.

محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در موضوع اجرای طرح ثبت شناسه تلفن همراه دو موضوع افزایش 25 درصدی قیمت گوشی و انحصاری شدن واردات مطرح است. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، وی گفت: اینکه واردکنندگان رسمی افزایش درآمد داشته‌اند، توضیحات واضحات است، زیرا اساساً برخورد با قاچاق به معنی بی‌رونق کردن قاچاق و رونق واردات رسمی است.

وی گفت:‌ اما درباره اینکه اعلام شده فلان دستگاه دولتی در حوزه واردات اقدام کرده است، من اطلاعی ندارم و باید توسط وزارت صنعت پیگیری شود که این موضوع را در حاشیه جلسه هیأت دولت از وزیر کار پیگیری می‌کنم.

روز گذشته اعلام شد که یکی از شرکت‌های زیرمجموعه سازمان تأمین اجتماعی متعلق به وزارت کار واردکننده رسمی آیفون شده است.

جهرمی گفت: همچنین در کارگروه رجیستری، موضوع مقابله با انحصاری شدن بازار بررسی شد که با توجه به اینکه مجوزها را وزارت صنعت را صادر می‌کند، این وزارتخانه اعلام کرد که در صدور مجوز محدودیتی نداریم و در این باره پیشنهاد شد که به فروشگا‌ه‌های آنلاین محصولات الکترونیکی مجوز واردات داده شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر طرح رجیستری به بخش حساس ماجرا رسیده و گروهی که بیشترین برندهایی که اغلب قاچاق در آن حوزه‌هاست، این شائبه‌ها را ایجاد کرده‌اند.

وی توضیح داد: افزایش 25 درصدی قیمت گوشی به دلیل اجرای رجیستری را اکیداً تکذیب می‌کنم، البته افزایش قیمت گوشی را تکذیب نمی‌کنم و مردم می بینند. اما زمانی که طرح رجیستری شروع شد، دلار 3 هزار و 900 تومان بود و اکنون 4 هزار و 500 تومان است همچنین در آن زمان ارز وارداتی به گوشی تعلق می‌گرفت که اکنون واردات با ارز آزاد انجام می‌شود. این عوامل روی قیمت گوشی تاثیر گذار است.

وی ادامه داد: اما درباره انحصاری نشدن بازار گوشی که خود انحصار باعث افزایش قیمت می‌شود پیگیری کرده‌ایم.

وی گفت: از امروز که به سمت تولید گوشی‌های آسیایی می‌رویم از این فضاسازی‌ها و جوسازی‌ها ایجاد می‌شود اما ما فقط تعهد پاسخگویی به مردم را داریم همچنان که تاکنون اشکالات طرح را دریافت کرده‌ایم و از این به بعد هم دریافت می‌کنیم و در رفع آنها می‌کوشیم اما به فضاسازی‌ها اعتنایی نمی‌کنیم.

وی گفت: وزارت ارتباطات حتی یک ریال از انجام رجیستری سود نمی‌کند و تنها هزینه مالی و پذیرش مسئولیت آن با وزارت ارتباطات بوده است زیرا اعتقاد داریم این کار مهم است و به نفع دولت و مردم خواهد بود.

وی گفت: علاوه‌بر دستاوردهای مالی رجیستری برای دولت در دوره کمبود منابع مالی دولت و اطمینان از سلامت گوشی برای مردم دستاورد فاز دوم رجیستری جلوگیری از سرقت تلفن همراه است که نفع آن مستقیماً برای مردم خواهد بود.

وی در پاسخ سوالی درباره شفاف نبودن حقوق مردم در شهرهای کوچک از وضعیت کیفیت سرویس دهی اپراتورها که بسیاری از روستاها و جاده ها تحت پوشش نیستن، گفت: مردم حق دارند از حقوق خود درباره تکلیف اپراتورها در ایجاد پوشش خدمات مطلع شوند؛ از این رو از رگولاتوری خواسته‌ایم سامانه‌ای برای اعلام میزان پوشش خدمات شهری و روستایی که توسط اپراتورها اجرا شده ایجاد کند که علاوه‌بر پارامترهای رگولاتوری بر اساس تجربه مشترکان و آرای عمومی باشد.

وی ادامه داد: این سامانه سطح تعهدات پروانه اپراتور، وضعیت فعلی و میزان انطباق اجرا با عمل اپراتور را به مردم نشان دهد و علاوه‌بر اینکه باعث رقابت اپراتورها می‌شود، باعث شفافیت برای کاربران نیز خواهد شد.

وی گفت:‌ در حال حاضر بنا بر آمار، پوشش در جاده‌های اصلی صد درصد است، مگر در نقاطی که به ‌اصطلاح کچلی پوشش وجود داد اما در جاده‌های فرعی این آمار پایین‌تر است.

وزیر ارتباطات گفت: نبود شبکه برق سراسری، گران بودن هزینه برق‌رسانی، تأمین امنیت و سرقت از جمله دلایلی است که توسط اپراتورها برای ضعف پوشش جاده‌ای اعلام می‌شود.

وی گفت: ارتباطات ضروری است و کالای لوکس نیست به ویژه اینکه اغلب مناطق فاقد پوشش شامل مناطق حادثه‌خیز، کوهستانی و گردنه هستند درحالی‌که در صورت بروز تصادف در این مناطق نیاز به برقراری ارتباط برای درخواست کمک است.

جهرمی گفت: با پیگیری‌های رگولاتوری در 6 ماه گذشته 100 نقطه حادثه‌خیز جاده‌ای اصلاح پوشش شده است.

وی همچنین گفت: فیبر کشی در مناطق روستایی کار اقتصادی و مقرون به صرفه ای نیست و در حال بررسی هستیم تا شبکه دسترسی فیبر نوری در قالب طرح USO توسط دولت انجام شود.