۰ نفر

می‌شود گل نزد و برنده شد!

۲۹ خرداد ۱۳۹۶، ۷:۴۸
کد خبر: 200609
می‌شود گل نزد و برنده شد!

هیئت‌مدیره اتحادیه بین‌المللی فوتبال این روزها طرح‌های مختلفی را در سر می‌پروراند تا دوباره تغییراتی را در شکل و ماهیت کلی فوتبال اعمال کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق ،  این نهاد که تنها نهادی است که می‌تواند روی فیفا برای اعمال تغییرات در قوانین فوتبال نفوذ کند به‌تازگی و در گزارشی که «تایمز» نوشته، مدعی شده‌اند طرحی بلندبالایی را به فیفا ارائه خواهند کرد که هر کدام از طرح‌ها رأی بیاورد به‌زودی در فوتبال اعمال می‌شود. اگرچه فوتبال تا همین‌جا و حداقل این اواخر بیشتر درگیر تکنولوژی شده و مباحثی مربوط به گل‌لاین تکنولوژی یا ویدئوچک را به خود دیده است ولی طرح‌های ارائه‌شده از سوی هیئت‌مدیره اتحادیه بین‌المللی فوتبال بعضا تغییراتی رادیکال است که می‌تواند روی سرنوشت بازی تأثیرگذار باشد. در زیر به طرح‌های اصلی که این نهاد قرار است به فیفا ارائه دهد اشاره شده است. 

اصلاح ضربات ایستگاهی و کرنر

قانون می‌گوید برای ضربات ایستگاهی که البته کرنر هم شاملش می‌شود، یک بازیکن نمی‌تواند برای شروع دو بار توپ را لمس کند؛ یا باید پاس بدهد یا اینکه باید شوت کند. حالا اما در طرح پیشنهادی جدید این قانون برداشته شده است؛ به این معنی که بازیکنی که می‌خواهد کرنر یا ضربه ایستگاهی بزند علاوه بر داشتن بخت برای زدن ضربه، مستقیم می‌تواند توپ را خودش بردارد و با دریبل‌کردن بازیکنان رقیب، به بازی ادامه دهد. 

حذف قانون ثابت‌ماندن توپ

دیگر طرح مهمی که این نهاد پیشنهاد داده حذف قانون ثابت‌ماندن توپ برای شروع مجدد بازی است. بارها دیده شده تیمی که برای شروع بازی عجله دارد درحالی‌که هنوز توپ به طور کامل از حرکت نیفتاده به توپ ضربه می‌زنند و بازی را شروع می‌کنند. طبق قانون کنونی داور موظف است سوت بزند و از بازیکن بخواهد بعد از ثابت‌شدن توپ، کار را شروع کند. اما طرح جدید می‌گوید به منظور روان‌کردن جریان بازی، این قانون حذف شود. 

عدم نیاز به خارج‌شدن توپ از محوطه جریمه

دروازه‌بان یا بازیکنی که می‌خواهد توپی را که از کنار دروازه بیرون رفته به گردش در بیاورد، حتما باید آن توپ از محوطه جریمه خارج شود تا بازی شکل رسمی بگیرد. به‌عبارتی اگر توپی را که دروازه‌بان پاس داده بازیکن خودی در محوطه جریمه (منظور توپ اول برای شروع بازی است) لمس کند داور دستور تکرار ضربه را می‌دهد. آن توپ اگر از محوطه خارج نشود و بازیکن رقیب به توپ برسد و گل بزند، گل او مردود اعلام می‌شود. در طرح جدید اما عنوان شده نیازی به این کار نیست و محوطه جریمه برای شروع بازی، جزئی از بازی تلقی شود و بازیکنان بتوانند از همان ابتدا لمس توپ داشته باشند. 

پاس رو به عقب

نکته‌ای که نباید از یاد برد این است که هیئت‌مدیره اتحادیه بین‌المللی فوتبال پیش‌تر قانون پاس رو به عقب و این‌راکه دروازه‌بان بتواند از دستش استفاده کند لغو کردند و گفتند اگر چنین اتفاقی بیفتد داور خطای دوضرب به تیم رقیب بدهد. حالا در طرح جدید این قانون پاس رو به عقب به دروازه‌بان دوباره تغییر کرده است؛ اگر بازیکن خودی به دروازه‌بان پاس بدهد و دروازه‌بان توپ را با دست بگیرد داور باید یک ضربه پنالتی به سود تیم رقیب اعلام کند. 

پنالتی بدون برگشت

یکی دیگر از طرح‌های عنوان‌شده هم به نفع تیمی است که پنالتی داده یا دروازه‌بانی است که پنالتی را مهار می‌کند. در طرح پیشنهادی اگر در جریان بازی دروازه‌بان ضربه پنالتی رقیب را مهار کرد دیگر بازیکنان تیم مقابل نمی‌توانند از برگشت توپ استفاده کنند! مهار پنالتی به معنی پایان‌‌یافتن آن حرکت است و دروازه‌بان باید توپ را از کنار دروازه‌اش به گردش در بیاورد. 

اعلام گل بدون ردشدن توپ از خط دروازه؟ 

شاید یکی از بحث‌برانگیزترین طرح‌هایی که این نهاد پیشنهاد داده مربوط به خطای هند بازیکنان روی خط دروازه است! در طرح جدید عنوان شده اگر بازیکن با دست توپ را از روی خط دروازه دربیاورد و مانع از گلزنی رقیب شود داور باید اعلام گل کند! این طرح مغایرت اساسی با قانون گل در فوتبال دارد که می‌گوید توپ حتما باید از خط دروازه عبور کند. با این حال این‌بار ظاهرا بدون اینکه توپ از خط دروازه رد شود داور می‌تواند اعلام گل کند! فعلا اگر بازیکنی عمدا توپ را از روی خط دروازه با دست بزند یک پنالتی برای تیم رقیب گرفته می‌شود و خود بازیکن هم با کارت قرمز جریمه می‌شود. 

اوت آخر! 

این قانون برای آنهایی که به صورت آماتور بازی می‌کنند آشناست؛ در طرح جدید عنوان شده اگر زمان بازی به اتمام رسیده باشد، چه پایان مسابقه و چه پایان نیمه اول، مادامی که توپ در جریان است داور نمی‌تواند سوت پایان بازی را بزند و حتما باید این کار را زمانی انجام دهد که توپ از زمین مسابقه بیرون برود و به‌اصطلاح اوت شود. 

٦٠ دقیقه مفید؟ 

دیگر نکته‌ای که در این طرح‌ها عنوان شده طرح ٦٠ دقیقه وقت مفید است. بارها در محاسبات صورت‌گرفته، عنوان شده که با وجود ٩٠ دقیقه‌بودن فوتبال، فقط ٦٠ دقیقه از زمان بازی توپ در جریان است. حالا در طرح پیشنهادی تازه عنوان شده می‌توان فوتبال را ٦٠ دقیقه مفید کرد؛ یعنی مثل فوتسال که زمانی که توپ به بیرون می‌رود داور وقت را می‌گیرد تا فقط وقت مفید بازی لحاظ شود.