۰ نفر

موسسه غیرمجاز فعال در کشور نداریم

توضیحات سیف درباره ابلاغیه جدید بانک‌مرکزی/ کاهش نرخ سود بانکی؛ مقدمه‌ کاهش نرخ سود تسهیلات

۱ شهریور ۱۳۹۶، ۱۳:۰۸
کد خبر: 214108
توضیحات سیف درباره ابلاغیه جدید بانک‌مرکزی/ کاهش نرخ سود بانکی؛ مقدمه‌ کاهش نرخ سود تسهیلات

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به ابلاغ سیاست کاهش نرخ سود بانکی از سوی این نهاد گفت: کاهش نرخ سود بانکی مقدمه‌ای برای کاهش نرخ سود تسهیلات است.

ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی صبح امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به ابلاغ این نهاد برای کاهش نرخ سود بانکی اظهار کرد: چندین ماه است که درحال فراهم کردن مقدماتی هستیم تا زمانی که این تصمیم اعلام می‌شود زمینه‌های اجرای آن به خوبی فراهم شده باشد. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وی افزود: یکی از اقداماتی که در این رابطه خیلی تاثیرگذار خواهد بود، بحث تعیین تکلیف موسسات غیرمجاز مالی است که امروز دیگر موسسه غیرمجاز فعالی در کشور نداریم. این موسسات با رقابت‌های غلطی که ایجاد می‌کردند باعث می‌شدند که سیاست‌های ابلاغی بانک مرکزی به درستی اجرا نشود.

رئیس کل بانک مرکزی موضوع تسهیلات پرداختی بانک‌ها را یکی دیگر از مباحث پیش رو بانک مرکزی برای ابلاغ سیاست کاهش نرخ سود بانکی عنوان کرد و گفت: موضوع تسهیلات پرداختی از سوی بانک‌ها و فشار به بانک‌ها در این زمینه باعث بدهکاری آنها به بانک مرکزی و تحمیل نرخ‌های جریمه بالا در این رابطه شده بود. بانک مرکزی اقداماتی انجام دادکه فضا برای انجام و اجرای این سیاست‌ها مهیا شود. در همین زمینه بانک مرکزی در بحث ارتباط بین بانکی حضور یافت.

سیف خاطر نشان کرد: بانک مرکزی همچنین برخی نیازهای بانک‌ها به نقدینگی را کاهش داد واضافه برداشت‌های بانک‌ها را که نرخ‌های سود بالایی جریمه‌ای به همراه داشت به خطوط اعتباری تبدیل نمود. در نتیجه این اقدامات تقاضا در بازار متعادل شد و امروز شرایط برای اینکه نرخ سود بانکی در دامنه قابل قبولی قرار بگیرد، کاملا مهیا است.

وی با تاکید بر اینکه فلسفه بانکداری بدون ربا این است که نرخ سود قطعی از قبل نمی‌تواند تعیین شود، اظهار کرد:  نرخ سودهای بانکی علی الحساب است. اما رقابت‌های غلط در گذشته باعث شده بود که در پایان سال که بانک‌ها صورت‌های مالی خود را می‌بستند رقمی که به عنوان علی‌الحساب عنوان کرده بودند از رقمی که می‌توانست محاسبه شود بیشتر می‌شد.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: بانک مرکزی براساس تصمیمات شورای پول واعتبار اعلام کرد که نرخ سود قطعی را که در آخر سال محاسبه می‌شود نباید تعیین شود. لذا مقرر شد که هیچ بانکی مجاز نیست به سپرده‌گذاران بیشتر از ۱۵ درصد سود پرداخت کند که آنهم منوط به پیش‌بینی‌هایی است که آن بانک به تحقق آنها اطمینان دارد.

سیف خاطر نشان کرد: ممکن است در آخر سال بانکی یک یا دو درصد سود به عنوان مابه‌التفاوت به سپرده‌گذاران پرداخت کند که این موضوع به عملکرد آن بانک بستگی دارد.

وی با بیان اینکه کاهش نرخ سود بانکی مقدمه‌ای برای کاهش نرخ سود تسهیلات است، افزود: گام اول نسبت به نرخ سود بانکی انجام شد و گام بعدی که ممکن است به فاصله یک ماه بعد برداشته شود و طی آن بانک‌ها ملزم به اجرای آن خواهند بود موضوع کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی است.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: با توجه به اهداف اقتصاد کلان که رشد تولید و اشتغال و در مجموع رشد اقتصاد است، این اقدام موثر می‌تواند منجر به کاهش تجهیز منابع برای بنگاه‌های اقتصادی و فعالیت‌های مثبت اقتصادی باشد.

سیف با اشاره به طرح تامین سرمایه در گردش بنگاه های کوچک و بزرگ اضافه کرد: طرحی که در گذشته اعلام کرده بودیم که ۵۰ هزار میلیارد تومان را با اولویت تامین نیاز سرمایه در گردش بنگاه‌های کوچک و متوسط و همچنین نوسازی خطوط تولید در نظر گرفتیم می‌تواند زمینه‌ای ایجاد کند که در سال ۹۶ که رشد نفت مانند سال گذشته نیست بتوانیم در سایر بخش‌های اقتصادی رشد مناسبی داشته باشیم.