۰ نفر

نوبخت: بودجه در زمان مقرر تقدیم مجلس خواهد شد

اختصاص ۱۲۸هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی در سال۹۷/ لایحه بودجه سال آینده عملیاتی است

۲۲ آبان ۱۳۹۶، ۱۳:۵۷
کد خبر: 231276
اختصاص ۱۲۸هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی در سال۹۷/ لایحه بودجه سال آینده عملیاتی است

رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: حداقل ۱۲۸ هزار میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی سال آینده اختصاص می‌یابد.

محمدباقر نوبخت در جلسه علنی صبح امروز (دوشنبه) مجلس، اظهار داشت: دو وعده به نمایندگان داده شده بود؛ یکی اینکه لایحه بودجه سال ۹۷ در زمان مقرر تقدیم مجلس شود که در این رابطه پیش‌نویس لایحه به دولت ارسال شده و از دیروز هیات وزیران کار رسیدگی به پیش‌نویس لایحه ۹۷ را آغاز کرده و ان‌شاءالله بودجه در زمان مقرر تقدیم مجلس خواهد شد. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وی افزود: قول دیگری که به نمایندگان داده بودیم این بود که لایحه بودجه سال ۹۷ با اصلاحات اساسی تقدیم مجلس شود. ما این بودجه را به شکل برش مقطعی برنامه‌ میان مدت پنج ساله تنظیم کرده‌ایم.

سخنگوی دولت با تاکید بر ضرورت تغییر روش سنتی به بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد، خاطرنشان کرد: برای سال ۹۷ بودجه ۲۹۰ دستگاه و ردیف ملی را که ۳۲ درصد دستگاه‌های اصلی، ۲۷ درصد مجموعه دستگاه‌های اصلی و فرعی و ۱۰ درصد استانی هستند بر مبنای قیمت تمام شده محاسبه و الباقی را بر اساس هزینه واحد تولید محاسبه کردیم.

نوبخت با بیان اینکه «بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته انتظار می‌رود در سال ۹۷ شاهد صرفه‌جویی دستگاه‌ها باشیم» گفت: قرار نیست ما رقم صرفه‌جویی را به خزانه برگردانیم، بلکه ۵۰ درصد آن را برای طرح‌های عمرانی و ۵۰ درصد را برای بهره‌وری بیشتر استفاده خواهیم کرد. اقدام دیگری که انجام خواهیم داد درباره ۳۳۷ ردیف متفرقه‌ای است که در بودجه وجود دارد و دستگاه‌های آنها مشخص نیست. ما باید این ردیف‌ها و اعتبارات را بین دستگاه‌ها تقسیم کنیم. در این راستا ۲۲۴ ردیف متفرقه را خارج کردیم، برخی را حذف کردیم و برخی را ذیل دستگاه مشخصی بردیم و در واقع شفاف‌سازی صورت گرفت.

وی با بیان اینکه حداکثر ۷۰ درصد بودجه باید هزینه‌ جاری و حداقل ۳۰ درصد عمرانی باشد، ادامه داد: ما اعتبارات را به جای دستگاه‌های ملی به استان‌ها بردیم و مکانیزمی طراحی کردیم که اعتبارات در استان باقی بماند و صرف توسعه استان شود. با این سازوکار حداقل ۱۲۸ هزار میلیارد تومان برای سال آینده به طرح‌های عمرانی اختصاص دادیم.

سخنگوی دولت اضافه کرد: اگر می‌خواهیم کشور را بر پایه مالیات اداره کنیم نباید به مودیان فشار بیاوریم بلکه باید کسانی که تحت پوشش مالیات نیستند را تحت پوشش قرار دهیم.

در پایان اظهارات نوبخت، علی لاریجانی خطاب به وی گفت: درست است که ردیف‌های متفرقه باید ذیل دستگاه مشخص خود قرار گیرند اما بخش‌هایی هم هست که زیر نظر یک وزارتخانه قرار نمی‌گیرد، تکلیف آنها چیست؟ نوبخت در پاسخ به رییس مجلس گفت: از ۳۷۷ ردیفی که وجود دارد، ۲۲۴ ردیف را از حالت متفرقه خارج کرده‌ایم اما تعدادی از ردیف‌ها هم همچنان باقی مانده است.