۰ نفر

سود شگفت‌انگیز مالی جام جهانی باشگاه‌ها با فرمت جدید

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۵:۲۰
کد خبر: 272731
 سود شگفت‌انگیز مالی جام جهانی باشگاه‌ها با فرمت جدید

چندی پیش بود که خبر تغییر شکل کنونی جام باشگاه­‌های جهان، سر و صدای زیادی در رسانه‌­ها به پا کرد. جام باشگاه‌های جهان اکنون با حضور هفت تیم برگزار و تیم بازنده از رقابت‌ها حذف می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از قانون، ژاپن، مغرب و چند کشور دیگر، این جام را در سال‌های اخیر میزبانی کرده‌اند اما استقبال از طرح مذکور موجب شده فیفا به دنبال گسترش این رقابت‌ها باشد. فیفا دو طرح جدید را بررسی خواهد کرد؛ طرح هایی که در صورت تصویب میلیون‌ها دلار برای فدراسیون جهانی فوتبال درآمد خواهد داشت. اینفانتینو، رییس فیفا قصد دارد شکل جام باشگاه‌های جهان را تغییر دهد و همچنین یک دوره رقابت‌های جدید را با عنوان «لیگ ملت‌ها» راه‌اندازی کند. رییس فدراسیون فوتبال جهان در مقر فیفا در هر قاره جلسه‌ای را برگزار و این مسائل را بررسی کرده‌اند اما در خصوص زمان اجرا هنوز صحبتی انجام نشده است.

ماجرای گسترش تورنمنت

جیانی اینفانتینو، رییس فیفا در سال‌های گذشته تلاش زیادی کرده تا تغییراتی را در فوتبال ایجاد کند. او در این راستا تکنولوژی را وارد این ورزش کرد اما به نظر می‌رسد گسترش رقابت‌هایی که سال‌هاست با حضور چند تیم برگزار می‌شود نیز در اولویت او باشد. همان‌طور که اینفانتینو پیش از این، طرح 48 تیمی شدن جام‌جهانی را مطرح کرده بود، این‌بار نیز در نظر دارد جام باشگاه‌های جهان را گسترش دهد.

او در مصاحبه­‌ای در این‌باره بیان کرد: «ما حدود دو سال است درباره بازی‌های جام باشگاه‌های جهان صحبت می‌کنیم تا این رقابت‌ها با حضور 24 تیم برگزار شود اما باید این را بررسی کنیم و به جدول بازی‌های جهانی نیز احترام بگذاریم. ما در فیفا در این خصوص بررسی و صحبت کردیم و دوست داریم مردم را خوشحال کنیم و در این میان شرکت‌هایی نیز هستند که برای برگزاری این جام رغبت نشان داده‌اند». طرح فیفا برای فرمت جدید جام باشگاه‌های جهان، بسیار جذاب است و می‌­تواند زمینه‌ساز شگفتی جدید در فوتبال جهان شود. طرحی که البته با واکنش منفی یوفا روبه‌رو شده است. باوجود مخالفت یوفا، چندی پیش هر دو باشگاه رئال‌مادرید و بارسلونا به صورت علنی حمایت خود را از طرح فیفا اعلام کردند و گویا این طرح با استقبال غول‌هایی چون بایرن، یوونتوس، یونایتد، سیتی و پاری‌سن‌ژرمن نیز روبه‌رو شده است. به تازگی نشریه مشهور «مارکا» از جزییات این طرح پرده برداشته و به نظر می‌رسد که با یک تورنمنت باشگاهی بسیار جذاب و البته پرسود برای فیفا و باشگاه­‌های شرکت کننده روبه‌رو خواهیم بود.

خستگی، معضلی بزرگ

فرمت جدید جام‌جهانی باشگاه‌ها قرار است هر چهار سال یک بار و از هفته دوم ژوئن آغاز شود. رقابت‌هایی که یک سال قبل از جام‌جهانی فوتبال و با حضور 24تیم باشگاهی برگزار خواهد شد. این 24 تیم، در هشت گروه سه تیمی قرار می‌گیرند و تیم‌های برتر هر گروه به یک چهارم نهایی راه خواهند یافت. برای اینکه تیم‌های باشگاهی پیش از شروع لیگ‌های خود، دچار معضلاتی چون خستگی بازیکنان به سبب فشردگی بازی‌ها نشوند، فیفا مسابقات را به گونه‌ای طراحی کرده است که دو تیم فینالیست در نهایت تنها پنج بازی برگزار خواهند کرد و تیم‌های ناکام دور گروهی نیز با دو بازی، تورنمنت را ترک می‌کنند. برای مثال، بازیکنی مثل رونالدو از سال 2014 تا به امروز در یک دوره از جام کنفدراسیون‌ها و سه دوره از جام‌جهانی باشگاه‌ها حضور داشته و در مجموع 10 بار به میدان رفته است اما با تغییر فرمت جام‌جهانی باشگاه‌ها و حذف جام کنفدراسیون‌ها، او حداکثر در پنج بازی این‌چنینی در طول چهار سال حضور خواهد داشت. جام‌جهانی باشگاه‌های جدید، قرار است در طول 18 روز به سرانجام برسد و در مجموع در آن شاهد 31بازی خواهیم بود. شیوه انتخاب میزبان رقابت‌ها نیز با نظر فیفا خواهد بود و بر خلاف جام کنفدراسیون‌ها، میزبانی بر عهده کشور برگزار کننده جام‌جهانی فوتبال نخواهد بود. در این رقابت‌ها اروپا 12 سهمیه، آمریکای جنوبی 4.5 سهمیه، آفریقا دو سهمیه، آسیا دو سهمیه، کونکاکاف دو سهمیه و اقیانوسیه هم نیم سهمیه خواهند داشت و یک تیم نیز که به احتمال زیاد قهرمان کشور میزبان خواهد بود. قهرمان باشگاه‌های اقیانوسیه برای حضور در رقابت‌ها باید به مصاف سهمیه پنجم آمریکای جنوبی برود.

گردش مالی خیره‌کننده

گردش مالی و سود اقتصادی این رقابت‌ها از هر نظر نسبت به جام‌جهانی، لیگ قهرمانان و جام ملت‌های اروپا بالاتر است. پیش‌بینی‌ها بر این است که این تورنمنت، 3000 میلیون یورو سود مالی داشته باشد که بر اساس معیارهایی، بین تیم‌ها تقسیم خواهد شد. برای مثال در جام‌جهانی فوتبال، 64 بازی برگزار می‌شود و سود حاصل از بازی‌ها 5388 میلیون یورو خواهد بود که به ازای هر مسابقه، 84 میلیون یورو می‌شود؛ در حالی که در جام‌جهانی باشگاه‌های جدید، به ازای هر بازی شاهد سود 96.8میلیون یورویی خواهیم بود. بیهوده نیست که غول‌های فوتبال دنیا از طرح جدید فیفا به طور کامل استقبال کرده‌اند. اینکه این رقابت‌ها هر چهار سال یک بار برگزار خواهد شد نیز به این دلیل است که لیگ قهرمانان را زیر سایه خود قرار ندهد.