۰ نفر

ما مسئول برخورد امنیتی با مسایل اقتصادی نیستیم

تاکید شریعتمداری برای تفویض اختیارات امور معادن به استان‌ها/ ایمنی معادن فعال باید تامین شود

۱۷ آبان ۱۳۹۶، ۱۴:۲۵
کد خبر: 230339
تاکید شریعتمداری برای تفویض اختیارات امور معادن به استان‌ها/ ایمنی معادن فعال باید تامین شود

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تمرکز زدایی و تفویض اختیارات به مدیران محلی و واگذاری امور معادن به مردم، انجمن ها و تشکل های معدنی از اهداف این وزارتخانه است.

«محمد شریعتمداری» در بیست و یکمین نشست شورای عالی معادن افزود: باید مقررات را تسهیل و شرایطی فراهم کنیم تا توسعه کشور با سهولت انجام شود زیرا در مسیر توسعه اقتصادی بهترین راه برای جلوگیری از فساد، تسهیل مقررات و برداشتن مقررات زاید است. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، شریعتمداری ادامه داد: با توجه به این اهداف باید قوانین و مقرراتی را که به ما ابلاغ می‌شود، تفسیر موسع کنیم و هر جا فعالیت‌های توسعه‌ای را محدود می کند، ما همراه آن محدود کننده نباشیم.

رئیس شورای عالی معادن یادآور شد: عده‌ای متخصص پیچیده تر کردن کارهای آسان و عده ای دیگر متخصص آسان کردن کارهای پیچیده اند که من طرفدار گروه دوم هستم که مسئول حل کردن کارهای پیچیده اند و جهت گیری شورای عالی معادن نیز باید همین باشد.

شریعتمداری با تاکید بر ارزیابی تصمیمات شورا از سوی اعضای آن، افزود: باید ارزیابی شود تصمیماتی که در این شورا گرفته و ابلاغ می شود، چه میزان در استان‌ها عملیاتی شده و اگر تصمیمات ابلاغی قرار است اصلاح شود و به نحوی اختیارات بیشتری به شوراهای استانی داده شود، من طرفدار واگذاری اختیارات هستم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: در استان ها استاندار باید بتواند تصمیم گیری کرده و تصمیمات را نهایی کند.

وی اظهار کرد: نخستین مسئولیت شورای عالی معادن، توسعه معادن کشور است؛ بنابراین باید سهولت ایجاد کند، مقررات زاید را بردارد، شرایط را راحت کند و کاری کند که همه بتوانند از این امکان در فرصت های برابر استفاده کنند و در این مسیر اگر به مظاهری از فساد برخورد کرد با آن مبارزه کند.

وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت تصریح کرد: باید موضوع معادن را به نظرگاه مثبت تبدیل کنیم و شرایطی فراهم آوریم تا افرادی که پیرامون ما کار می کنند، احساس کنند این مسیر، مسیری سالم بوده و دارای نظم و قاعده است.

** رد برخورد امنیتی با مسائل اقتصادی

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ما مسئول توسعه کشور هستیم و تصمیم های ما باید به توسعه منجر شود؛ ما مسئول برخورد امنیتی با مسایل اقتصادی و حتی مسئول مبارزه با مفاسد اقتصادی در دستگاه های بیرونی با سبک و سیاقی که آنها مسئولیت اجرایی دارند، نیستیم.

شریعتمداری در عین حال تاکید کرد: اگر واقعاً بزنگاه‌ها و ایستگاه‌هایی وجود دارد که در آن ایستگاه‌ها اشخاصی امضای طلایی می دهند یا افرادی از رانت‌هایی مثل رانت اطلاعاتی استفاده می کنند، باید شناسایی و برخورد شود.

وی تاکید کرد: با انجام اقداماتی نظیر کاهش برخی مراحل، شفاف کردن و نیز محدود کردن تعداد قوانین و مقررات حاکم و دستورالعمل‌های زیاد و پیچیده که گاهی اجرایش فساد آور است به تسهیل امور کمک کنید و با ایجاد سهولت در مراحل کار، فساد را از بین ببرید.

شریعتمداری همچنین اعلام کرد: با محیط زیست تفاهم کرده ایم که با رعایت روش های استاندارد جهانی به انجام فعالیتهای صنعتی و معدنی در کشور اقدام کنیم.

** تاکید بر ایمنی معادن فعال

شریعتمداری با تاکید بر موضوع ایمنی بهره برداری معادن افزود: هر نقشی که شورا باید در این مسیر ایفا کند و هر کاری که ما باید در ایمن کردن معادن در حال بهره برداری انجام دهیم، باید انجام گیرد و حتی اگر جایی امکان خطر هست، از بروز حادثه جلوگیری شود.

وی ادامه داد: اگر یکی از خانواده های کارکنان معادن بی سرپرست شد، ما باید جوابگو باشیم، اگر کاری وظیفه ما است باید درست انجام دهیم.