۰ نفر

روایت دستیار ویژه رییس‌جمهور از دوچهره اقتصاد ایران

اقتصاد ایران دارای ۶ اَبرچالش است/ رشد اقتصادی در گرو بهبود ساختار اقتصادی

۲ مهر ۱۳۹۶، ۱۳:۲۹
کد خبر: 221091
اقتصاد ایران دارای ۶ اَبرچالش است/ رشد اقتصادی در گرو بهبود ساختار اقتصادی

دستیار ویژه رئیس جمهور گفت: در اقتصاد کشور با ابر چالش‌هایی روبرو هستیم که از جمله مهم‌ترین آن می‌توان به معضل آب، صندوق‌های بازنشستگی، نظام بانکی، محیط زیست و بودجه اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین، مسعود نیلی که امروز در نشست هیات نمایندگان اتاق ایران حضور یافته بود، افزود: در شرایط فعلی اقتصاد ما دو چهره دارد؛ یکی چهره‌ای زیبا از رشد اقتصادی خوب و تورم تک رقمی، چهره دیگر وجود همین ابر چالش‌هاست که نمی‌توان وجود آن‌ها را انکار کرد. البته اگر بخواهیم فهرستی از مشکلات کشور تهیه کنیم، فراتر از این ابرچالش‌هاست که هر کدام به نوعی پیشرفت کشور را با مشکل مواجه ساخته است.

نیلی تصریح کرد: دیدگاه‌هایی که در عرصه بیرونی نیز با آن مواجه هستیم در ۲ دسته قرار می‌گیرد؛ نخست افرادی که با شوق فراوان به بیان آمار و ارقامی می‌پردازند که نشان از عملکرد مثبت دارد، در مقابل دسته دوم هستند که در جواب دسته اول از کاستی‌ها و آمارهای آن سخن می‌گویند و از وضع موجود ناراضی هستند. البته باید به سخن هر دو دسته پرداخت، زیرا نتایج و برنامه‌های واقعی از این راه به دست می‌آید.

نیلی اضافه کرد: برخی از این ابرچالش ها مانند معضل آب به ما بسیار نزدیک هستند،در شرایطی که می گویند تا ۱۵ سال دیگر به مشکل شدید کم آبی برخورد خواهیم کرد نمی توانیم این مشکل را از خود دور بدانیم.

همچنین، بر اساس آمارها پیش بینی شاخص رشد اقتصادی خاورمیانه در سال ۲۰۱۷ حدود ۴/۲ عنوان شده است،این در حالی است که در بیان شاخص رشد اقتصادی برخی کشورها مانند عربستان تعدیل صورت گرفته و پیش بینی رشد از ۰/۴ به ۰/۱ کاهش یافته است و اگر بخواهیم به رشد بهتر اقتصادی دست یابیم باید ساختار اقتصادی خود را بهبود بخشیم.

نیلی افزود: تعریف من از ساختار اقتصادی این است:" قواعد بلند مدت حاکم بر اقتصاد که روی انگیزه های بازیگران اقتصادی اثرگذار است."

دستیار ویژه رییس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش اضافه کرد: اکنون باید ببینیم ساختار اقتصادی در ابرچالشی مانند آب چیست؟قوانینی که برای تولید کننده آب و مصرف کننده آب تعیین می کند که چه رفتاری را در برابر هم داشته باشند چیست؟آیا ساختار اقتصادی در کشور ما مبنی بر عدم تعادل در تولید و مصرف آب است؟! این ابر چالش ها برآیند پارادایم حاکم بودن یک پارادایم واحد است که در مجموع باعث اضمحلال منابع موجود در ازای ارائه رفاه می شود.

نیلی همچنین گفت: رفاه خوب است،اما اگر به منابعی مانند پارس جنوبی دقت کنیم می بینیم با وجود زحمات فراوانی که برای برداشت از منابع گازی پارس جنوبی صورت گرفته است،این منبع فقط خروجی دارد و ورودی ندارد و بالاخره روزی تمام می شود.این در حالی است که ۷۰ درصد مصرف انرژی ما در کشور مربوط به منابع گازی است. درباره سایر منابع و چالش های ما نیز وضع به همین منوال است و سوال این است که آیا برای حل آن ها راه حل وجود دارد؟باید بگویم که وجود دارد،اما نیاز به تغییر در سیاست های اقتصادی ما است.

نیلی در پایان تصریح کرد: وقتی از خصوصی سازی سخن به میان آمد همه ما درباره آن نوشتیم ،پس از ابلاغ سیاست های خصوصی سازی همه از این که چارچوبی برای این امر مهیا شد خوشحال شدیم،اما اکنون هیچ کس حاضر به پذیرش مسئولیت مدیریت آن نیست،زیرا شیوه بنگاه داری در کشور ما با نادرستی های بسیاری همراه است.