۰ نفر

ظریف در روسیه:

هیچ نیروی نظامی خارجی نمی‌تواند در دریای خزر مستقر شود

۱۳ آذر ۱۳۹۶، ۱۶:۵۴
کد خبر: 235651
هیچ نیروی نظامی خارجی نمی‌تواند در دریای خزر مستقر شود

وزیر امور خارجه کشورمان می‌گوید که طبق توافق صورت گرفته بین ۵ کشور حاشیه دریای خزر، هیچ نیروی نظامی خارجی نمی‌تواند در این پهنه آبی مستقر شود.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان که برای شرکت در نشست وزرای خارجه کشورهای حاشیه دریای خزر عازم پایتخت روسیه شده است، با اشاره به مذاکرات صورت گرفته در ارتباط با کنوانسیون دریای خزر بین 5 کشور حوزه دریای خزر اعلام کرد: طبق توافق صورت گرفته هیچ نیروی نظامی خارجی نمی‌تواند در این دریا مستقر شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، محمد جواد ظریف در هنگام ورود به مسکو در جمع خبرنگاران با اشاره به برگزاری هفتمین اجلاس وزرای خارجه کشورهای ساحلی دریای خزر در مسکو، اظهار کرد: تاکنون 49 اجلاس کارشناسی در ارتباط با این موضوع برگزار شده و در دو سه روز گذشته نیز اجلاس ویژه کارشناسی جهت آماده سازی برگزاری اجلاس وزرا برگزار شد و در امروز و فردا نیز اجلاس وزرا برای آماده سازی اجلاس سران که قرار است در آستانه تشکیل شود، برگزار می شود.

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان با بیان اینکه تاکنون پیشرفت‌های خوبی در بحث کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر حاصل شده است افزود: در کنار این کنوانسیون 12 سند نیز مورد توافق قرار گرفته است.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه مذاکرات جدی در حال انجام است تا در مورد تمام مسائل مربوط به کنوانسیون بین 5 کشور توافق حاصل شود ادامه داد: در بیشتر حوزه‌ها توافق حاصل شده ولی همانطور که گفتم باید در مورد تمام مفاد کنوانسیون به توافق برسیم.

این دیپلمات عالی رتبه با اشاره به برخی از توافقات حاصله بین 5 کشور این حوزه در مورد کنوانسیون دریای خزر خاطر نشان کرد: بر اساس توافق صورت گرفته هیچ نیروی نظامی خارجی نمی‌تواند در این دریا مستقر شود و از دیگر سو 5 کشور توافق کردند که در بحث کشتیرانی در این دریا از پرچم  5 کشور استفاده شود.

ظریف با بیان اینکه در ارتباط با همکاری‌های زیست محیطی دریای خزر به توافقاتی رسیدیم گفت: در اجلاس امروز و فردا قرار نیست سندی تولید شود، بلکه قرار است که سندها برای اجلاس سران آماده شود.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه در طی این دو روز وزرای خارجه 5 کشور ساحلی دریای خزر مذاکرات فشرده‌ای خواهند داشت و شاید فرصت دیدار دو جانبه بین وزرا فراهم نشود، در پاسخ به این سوال که این 5 کشور در بحث کنوانسیون در چه مواردی اختلاف نظر دارند، گفت: ممکن است در مورد یک موضوع دو کشور از دو زبان مختلف و یا دو عبارت متفاوت استفاده کرده باشند که باید برای رسیدن به تفاهم، مذاکره شود و اینکه الان بگوییم بر روی کدام موضوعات تفاهم نداریم یک نوع پیشداوری است و صحبت در این زمینه زود است.