۰ نفر

قهرمانی پرسپولیس پس گرفته می‌شود؟

۴ بهمن ۱۳۹۶، ۱۲:۳۴
کد خبر: 247268
قهرمانی پرسپولیس پس گرفته می‌شود؟

صحبت‌های مهدی طارمی و اشاره به این موضوع که قراردادش در زمان معین شده ثبت نشده و باشگاه برای فرار از شکایت ریزه اسپور دست به تغییراتی در آن زده، باعث ایجاد شائبه‌های در نتایج فصل شانزدهم سرخپوشان شده است

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایلنا، در پایان صحبت‌های مهدی طارمی در برنامه نود، شایعاتی در خصوص تغییر نتایج این تیم و گرفتن جام قهرمانی سرخپوشان در فصل شانزدهم شکل گرفته است. در این ارتباط برخی با استناد به ماده 74 کمیته انضباطی معتقدند پرسپولیس با توجه به تخلف صورت گرفته باید از جام قهرمانی دل کنده و آن را تقدیم کند.

با این حال موضوع اصلی اینجاست که فیفا با ورود به این پرونده رای خود را صادر کرده و پرسپولیس بر اساس حکم فیفا با محرومیت از دو پنجره نقل و انتقالاتی مواجه شده است. مطابق با قوانین فیفا که مشابه آن در آیین نامه انضباطی فدراسیون در بند 3 ماده 74 آمده:" با اثبات جعلی بودن مدارک ،در صورتی که جعل و تحریف قبل از انتقال به باشگاه و و بر عدم اطلاع باشگاه باشد ، فقط فرد ذینفع مقصر بوده و در نتیجه مسابقه تغییری حاصل نمی شود ولی فرد خاطی حداقل شش مسابقه و حداکثر سه ماه از همراهی تیم محروم  و تا یکصد میلیون ریال جریمه نقدی می شود" مهدی طارمی را با محرومیت 4 ماهه مواجه کرد و پرسپولیس را به خاطر آنچه تحریک بازیکن موردنظر در ترک باشگاه ترکیه ای نامیده، از دو پنجره نقل و انتقالاتی محروم و به پرداخت جریمه مالی محکوم کرد، این رای، یعنی فیفا مسوولان پرسپولیس را "واقف به تخلف و جعل طارمی" تشخیص نداده که اگر این طور بود یحتمل، رای دیگری صادر می‌کرد.

با این حال اما مهدی طارمی در این برنامه به صراحت اشاره کرد که تخلفات صورت گرفته و سندسازی در خصوص بازگشت او به پرسپولیس انجام شده است. با استناد به این صحبت‌ها و بند 4 ماده 74 آیین نامه انضباطی فدراسیون تفسیر می‌شود. در این بند قید شده :" با اثبات جعلی بودن مدارک ،در صورتی که جعل با اطلاع مسولین باشگاه یا توسط آنان صورت گرفته باشد بازیکن مورد نظر مطابق بند 3 تنبیه می‌گردد ومقام رسمی پشتیبانی کننده موضوع در باشگاه نیز حداقل شش ماه و حداکثر  یک سال محروم می‌شود و اگر شرکت بازیکن در مسابقات به اعتبار جعل مدرک صورت گرفته باشد کمیته انضباطی می‌تواند نتیجه مسابقه را با رعایت ماده 22 به نفع حریف تغییر داده و بازیکن متخلف را نیز تا یکصد و پنجاه میلیون ریال جریمه نقدی نماید." موضوعی که حق را به آنهایی می‌دهد که باشگاه پرسپولیس را محروم از جام قهرمانی فصل گذشته می‌دانند.

اما نگاهی به قوانین و رای‌های صادر شده پیش از این نشان می‌دهد که نباید به این رای امیدوار بود؛ ابتدای نیم فصل دوم لیگ شانزدهم بود که سازمان لیگ تراکتورسازی را حسب رای فیفا از داشتن بازیکنانی چون عالیشاه و بیک‌زاده و شهباززاده محروم کرد ولی با استناد به بند اول ماده 74 آیین نامه انضباطی که به صراحت قید کرده:" جعل مدارک به مفهوم این است که مدارک مورد نظر از منشا قانونی آن صادر نشده باشد اما اگر مدارکی را مرجع و منشا اصلی صادر کرده ولی بعدا همان مرجع گواهی جدید و مغایر با گواهی قبلی خود  صادر نماید گواهی اولیه جعلی به حساب نمی‌آید ولی به محض ارایه گواهی جدید ادامه کار بر مبنای گواهی اخیر خواهد بود"  تغییری در نتایج قبلی این تیم ایجاد نکرد چرا که مرجع صدور کارت بازی این بازیکنان خود سازمان لیگ بود!

در فصل شانزدهم اما اتفاقات دیگری هم رخ داده بود؛ باشگاه ریزه‌اسپور در اقدامی عجیب به تمامی باشگاه‌های لیگ برتری نامه‌ای ارسال کرد مبنی بر "محفوظ بودن حق شکایت آنها از پرسپولیس در صورت استفاده از طارمی". اما سازمان لیگ در قرارداد این بازیکن منع قانونی‌ای نمی‌دید و به باشگاه‌های مدعی اعلام کرد مشکلی در این زمینه وجود ندارد. با این حساب موضوع طارمی مشمول بند اول ماده 74 می‌شود که مرجع قانونی یعنی سازمان لیگ کارت بازی این بازیکن را صادر کرده و البته بعدا گواهی جدیدی صادر نکرده تا کارت بازی طارمی اعتبار خودش را از دست نداده باشد.

استقلال هم از این موضوع پیش از این نفع برده بود؛ جایی که آبی‌ها علیرغم تمام مدارکی که رسانه‌ها و دیگر باشگاه در خصوص پروپیچ پیرامون اشتباه در صدور کارت بازی این بازیکن به دلیل ثبت و فسخ قرارداد بعد از زمان قانونی منتشر کرده بودند، سازمان لیگ کارت بازی مهاجم کروات استقلال را صادر کرد و به همین واسطه جایی برای شکایت مدعیان باقی نگذاشت.

پرسپولیس می‍‌تواند روی یک مساله دیگر هم برای عدم تغییر نتایج و جام قهرمانی‌اش امیدوار باشد؛ فرصت زمانی شکایت بر روی نتیجه بازی 24 ساعت بعد از سوت پایان است و بعد از آن هیچ شکایتی روی نتیجه بازی صلاحیت رسیدگی را ندارد.

با این حال باید دید فیفا به موضوع شکایت دوباره مدعیان در خصوص پرونده مهدی طارمی و البته استناد به صحبت‌های این بازیکن با برنامه نود که به صراحت اشاره به موضوع سندسازی در خصوص پرونده‌اش کرد استناد خواهد کرد یا خیر. تا این لحظه چیزی که واضح و مشخص است این است که هیچ قانون داخلی قادر به تغییر نتایج پرسپولیس نخواهد بود و این تیم در زمین فوتبال توانسته با کسب نتایج لازم قهرمانی خود را تثبیت و جام را دریافت کند.