۰ نفر

جام جهانی ۲۰۱۸؛

فرش‌های جام جهانی و گره‌ای به قدمت تمدن ایرانی

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۹:۴۲
کد خبر: 273214
فرش‌های جام جهانی و گره‌ای به قدمت تمدن ایرانی

در آستانه رقابت های جام جهانی 2018 روسیه، ایران از هفت فرش و قالیچه ابریشمی با طرح جام جهانی رونمایی کرد که قرار است به نشانه پیوند فرهنگ و ورزش، به نهادهای فوتبالی و همچنین حریفان ایران در این تورنمنت اهدا شوند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از  ایرنا، شبکه تلویزیونی راشا تودی روز دوشنبه با بازتاب این خبر نوشت: در این میان، چهار فرش بزرگ با نقش 'جام' جام جهانی، «زابیواکا» گرگ نماد جام جهانی 2018 و همچنین تصاویری از جاذبه های دیدنی دو کشور ایران و روسیه نیز به چشم می خورد. در واقع در هرکدام از چهار فرش مذکور، جزییات منحصربفردی از ملت و یا نهادی که قرار است این هدایای نفیس را دریافت کند، جلوه گری می کند. برای مثال فرشی که قرار است به فدراسیون بین المللی فوتبال (فیفا) اهدا شود، نماد این سازمان را در خود جای داده است.
حامد حیدری طراح این فرش ها در مصاحبه با راشا تودی گفت: یکی از این فرش ها به حرم مطهر رضوی اهدا می شود، دیگری به فدراسیون فوتبال ایران، فرش سوم به فیفا و آخرین هدیه نیز به فدراسیون فوتبال روسیه تقدیم خواهد شد.
علاوه بر این، بافندگان، سه قالیچه کوچک نیز با طرح لوگوی تیم های حریف ایران در مرحله گروهی یعنی اسپانیا، پرتغال و مراکش تولید کرده اند که کاپیتان تیم ملی ایران در شروع دیدارها به همتایانش اهدا خواهد شد. 
حیدری با اشاره به زمانبر بودن بافت مجموعه فرش های جام جهانی 2018 گفت: ما بافت این قالیچه ها را 6 ماه و 15 روز پیش آغاز کردیم و 16 بافنده در دو شیفت کاری، وظیفه اتمام این پروژه را برعهده داشتند. در این فرش ها از نخ هایی با ابریشم 80 درصد استفاده شده است. 
سنت بافت فرش های مخصوص جام جهانی از سال 1998 و هم زمان با راهیابی ایران به رقابت های جام جهانی فرانسه آغاز شد و تاکنون ادامه یافته است.
«حسین کاظمی حامد» یکی از بافندگان این فرش ها با اذعان به اینکه عشق و علاقه وی به فوتبال باعث شده تا فرش و ورزش را به نوعی به یکدیگر گره بزند؛ تصریح کرد: هدف از بافتن این فرش ها، شناساندن فرهنگ اصیل ایران به جوامع بین المللی است؛ قالیچه ها در عمق تاریخ نفوذ خواهند کرد؛ یکی از آن ها در فدراسیون فوتبال روسیه نگهداری می شود. امیدواریم تمام دنیا این فرش ها را ببیند و به هنرمند بودن مردمان «ایران زمین» پی ببرد.
تیم ملی کشورمان در جام جهانی روسیه در مرحله گروهی با تیم های اسپانیا، پرتغال و مراکش رقابت می کند.