۰ نفر

پول بهتر است یا جام؟

۱ مرداد ۱۳۹۶، ۴:۴۹
کد خبر: 207384
پول بهتر است یا جام؟

اولین بازی فصل جدید برای پرسپولیس با موفقیتی شیرین و دلچسب همراه بود. سرخپوشان بعد از کلی هیاهو جمعه‌شب در چارچوب مسابقه سوپرجام به مصاف نفت تهران رفتند؛ باشگاهی بحران‌زده که سرمربی‌اش تنها 20ساعت پیش از آغاز مسابقه تغییر کرد!

 همان‌طور که انتظار می‌رفت پرسپولیس با شکل تیمی منسجم‌تری که داشت توانست این مسابقه را با سه گل به سود خود به پایان ببرد و کاپ قهرمانی سوپرجام را از آن خود کند. این جام، از معدود عناوینی بود که جای خالی‌اش در ویترین افتخارات پرسپولیس حس می‌شد. حالا آنها این عنوان را به‌دست آورده‌اند و سخت امیدوارند با کسب مقام قهرمانی در لیگ قهرمانان آسیا، کلکسیون افتخارات‌شان را کامل کنند. پرسپولیس البته پیش‌تر قهرمانی جام در جام آسیا را به دست آورده، اما همچنان جای خالی کاپ قهرمانی لیگ قهرمانان در مجموعه افتخارات این باشگاه توی ذوق می‌زند. آنها امسال خودشان را به جمع هشت تیم نهایی این مسابقات رسانده‌اند و امیدوارند با حفظ شرایط مطلوب فعلی، برای نخستین بار به بازی نهایی فینال لیگ باشگاهی قاره راه یابند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، شرایط بازی با نفت کاملا طبیعی بود و پیروزی مقتدرانه پرسپولیس از قبل هم محتمل به‌نظر می‌رسید. با این حال آنچه هواداران این تیم را غافلگیر کرد، مصاحبه‌های بعد از بازی سرخپوشان بود. بسیاری از بازیکنان پرسپولیس –البته غیر از نفرات تازه‌وارد- بعد از پایان بازی اقدام به اعتراض علیه شرایط مالی تیم کردند. در حالی که مدیران پرسپولیس مدعی هستند اصل قرارداد فصل گذشته بازیکنان پرداخت شده، اما خیلی از بازیکنان حرف دیگری زدند. به‌عنوان مثال حسین ماهینی که در این دیدار در غیاب جلال حسینی بازوبند کاپیتانی تیم را به دست بسته بود، در این مورد به خبرنگاران گفت: «همه بازیکنان امشب اینجا آمده‌اند تا یک حرف را بزنند. ما نماینده ایران در آسیا هستیم و به قهرمانی امیدواریم اما مشکلات داریم و همه بازیکنان از شرایط مالی باشگاه ناراحت هستند. پارسال صدای‌مان به هیچ جا نرسید و به همین دلیل اعتصاب کردیم اما لیگ هم تمام شد و قراردادهای‌مان ماند و پاداشی هم در کار نبود.

الان هم لیگ در حال آغاز شدن است و 30 درصد قرارداد امسال و 40 - 50 درصد قرارداد پارسال به همراه آپشن‌ها باقی‌مانده است. الان الاهلی و العین بازیکن 20 میلیاردی می‌گیرند ولی ما با 20 میلیارد یک سال‌مان را سپری می‌کنیم. همه ناراحت هستند و نمی‌دانم این حرف‌ها را به چه کسی باید بگوییم.» همچنین خود جلال حسینی هم که در پایان مراسم جام قهرمانی قرمزها را بالای سر برد با اعتراض به شرایط باشگاه گفت: «من فقط امیدوارم مشکلات ما حل شود. بعد از بازی با ذوب‌آهن سال گذشته، دریافتی نداشتیم ولی می‌بینم که بعضی رسانه‌ها می‌نویسند ما پول گرفته‌ایم. از طرف دیگر الاهلی هر روز قوی‌تر بسته می‌شود و با امکانات خوب آماده بازی در آسیا است ولی ما هنوز دچار مشکل هستیم. من در مورد عدد و درصد حرف نمی‌زنم ولی منتظر تصمیم باشگاه هستیم. شرایط بسیار سخت است ولی به خاطر مردم حرف نمی‌زنیم.»

صبح دیروز اما در فاصله چند ساعت پس از پایان بازی مصاحبه‌ای هم از کمال کامیابی‌نیا منتشر شد که در نوع خود جالب بود. نکته مهم این مصاحبه کمال، اشاره گلایه‌آمیز او به نقش اسپانسر باشگاه در اتفاقات اخیر بود؛ آنچه شاید نشان می‌دهد مصاحبه‌های همزمان بازیکنان پرسپولیس بی‌ارتباط با مشکلات اخیر پیش‌آمده بین باشگاه و حامی مالی‌اش نیست. کمال در این مورد گفت: «مسوولان باشگاه تلاش‌شان را می‌کنند اما به‌نظر من اسپانسر باید بیشتر کمک کند تا مشکلات حل شود. شاید اسپانسر ما کم‌کاری می‌کند و من این را نمی‌دانم اما امیدوارم مشکلات باشگاه به اتمام برسد چرا که ما تنها نماینده ایران هستیم که به جمع 8 تیم برتر آسیا صعود کردیم و حیف است که امسال هم بخواهیم حسرت بخوریم.»

پرسپولیس سود کرد یا ضرر؟

در این میان اما اسپانسر مشترک پرسپولیس و استقلال از حدود یک ماه پیش اصرار داشت حتما یک دربی دوستانه بین دو تیم در آلمان برگزار شود تا درآمد آن در آستانه شروع فصل جدید به دو باشگاه تعلق بگیرد. با این وجود در نهایت پرسپولیسی‌ها از شرکت در این بازی سر باز زدند و به بهانه تداخل با سوپرجام، قید شرکت در شهرآورد را زدند. حالا اسپانسر می‌تواند مدعی باشد اگر دربی لغو نمی‌شد، دو باشگاه سود مالی خوبی می‌بردند و اعتراضات کنونی وجود نمی‌داشت. اگرچه بازی سوپرجام برای پرسپولیسی‌ها جشن و شادی به ارمغان آورد و یک مسابقه تدارکاتی خوب در آستانه شروع فصل جدید هم تلقی شد، اما این دیدار هم مثل همه مسابقات داخلی آورده مالی چندانی برای باشگاه نداشت. اگر فرض کنیم 30هزار نفر به‌طور متوسط 10هزار تومان خرج خرید بلیت این مسابقه کرده باشند، روز جمعه چیزی حدود 300میلیون تومان از این بابت جمع شده که تقریبا 60درصد آن به پرسپولیس می‌رسد.

این در حالی است که اسپانسر مدعی بود بازی آلمان سود بیشتری خواهد داشت. علیرضا منصوریان گفته بود ظرف چند ساعتی که سامانه فروش بلیت دربی روی سایت باشگاه آرمینیا بیله‌فیلد باز بوده، 7هزار نفر بلیت خریده‌اند. اگر متوسط قیمت بلیت این بازی را 40یورو در نظر بگیریم، همین 7هزار نفر چیزی حدود یک میلیارد و 230میلیون تومان پول به حساب دو باشگاه واریز کرده‌اند که این رقم می‌توانست بیشتر هم بشود. به علاوه تبلیغات کنار زمین هم احتمالا مبلغ دیگری به درآمد حاصله می‌افزود و البته اسپانسر هم به بهانه پخش تلویزیونی مسابقه می‌توانست چند بار آیتم سامانه پیامکی را روی آنتن ببرد. البته که هزینه‌های مربوط به سفر و اقامت دو تیم و سایر مخارج جانبی باید از این عدد کاسته می‌شد، اما در نهایت به‌نظر می‌رسد درآمد باقی‌مانده می‌توانست خیلی بیشتر از سوپرجام کذایی باشد. تازه این در مورد پرسپولیس است که بالاخره یک جام گرفت و چیزی حدود 200میلیون تومان هم از بابت بلیت‌فروشی سوپرجام کاسب خواهد بود. استقلال که هر دوی اینها را از دست داده، قطعا بازنده بزرگ‌تر این داستان است!